Onderzoek en co-creatie: de transities in het sociale domein vanuit het perspectief van ervaringskennis Pion studiedag 6 april 2016 Martin Stam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Het belang van onzeker weten
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Zorgzame Kerk Waarom?. Zorgzame Kerk Natuurlijk! Sterke aarzeling? Interesse maar …
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Positieve psychologie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Begeleidingsplannen GGZ
Zorg nieuwe stijl.
Alwien Bogaart Stadsconferentie Rotterdam 16 april 2013
participatie van kwetsbare burgers
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
The survival of the fittest
Een gezonder Nederland VTV-2014
Dossier Empowerment.
Participatie in de praktijk
Doel en taak van de hulpverlening
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Naar een dragende samenleving
Werkplekleren in lerarenopleiding
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos)
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Integraal sociaal werk
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Zonder context geen bewijs
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sociaal werker: ambtenaar of ridder te paard?
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Wij komen centraal te staan !
Zorgleefplan.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek en co-creatie: de transities in het sociale domein vanuit het perspectief van ervaringskennis Pion studiedag 6 april 2016 Martin Stam

Ervaringskennis als systeem-kritische kracht Driedubbelzinnig concept (Kool, Boumans en Visse, 2013) individueel: ervaringskennis over het individuele probleem, de aandoening of beperking; via verwerken van ervaringen tot (taciete) kennis met lotgenoten: ervaringskennis uit gedeelde levensverhalen; door gemeenschappelijke kenmerken uit verschillende ervaringen te filteren, ook in combinatie met informatie uit wetenschappelijke bronnen of vaktijdschriften, ontstaat expliciete, collectieve ervaringskennis maatschappelijk: ervaringskennis over de verhouding tussen het individuele probleem etc., én de (h)erkenning die zulke perspectieven krijgen in de maatschappij. Dit leidt bij mensen in kwetsbare posities tot systeem-kritische kennis (over marginaliseren, uitsluiten, negeren)

Ad. 3: maatschappelijke ervaringskennis Deze ervaringskennis ontstaat door ervaringen met anders zijn, met geen onderdeel mogen uitmaken van de maatschappij of met een mindere positie in de maatschappij hebben. Zij legt de nadruk op uitsluitende en onderdrukkende maatschappelijke/sociale structuren. Zij is activistisch en richt zich op spanningen om zo de bestaande situatie te veranderen. Zij stelt deze structuren/mechanismen aan de orde en geeft aan waar het knelt, onrechtvaardig is of uitsluit.

Hoe kan deze kritische, derde kennisbron meer in het middelpunt van het sociaal domein komen? Deze kennis vormt ‘een kritisch construct, dat niet aanvullend aan, maar als een antithese tegenover bestaande structuren wordt geplaatst. Het wordt verbonden aan een specifieke functie, namelijk die van empowerment en maatschappelijke veranderkracht. (…) De kennis wordt ontwikkeld om een bestaande situatie aan de kaak te stellen en te veranderen.’ Kool, Boumans, Visse 2013, p. 66. Ze staat sceptisch tegenover theorieën en ‘evidence based’ voorschriften die pretenderen precies te weten hoe de wereld in elkaar zit.

doelrationeel model Systeemwereld Chronos Denk in doelgroepen, klanten en labels (storingen en gebreken) Stel je dienstenaanbod centraal en breng mensen terug tot klanten Focus op de zorgbehoefte van de klant (wat kan hij niet): zorg voor Zeker weten: neem het zekere (EBP) voor het onzekere Verantwoord productgericht (via meetbare prestatie-indicatoren) Wat niet meetbaar is, is niet geldig Werk van buitenaf, deductief, bovenaf, en specialistisch relationeel model Leefwereld Kairos (Hermsen) Denk vanuit mensen als sociale wezens en co-producenten Vertrek vanuit de leef- en belevingswereld (zienswijze en dromen van BIPS) Focus op ontwikkelbehoefte van mensen (wat kan hij wel): zorg dat Onzeker weten: neem het onzekere (PBE) voor het zekere Verantwoord procesgericht (via samenspel van krachten) Wees verwonderd over wat eigen kracht en samenredzaamheid vermogen Werk van binnenuit, inductief, onderaf, en integraal (BIOS)

BIOS (wie geen deel uitmaakt van het probleem, kan ook geen deel uitmaken van de oplossing).  Werk van binnenuit: maak contact met de leef- en belevingswereld van burgers in precaire situaties (BIPS) * Denk en handel inductief en integraal: leer onzeker weten benutten Richt werkprocessen van onderaf in. Kom los van hokjesgeest van competitie, rivaliteit, verkokerd denken; zoek samen naar een oplossing

Epistemologie van rechter rijtje wijkt sterk af van dominante wetenschappelijke en vakkennis Inclusief (praten mét ipv praten over, tegen of negeren/uitsluiten) Holistisch (niet gesegmenteerd in specialismen) Vanuit onzeker weten (kenvermogen is inductief en divergent, sluit aan bij leef- en belevingswereld (die vaak vol zit met onverwachte wendingen en gebeurtenissen) en neemt het onzekere voor het zekere) Vanuit cyclische tijd (Kairos, empathisch) ipv lineaire tijd (Chronos, egoïstisch) Narratief, coöperatief-reflectief kenvermogen ontwikkelt zich via levensverhalen Existentiële (en daarmee ook affectieve) dimensie staat centraal: het leven met beperkingen zit vol tegenstrijdigheden; herstel is een vloeibaar, onzekere proces Vanuit activisme (‘anticiperende bewustzijn’ volgens Bloch): het gaat er om verlangens om te zetten in te realiseren mogelijkheden.

Is co-creatie mogelijk tussen vak-, wetenschappelijke en ervaringskennis? Co-creatie betekent vruchtbare samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en wederkerigheid = met-modus: “Whatever you do for me without me, you do against me.” (Gandhi) Het linker rijtje (dat van de ‘blauwe’ instrumentele-technocratische ‘logica’) is dominant in onderwijs, onderzoek en sociaal werk en draagt bij aan een ‘niet-openbaarheid’ (Negt/Kluge) voor ervaringen van BIPS. D.w.z. hoe kan de onderliggende epistemologie en handelingslogica van het rechter rijtje (vanuit nabijheid handelen = solidair zijn, er zijn en er net zo lang zijn als nodig, daarbij erkennen dat de vermogens van mensen zoveel verder reiken dan hun reductie tot klant) meer op de voorgrond komen?

Vraag: wat voor openbaarheid is nodig om ervaringskennis te includeren in het sociale domein? veel kracht blijft braak liggen doordat de systeemwereld, waarvan ook sociaal werkers de afgelopen kwart eeuw steeds meer deel uit zijn gaan maken, mensen terug brengt tot klanten, cliënten of patiënten, d.w.z. object en verlengstuk van professioneel handelen. Deze ontwikkeling staat haaks op de trend die beleidsmakers en politici willen bevorderen met de participatiesamenleving: versterken van eigen kracht, zelfredzaamheid en participatie. Kan ervaringskennis en kunnen ervarings(des)kundigen samen met professionals (docenten, sociaal werkers, ambtenaren, onderzoekers) deze discrepantie helpen overwinnen, en zo ja: wat is daar voor nodig?