Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei 2016. De meerwaarde van de iPad in de les https://youtu.be/W-SocWJHioA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Wat komt er zoal bij kijken?
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Welkom.
Kurzweil in de praktijk
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Gepersonaliseerd leren
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
First ID project Waterlant-Ydoorn
Werken met ontwikkelingsplannen
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Customize!.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Toekomstgericht onderwijs
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Informatieavond Brugklas Lyceum de Grundel 18 augustus 2015.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Workshop Quayn
Gepersonaliseerd leren
Informatieavond Schooljaar
Lesgeven zonder cijfer?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Toetsing Vakdidactiek 2.
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei 2016

De meerwaarde van de iPad in de les

Het programma van vanavond: Onderbouwing keuze voor de iPad Voorbeelden van de didactische mogelijkheden Praktische punten

OESO: Nederlandse scholier ongemotiveerd, amper orde in klas, veel talent onbenut.

De leeromgeving van Werenfridus biedt plaats aan verschillen tussen leerlingen. Plaats voor verschil in: Leerstijl en intelligenties Leertempo Niveau Interesse De digitale leermiddelen bieden steeds meer de mogelijkheid hieraan tegemoet te komen.

iPad in de brugklassen Aansluiten bij onderwijskundige en maatschappelijke ontwikkelingen Andere didactische aanpak

Uitgangspunten voor de ouders/leerlingen: alle leerlingen in de brugklassen (deels) boek en werkboek vervangend alle leerlingen een iPad alle vakken doen mee klankbordgroep ouders en leerlingen

Uitgangspunten voor de docenten: alle docenten een iPad alle vakgroepen doen mee trainingsprogramma iPad-team bijeenkomsten

Mogelijkheden van de iPad in de les door Katja Korver en Adam Lenaarts

SSID: TaborEvent

De iPad in de klas.. Adam Lenaarts Docent Aardrijkskunde

De iPad in de klas.. -Werken met een digitale methode -Werken met digitale toetsen

Pilot BuiteNLand – H4 Natuurrampen

Pilot BuiteNLand – Hoofdstuk 4

Pilot BuiteNLand – Paragraaf 2

Pilot BuiteNLand - Overzicht

Individuele Feedback!

App smash = Apps combineren

Werkdruk verlaging en Quayn

Cognitieve metadata: RTTI

RTTI- feedback - uitval op R

Analyses en Quayn Analyse door docenten: RTTI

Analyses en Quayn Analyse door docenten: paragraaf

Analyses en Quayn Analyse door docenten: domeinen

Analyses en Quayn Analyse door docenten: (kaart)vaardigheden

Analyses en Quayn Analyses: prachtig! Wat doe je ermee? Hoe profiteren mijn leerlingen van deze informatie? Wie kunnen hier nog meer van profiteren?

Eigenaarschap leerling! Analyses: prachtig! Wat doe je ermee? Hoe profiteren mijn leerlingen van deze informatie? Wie kunnen hier nog meer van profiteren?

Eigenaarschap leerling! Stel de resultaten open voor leerlingen

Eigenaarschap leerling! Maak de resultaten en feedback beschikbaar!

Eigenaarschap leerling! Maak de resultaten en feedback beschikbaar!

Eigenaarschap leerling! Maak de resultaten en feedback beschikbaar!

Analyses en Quayn Analyse door leerling- niveau van de vraag: Reproductie, Toepassing, Inzicht

Analyses en Quayn Analyse door leerling: paragraaf

Analyses en Quayn Analyse door leerling: domeinen

Eigenaarschap leerling! Leerling maakt analyse!

Eigenaarschap leerling! Leerling maakt zelf een analyse in

Eigenaarschap leerling! Leerling maakt zelf een analyse in:

Eigenaarschap leerling! Alle analyses beschikbaar in map in Deze zijn dus deelbaar met de mentor, collega’s, ouders etc..

Eigenaarschap leerling! Leerling stelt zelf leerdoelen! Bijvoorbeeld: Ik moet meer aandacht besteden aan mijn (kaart)vaardigheden

Eigenaarschap leerling! Leerling controleert eigen leerdoelen! 2-toets (formatieve toets) 4-toets (summatieve toets)

Eigenaarschap leerling! Resultaat: Zelfkennis leerling neemt toe Vaardigheden: analyse en evaluatie! Attitude: Leerlingen willen meer Feedback! Cijfers sterk verbeterd door gericht studeren!

Wat werkt in het onderwijs?

Beter onderwijs! Resultaat: Zonder gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,05 Met gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,46

Eigenaarschap leerling! “ De inzet van digitale hulpmiddelen, zoals de iPad, helpt mij om leerlingen eigenaarschap te geven over het leerproces en ze zo beter voor te bereiden op de wereld van morgen!” -Adam Lenaarts Docent Aardrijkskunde Tabor College, Hoorn

Praktische zaken (1): iPad Air 2 64 GB inc. hoes Aanschaf van de iPad via webshop Lease constructie: € 15,86 per maand 36 maanden = € 570,96 Thuis bezorgd Inclusief verzekering Service: reserve iPad en schade afhandeling DEP iPad

Praktische zaken (2): aanmaken Apple ID inhoud voor de vakken technische ondersteuning (iHelpdesk)

iPad projectleiders Katja Korver – onderwijs en didactiek Peter Harmsen – organisatie en ondersteuning Ton Hendriksen – eindverantwoordelijk

VRAGEN? Informatie op Vragen en opmerkingen naar: contactcontact

Hartelijk dank voor uw aandacht!