Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement 29-05-2009 Anna Veenstra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Handelingsgericht werken en de IB
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Aanvang eerste leerjaar
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Preventieve instructiemethodiek
Interventies RALFI.
Informatieavond 2 Groep 3.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Connect Woordherkenning
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Voortgezet technisch lezen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Verlengde Instructie Groepen 3.
Hoe volgen wij de kinderen?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Hoogbegaafdheid en dyslexie
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Lezen leren.
Informatie groep
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Hoe volgen wij de kinderen?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Bijeenkomst September 2015
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Leren lezen in het Engels Ans van Berkel Vrije Universiteit Amsterdam Toegepaste Taalwetenschap
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Programma informatieavond groep 7
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Circuit en hoeken.
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra

Zeer intensieve arrangement Zeer intensieve arrangement. Binnen de groep zwakke leerlingen ook zeer zwakke leerlingen Individueel handelingsplan noodzakelijk. Voor een enkele leerling kan het zijn dat de school aan het eind van de mogelijkheden zijn gekomen. Hulp buiten, zoals de Leeskliniek.

Zeer intensief Wat hebben deze kinderen nodig? Meer tijd en instructie!

leeskliniek Ortho- didactisch leerlijn toetsen Cognitief Gedrags- therapeutisch model planmatig werken motivatie Wacht hint prijs Neuro- psychologisch Wordt nader onderzocht

Leestheorie klank-tekenkoppeling Leerling ziet:leerling zegt: t ie n /t/ie/n/ klank-tekenkoppeling + benoemen woordkern t ient/ien/ auditieve synthese Leerling2 Ziet: visuele synthese tien3 ´ 10´ herkennen woordcat 1

orthodidactisch Weg 1: letters (toets letters benoemen) Weg 2: letterclusters ( visuele synthese) Weg 3: woorden(DMT) AVI: tekst.

Oefeningen Leeskliniek Letters flitsen Clusterrijen Woorden Tekstlezen

Cognitief gedragstherapeutisch dimensie Gedrag = leesgedrag ABC- schema A= Antecedent (omgeving) B = Behaviour (gedrag) C = Consequentie (gevolg)

Wacht Hint Prijs Methodiek Wacht = gelegenheid geven om fouten te verbeteren. Hint = instructie (a- kant) Prijs = consequentie (c- kant)

Wacht Hint Prijs Hint = instructie. Strategieën aanbieden 1.Betekenis van zin en verhaal 2.Algemene taalvaardigheid 3.Kennis over klank-tekenkoppeling en letter- en klankpatronen.

motivatie Motivatiemodel Prochaska & DiClimente MOTIVATIE IS GEEN “ALLES OF NIETS” FENOMEEN MAAR PROCES MET: STADIA VAN VERANDERING

Stadia van verandering naar Prochaska & DiClimente

blokkades 1.Onvoldoende bezorgd 2.Onvoldoende kennis 3.Zelfbeeld 4.Competentie

technieken Onvoorwaardelijke acceptatie Uitlokken van zelfmotiverende uitspraken bezorgdheid, kennis, eigenwaarde en competentie Informeren Onderhandelen

Zeer intensief Meer tijd (45 minuten per week) Instructie: Afgestemd op motivatie, creëren van successen didactisch gedrag.