Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra
Zeer intensieve arrangement Zeer intensieve arrangement. Binnen de groep zwakke leerlingen ook zeer zwakke leerlingen Individueel handelingsplan noodzakelijk. Voor een enkele leerling kan het zijn dat de school aan het eind van de mogelijkheden zijn gekomen. Hulp buiten, zoals de Leeskliniek.
Zeer intensief Wat hebben deze kinderen nodig? Meer tijd en instructie!
leeskliniek Ortho- didactisch leerlijn toetsen Cognitief Gedrags- therapeutisch model planmatig werken motivatie Wacht hint prijs Neuro- psychologisch Wordt nader onderzocht
Leestheorie klank-tekenkoppeling Leerling ziet:leerling zegt: t ie n /t/ie/n/ klank-tekenkoppeling + benoemen woordkern t ient/ien/ auditieve synthese Leerling2 Ziet: visuele synthese tien3 ´ 10´ herkennen woordcat 1
orthodidactisch Weg 1: letters (toets letters benoemen) Weg 2: letterclusters ( visuele synthese) Weg 3: woorden(DMT) AVI: tekst.
Oefeningen Leeskliniek Letters flitsen Clusterrijen Woorden Tekstlezen
Cognitief gedragstherapeutisch dimensie Gedrag = leesgedrag ABC- schema A= Antecedent (omgeving) B = Behaviour (gedrag) C = Consequentie (gevolg)
Wacht Hint Prijs Methodiek Wacht = gelegenheid geven om fouten te verbeteren. Hint = instructie (a- kant) Prijs = consequentie (c- kant)
Wacht Hint Prijs Hint = instructie. Strategieën aanbieden 1.Betekenis van zin en verhaal 2.Algemene taalvaardigheid 3.Kennis over klank-tekenkoppeling en letter- en klankpatronen.
motivatie Motivatiemodel Prochaska & DiClimente MOTIVATIE IS GEEN “ALLES OF NIETS” FENOMEEN MAAR PROCES MET: STADIA VAN VERANDERING
Stadia van verandering naar Prochaska & DiClimente
blokkades 1.Onvoldoende bezorgd 2.Onvoldoende kennis 3.Zelfbeeld 4.Competentie
technieken Onvoorwaardelijke acceptatie Uitlokken van zelfmotiverende uitspraken bezorgdheid, kennis, eigenwaarde en competentie Informeren Onderhandelen
Zeer intensief Meer tijd (45 minuten per week) Instructie: Afgestemd op motivatie, creëren van successen didactisch gedrag.