Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Succesfactoren van teamcoaching
Advertisements

2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Interventie en implementatie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
eCompetence Framework (e-CF)
Evidence Based Management
Human Capital & Strategic Personnel Planning
COMPETENTIEONTWIKKELING
Begeleiden van het B-leerproces
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatiestructuur en
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De toekomst van een organisatie wordt gemaakt door de community van haar medewerkers. Hoeveel procent van de communicatielijnen verlopen top- down?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Airspace infringements LVNL-perspectief
Een theoretische verkenning
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
Dossier Empowerment.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Communicatie en Instumenten
Identiteitsconstructie en discriminatie Robert Maier.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Groepsdynamica.
Verpleegkundig redeneren
Begeleiden en Coachen week 5
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Studieloopbaancoaching
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Amsterdam Airport Schiphol 1 KDC Onderzoeksprogramma: ‘Human factors in future ATM’ 26 juni 2009 Project Improvement Selection Jeano de Bock, LVNL.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Certificering van assetmanagement
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Koppeling van sociale, economische en ecologische systemen op het platteland: landschapsbeheer en –inrichting ter vergroting van de rurale veerkracht Marleen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Draagvlak vergroten bij collega’s
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Coping.
Realisatie en implementatie
Training modules SVSD Werken met SVSD Proceduremodule
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Crew Resource Management Team Resource Management
De juiste route naar het juiste doel
Aanpak fysieke belasting
Veiligheidscultuur & leiderschap
Agressie op de werkvloer
Programma Bruggen Bouwen
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC

Amsterdam Airport Schiphol 2 Inhoud Context Shared Mental Models –definitie –intra- en inter-team SMM –hoezo onderzoeken we SMM? Het onderzoek –Fase 1: Cognitieve Taak Analyse –Fase 2: Online enquête Het onderzoek binnenkort: –Fase 3: Experimenteel onderzoek

Amsterdam Airport Schiphol 3 KDC-HF Programma Luchtvaartsector (airlines, airports) Europa (SESAR/FABEC) new technologies operational concepts coordination aviation chain competences selection training shared mental models cognitive flexibility organizational models Scenarios Future work Framework

Amsterdam Airport Schiphol 4 Wat zijn Shared Mental Models? komen voort uit Mentale Modellen van individuen –kennis die een systeem dat een individu omgeeft beschrijft, verklaart en voorspelt –verschillende MM categorieën het systeem (Taak Model, Team Model,...) “gemeenschappelijke mentale plaatje”

Amsterdam Airport Schiphol 5 Wat zijn Shared Mental Models? ► coördineren van acties ► aanpassen van gedrag (reageren nieuwe situatie) ► anticiperen Gedeelde kennis van teamleden over de taak en het team zelf

Amsterdam Airport Schiphol 6 Intra- en inter-team SMM EC1’s MM PLC’s MM EC2’s MM SMM KLM piloot ATCC AAS SMM Inter-team SMM Intra-team SMM SMM

Amsterdam Airport Schiphol 7 Hoezo onderzoeken we Shared Mental Models? huidige ATC: complexe & dynamische teamomgeving  hoge mate aan coördinatie en informatie- overdracht  vaak hoge werklast toekomstige ATC: meer automa- tisering, pre-flight planning, datalink  nieuwe functies, nieuwe teams met andere taken en werklastprofielen?  aan team- en taakeisen voldoen in non- nominale situaties  info-behoeften anticiperen

Amsterdam Airport Schiphol 8 MMs in ATC Scenario's Hoezo onderzoeken we Shared Mental Models? SMM in ATC = achterhalen welke kennis ATCO-teams hebben en hoe deze toegepast wordt SMM in ATC Toekomstige ontwikkelingen training selectie HF-gebaseerd design = achterhalen hoe ATCO-team kennis door toekomstige ontwikkelingen beïnvloed wordt en welke gevolgen dat voor ATCOs’ competenties heeft

Amsterdam Airport Schiphol 9 hoogte- instructies via datalink hogte- instructies via RT Datalink Een voorbeeld EC: “Descend to FL 240” Toekomstige ontwikkelingen PLC: “Descend to FL 240” piloot: “Descend to FL 140” incident EC & PLC & piloot: “Descend to FL 240” MMs SMMs communicatie via datalink kan helpen een accurate SMM te vormen ► info moet voor elk verantwoordelijke paartij zichtbaar zijn

Amsterdam Airport Schiphol 10 MMs in ATC Scenario's Het onderzoek SMM in ATC = achterhalen welke kennis ATCO-teams hebben en hoe deze toegepast wordt SMM in ATC Toekomstige ontwikkelingen training selectie HF-gebaseerd design = achterhalen hoe ATCO-team kennis door toekomstige ontwikkelingen beïnvloed wordt en welke gevolgen dat voor ATCOs’ competenties heeft CTA Enquête Lab experimenten Rapport Dissertatie Publicaties Adviezen

Amsterdam Airport Schiphol 11 CTA – Fase 1 Cognitieve Taak Analyse: beschrijft mentale componenten (kennis, mentale processen) nodig voor taakuitvoering observaties documenten analyse interviews

Amsterdam Airport Schiphol 12 Equipment MM Task MM Team Interaction MM Team MM Situational MM Radar screen Falen van het equipement... Procedures Omgevingsfactoren... Rollen & verantwoordelijkheden Communicatiebron... Competenties van teamleden Wederzijdse vertrouwen... Vliegtuiginformatie Tijdgevoelige informatie... TASK TEAM SITUATION Framework SMM *gebaseerd op Cannon-Bowers, J., Salas, E., & Converse, S. (1993).

Amsterdam Airport Schiphol 13 Online enquête – Fase 2 web-based onderzoek ter –evaluatie van het SMM framework –meting van MM overeenkomsten LVNL (ACC & TWR/APP) & MUAC (en-route), N=104 Aanpak: VKLs sorteren ATC relevante concepten in MM categorieën

Amsterdam Airport Schiphol 14

Amsterdam Airport Schiphol 15 Eerste resultaten MM overeenstemming bij de LVNL: = 41% Equipment= 74% Task= 36% Team Interaction= 25% Team= 33% Situational= 42% Overeenstemming met framework = 42% Prestatie= 3.1* * op een schaal van onvoldoende (1) t/m uitstekend (4)

Amsterdam Airport Schiphol 16 Eerste interpretatie Framework aanpassen? Totale overeenstemming is redelijk Team Interaction is aandachtspunt ► oorzaak? interventie/ training? Meting op reflectief niveau! Sharing is niet alleen maar overeenstemming!

Amsterdam Airport Schiphol 17 Experimenteel onderzoek – Fase 3 experimenteel onderzoek –in het lab en tijdens scenario’s onderzoeksvragen TBD –processen/ dynamiek van SMM –toepassing van SMM –in verschillende situaties (tijd druk, communicatie medium, wisselende team leden)

Amsterdam Airport Schiphol 18 To come full circle... Luchtvaartsector (airlines, airports) Europa (SESAR/FABEC) new technologies operational concepts coordination aviation chain competences selection training shared mental models cognitive flexibility organizational models Scenarios Future work Framework

Amsterdam Airport Schiphol 19

Amsterdam Airport Schiphol 20 Twee niveaus