W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Een gestructureerde manier van rapporteren en analyseren
Informatiebijeenkomst Zorgzwaartebekostiging 29 november 2006 Dia 1 Sinds januari 2005 maakt VraagRaak onderdeel uit van het WOI.
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Patientveiligheid: juridische aspecten
Vrijheidsbeperking.
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
De (T)OR en de bestuurder
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Aan welke eisen moet een iMMO-rapport voldoen
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Rianne Ronden, Huisarts
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
© CoachNetwerk, l © CoachNetwerk,
Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015
1. 2 Wet Marktmisbruik 3 De wet Marktmisbruik Verhogen en borgen van marktintegriteit en beleggervertrouwen door Volledigheid, correctheid en tijdigheid.
1.Kernpunten Wmo voor wat betreft voorzieningen voor zelfredzaamheid en participatie; 2.Wat zijn de aandachtspunten bij belangenbehartiging voor cliënten.
Alarmeren en hulpverleningsregels
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Overgang naar jaar 4 Procedure voor studenten die een of meerdere onvoldoende WPB’s moeten herkansen 1.Kleine zaken/lacunes: inhalen binnen de periode;
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
CONCEPT!.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
CRM vanuit het incidenten perspectief
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL
Transparantie en vertrouwen in het toezicht
Wat doet het Wmo-toezicht?
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
De weg naar zelfredzaamheid: Hoe verloopt dat?
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
Transcript van de presentatie:

W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten

R EGELGEVING De tekst van de wet Het Uitvoeringsbesluit Wkkgz (Staatsblad 2015, 447): -vult art. 9 lid 2 en 3 nader in -vervangt IGZ Leidraad meldingen 2013 Uitvoeringsregeling Wkkgz (8 nov 2015)

O MGAAN MET INCIDENTEN Art. 9 lid 2 en 3: interne procedure mbt omgaan met (signalen over) incidenten Art. 1.1 UB: definitie incident: niet beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de client (= incl. near miss) Art. 6.1: noemt aantal elementen van interne regeling als bedoeld in art. 9 lid 2 van de wet

O PENHEID MBT INCIDENTEN EN CALAMITEITEN (1) Art. 10 lid 3: Client (of vertegenwoordiger, nabestaande) heeft recht op informatie over aard en toedracht van incidenten die merkbare gevolgen (kunnen) hebben (= excl. near miss). Tevens aantekening tijdstip en namen betrokkenen Art. 8.2 onder b3 UB: bij melding calamiteit bij IGZ onder meer aangeven op welke wijze client is/wordt geinformeerd over calamiteit en naar aanleiding daarvan getroffen maatregelen (= art. 4 LM)

O PENHEID MBT INCIDENTEN EN CALAMITEITEN (2) Art lid 2b: als dat relevant is voor onderzoek calamiteit, moet zorgaanbieder patient of familie horen (lid 3: daarvan verslag maken en voorleggen aan personen met wie gesproken is) (= aanpassing art. 7 lid 3 LM) Art. 8.9: als zorgaanbieder eea zorgvuldig heeft gedaan en voldoende maatregelen heeft getroffen, sluit IGZ melding af (= art. 8 LM) Art. 8.10: zo niet, dan stelt IGZ eigen concept-rapport op, dat wordt voorgelegd voor commentaar aan iedereen die is gehoord (= art. 9 LM)