W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten
R EGELGEVING De tekst van de wet Het Uitvoeringsbesluit Wkkgz (Staatsblad 2015, 447): -vult art. 9 lid 2 en 3 nader in -vervangt IGZ Leidraad meldingen 2013 Uitvoeringsregeling Wkkgz (8 nov 2015)
O MGAAN MET INCIDENTEN Art. 9 lid 2 en 3: interne procedure mbt omgaan met (signalen over) incidenten Art. 1.1 UB: definitie incident: niet beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de client (= incl. near miss) Art. 6.1: noemt aantal elementen van interne regeling als bedoeld in art. 9 lid 2 van de wet
O PENHEID MBT INCIDENTEN EN CALAMITEITEN (1) Art. 10 lid 3: Client (of vertegenwoordiger, nabestaande) heeft recht op informatie over aard en toedracht van incidenten die merkbare gevolgen (kunnen) hebben (= excl. near miss). Tevens aantekening tijdstip en namen betrokkenen Art. 8.2 onder b3 UB: bij melding calamiteit bij IGZ onder meer aangeven op welke wijze client is/wordt geinformeerd over calamiteit en naar aanleiding daarvan getroffen maatregelen (= art. 4 LM)
O PENHEID MBT INCIDENTEN EN CALAMITEITEN (2) Art lid 2b: als dat relevant is voor onderzoek calamiteit, moet zorgaanbieder patient of familie horen (lid 3: daarvan verslag maken en voorleggen aan personen met wie gesproken is) (= aanpassing art. 7 lid 3 LM) Art. 8.9: als zorgaanbieder eea zorgvuldig heeft gedaan en voldoende maatregelen heeft getroffen, sluit IGZ melding af (= art. 8 LM) Art. 8.10: zo niet, dan stelt IGZ eigen concept-rapport op, dat wordt voorgelegd voor commentaar aan iedereen die is gehoord (= art. 9 LM)