Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Verslag TL3.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Reflectievaardigheden en instrumenten
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Aandacht voor taal raakt de hele school
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.
De lerarenopleider gepositioneerd
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Overleg lerarenopleiders techniek Peter Hantson, Artevelde HS Gent & Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht Doelen voor deze bijeenkomst 1) Versterking van.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Observeren en rapporteren
Instructie geven en uitvoeren
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Vaknetwerk NaSk Bijeenkomst 1
Interview voorbereiden
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
taal speelt een rol in alle vakken
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
is heel gezond: zonnebloemolie lijnzaadolie koolzaadolie
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding

Hoe kan ik ze deze taal leren spreken

Waarom taalgericht vakonderwijs? Antwoord op diversiteit Ondersteuning vaktaalontwikkeling Ondersteuning taalontwikkeling (referentieniveaus. VO en opleidingsniveau)

Hoe taalgericht geeft u zelf les? Ziet u zelf het probleem? Een tv kok die ons een bereidingswijze probeert aan te lerenEen tv kok die ons een bereidingswijze probeert aan te leren ofof Wat doet u er aan?

Hoe taalgericht geeft u zelf les? Zelfevaluatie m.b.v. kijkwijzer

Wat is taalgericht vakonderwijs? Contextrijk Stimuleert interactie Met taalsteun Expliciete taaldoelen: In de conclusie van het verslag beschrijft de lln het verschijnsel en hij geeft een verklaring mbv de theorie uit paragraaf 3.2. Daarbij gebruikt hij verbindingswoorden zoals omdat/want/doordat

Wat is taalgericht vakonderwijs? Genredidactiek Procedure Volgordelijke uitleg Oorzaak&gevolg verklaring Lijst waarnemingen Proefverslag

Hoe kunnen studenten TVO repertoire verwerven in de initiële opleiding? Besef van noodzaak aanbrengen Hoe? Problemen inventariseren Probleem van een leerling laten zien

Opleidingsdidactiek 1.Hoe kun je TVO repertoire verwerven TIJDENS een bijeenkomst op de opleiding? 2.Hoe kun je TVO repertoire verwerven tijdens de stage? 3.Hoe kun je TVO verwerven tijdens de vakles op de opleiding?

Hoe kun je TVO repertoire verwerven TIJDENS een bijeenkomst op de opleiding (web)lecture(s) Literatuuronderzoek Een voorbeeldmatige les laten bestuderen Voorbeeldmatig lesmateriaal laten bestuderenlesmateriaal Minilesjes voorbereiden, verantwoorden, uitvoeren, reflecteren Verwerkingsopdrachten Geïntegreerd in vakdidactiek of apartapart

Hoe kun je TVO repertoire verwerven tijdens de stage? Observeren mbv kijkwijzerkijkwijzer Observeren m.b.v. vakspecifieke literatuurvakspecifieke literatuur Voorbereiden, uitvoeren, reflecteren in microteachingmicroteaching Voorbereiden, uitvoeren, reflecteren in hele les met gebruik kijkwijzer Voorbereiden, uitvoeren, reflecteren hele les met gebruik van vakspecifieke literatuur

Hoe kun je TVO verwerven tijdens de vakles op de opleiding? Dubbele bodem / congruent handelen Expliciete taaldoelen Context / interactie / taalsteun Genres modelleren en inoefenen

Taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding 1.Stel voor een vakcursus die u geeft één taaldoel op 2.Kies uit de in deze ppt geschetste mogelijkheden de meest kansrijke variant(en) voor uw praktijk 3.Welke aanpassingen zijn nodig voor uw praktijk? 4.Wissel uit in duo’s

Taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding Gerald van Dijk Ik heb geleerd hoe ik ze leer deze taal te spreken

bronnenlijst taalgerichte bio, nask, wiskundedidactiek