Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Organisatiekunde.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Bedrijfsverbetering met de Code
Maatschappelijk ondernemen met winst
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
door: Roderick Juffermans
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ondernemen : heb jij het in je?!
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Wet inburgering Heleen Veringa
Opbouw Wat is Rotaract Organisatie Praktijk Commissies Afsluiting Rotaract met elkaar, voor elkaar! ROTARACTROTARACT.
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
© de vries business consultancy, 2008
Meervoudige intelligentie
Economie in de bovenbouw
Korte introductie tot het principe
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
CanDo Coaching.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
FILMPJE : Where the streets have no name Helpt Direct Ver weg, maar ook om de hoek.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
ZESC – Situationeel leiderschap
Rob Goossens Het Werkplan.
Een vergadering organiseren
What will you do to change the
Visieontwikkeling Les
Onderzoek Morele kwesties
Vergadering Personeelsdienst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Onderzoek Morele kwesties
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business Competence* Licence

34 Landen 4 Continenten 20 Talen Wereldwijd

Bij LifeManagement gaat het om de volgende Hard Skills en Soft Skills Module 1: Economisch denken Module 3: Individuele kracht Module 2: Economisch plannen Deze skills worden in 3 modules behandeld:

MANAGEN (Een plan hebben en dit realiseren) INDIVIDUELE KRACHT ONDERKENNEN (het gevoel van de eigen waarde laten groeien) ACTIVEREN (Onderneem zelf i.p.v. dat je iets ondergaat) ECONOMISCH DENKEN (het huishoudplan en budgetbeheer) goed onderbouwd kunnen BESLISSEN (in het bijzonder bij financiële vraagstukken) SOCIAAL COMPETENT worden (ge zamelijk i.p.v. alleen) Hoe bereik je nou deze algemene doelen:

Leert hoe het is om SAMEN TE WERKEN Vaardig wordt in het ZELF OPLOSSEN van vraagstukken Inzicht krijgt in hoe hij ZELF ACTIEF kan worden Inzicht krijgt in de kennis die hij nodig heeft om zijn EIGEN KRACHT te ontwikkelen Vaardigheden ontwikkeld om zelf te kunnen BESLISSEN Zich bewust wordt dat hij TROTS op zichzelf mag zijn We willen bereiken dat de deelnemer:

Dat doen we in de LIFEMANAGEMENT TRAINING met: de storytelling methode die bestaat uit: discussies groepswerk presentaties planning van de activiteiten die je moet doen gebruik van multimedia examen doen competities verzamelen van kennis uitvoeren van taken coaching begeleide intervisie training oefening simulatie

Met een: “LAAT ZIEN WAT JE KUNT” ASSESSMENT Hoe? Door: betrouwbare, actieve deelname Het oplossen van taken, individueel en in groepswerk Activiteiten te plannen, te realiseren en ze te presenteren Het examen uit te voeren

De tijdsduur hangt geheel van de leercompetenties van de doelgroep af, waarbij het ook gaat om -De mogelijkheden alsook de wil om te leren. Ervaringen in Oostenrijk hebben aangetoond dat er: gemiddeld 50 trainingsuren en ongeveer 20 uren huiswerk nodig is. Het programma kan in een sessie, als ook gemoduleerd worden gedaan (bijvoorbeeld in een kalenderjaar) Het ontwerp van de training/cursus

Op 30 mei wordt Lucasito Rossi 15 jaar. Dit moet een speciale verjaardag worden. Lucasito wil daarom 30 vrienden uitnodigen. De LIFEMANAGEMENT Story: Hoe Lucasito zijn verjaardag viert Met behulp van de STORYTELLING methode wordt de volgende casus behandeld:

Lucasito viert zijn verjaardag Als zijn moeder dat hoort, valt zij bijna in onmacht. De woning is veel te klein en de gasten moeten toch ook wat aangeboden worden. Dat is veel te duur. Vader heeft net zijn baan verloren en dus kunnen er nu geen grote sprongen worden gemaakt. Wat gaat Lucasito nu doen? Hij wil nu de kantine van de voetbalvereniging gaan gebruiken. De voorzitter van de club wil een contract met hem afsluiten. Waarom? Lucasito wil een geluidsinstallatie hebben voor de muziek. Die kost 1200 euro als hij hem koopt en 800 als hij hem huurt. Hoe komt hij aan het geld en wat besluit hij te doen?

Lucasito viert zijn verjaardag Lucasito wil ook drank voor de gasten hebben. Welke mogelijkheden zijn er hiervoor? Lucasito mag maximaal 30 mensen uitnodigen. Waarop selecteert hij die als hij er 60 heeft? Hij wil het feest kostendekkend maken. Hoe doet hij dat? Lucasito wil met enkele vrienden het feest organiseren en met hen de taken hiervoor verdelen. Over welke taken hebben we het dan? Hoe selecteert hij zijn vrienden om alle taken goed uit te voeren?

HET LIFEMANAGEMENT VERHAAL DE ONDERNEMING VERJAARDAGSFEEST Welke behoeftes probeert Lucasito met het verjaardagsfeest te bevredigen? Het lijkt dus wel op een kleine onderneming. Opdracht: ga in groepjes van 3 of 4 personen alle onderstaande vragen behandelen en presenteren. Welke doelen wil hij daarmee bereiken? Wat kan er in de beste situatie, wat in de slechtste situatie gebeuren? Welke wensen, angsten, behoeftes hebben zijn ouders? Hoe kan hij het idee aan zijn moeder verkopen? Welke schaarste factoren zijn er bij hem bekend? Wat zal het feest hem gaan kosten?

LIFEMANAGEMENT AFSLUITING De vragen hebben betrekking op de onderwerpen die we besproken hebben. Als afsluiting is er een schriftelijk examen. Als je slaagt krijg je het erkende EBC*L LifeManagement certificaat.