Risicomanagement sociaal domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Advertisements

Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
6 stappen in Risico management
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Programma 1 Onderwijs, werk en Inkomen 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor (en meicirculaire)
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Financiën en de 3 decentralisaties Marieke Groenwold
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
2 e Berap Portefeuille Petra Dassen Diverse baten Gemeentefonds€ (incidenteel nadeel) OZB€ (incidenteel voordeel) Toeristenbelasting€
6 november 2013www.eicpc.nl2 De decentralisatie van het sociale domein en de public controller Congres Public Finance 2013.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
WOG Opening Verslag vorige keer
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Actie plan zorgzame samenleving
Beleidsplan Participatiewet
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Algemene Implementatie
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Risicomanagement sociaal domein Eric Westerhof Concerncontroller Gemeente Zeist

Risicomanagement Zeist Onafhankelijke positie RM in haarvaten van de organisatie Aandacht RM in college- en raadsvoorstellen (wordt betrokken bij besluitvorming); scenario’s Actief sturen op risico’s: effectiviteit beheersmaatregelen Regelmatige actualisatie

Bijzonderheden nieuwe taken

Participatie: Veel risico’s Problematiek BUIG -> revolving fund (extra middelen, voordelen rechtstreeks voor gemeente) Omvang bijstand Toename schuldhulpverlening (bredere samenwerking met partners) Problematiek rondom sw-ers. Kosten sw-ers drukken op participatiebudget, procentueel neemt dit aandeel toe agv afname rijkssubsidie (van 27k - 22,7k in 2020) Geen nieuwe instroom Gemeente wel verantwoordelijk voor SW-ers

WMO Risicoprofiel WMO lager dan rest. Nieuwe taken sluiten aan op bestaand proces: redelijk voorspelbaar (oude WMO taken) Inkoop met vijf regiogemeenten Administratie in eigen beheer Hanteren P*Q principe Financieel lijkt redelijk te kloppen In 2017 pilot met resultaatgerichte financiering

Jeugd: Zeer hoog risicoprofiel voor Zeist Nieuw proces/weinig ervaring Niet volledig te beïnvloeden: ‘zorgopdracht’ door meerdere instanties verstrekt Samenwerking meerdere niveaus (naast lokaal ook bovenregionaal en regionaal) Middelen gemeentefonds jeugdzorg tekort (oorzaak vele instellingen binnen gemeentegrenzen) Extra kasschuif Rijk (intensieve lobby) Onlangs principe afspraak over risicodeling regionaal 2017 ev. Grootste risico’s: budget en risicodeling.

Sociaal domein 2013/2014 In 2013 college en raad meegenomen in veranderingen sociaal domein. Risico strategiekaart opgesteld voor transitie ‘Spelregels’ met de raad afgesproken-> risico reductie tot gevolg. Gesloten systeem (minimaal 3 jaar) Budget is taakstellend Egalisatiereserve (met startkapitaal), plussen en minnen hiermee verrekend Alle kosten tlv. nieuwe middelen Afspraken hoe omgaan met tegenvallers Onvoorzien 4% Innovatie 5%

RM in sociaal domein 2015 Algemeen Risicodashboard (overzicht belangrijkste risico’s en planningen) Periodieke gesprekken over risico’s en voortgang. Bespreken effectiviteit van beheersmaatregelen (ieder risico heeft eigenaar) Periodiek overleg met coördinerend wethouder SD en burgemeester Twee wekelijks overleg (inhoud en RM) coördinerend wethouder SD Stamtafeloverleggen met de Raad

Gevolgen voor VIC VIC: nieuwe processen in beeld gebracht, insteek vanuit procesrisico’s (what can go wrong). Processen afgestemd met accountant Regionaal controleprotocol opgesteld (vaststellen of zorg geleverd is) Discussie landelijk of regionaal protocol Frequent gecommuniceerd dat goedkeurende verklaring in 2015 geen vanzelfsprekendheid is.

Transformatie Mens centraal. Van systeemdenken naar mensdenken Van binnen de kaders blijven naar de beste oplossingen Van problemen onnodig ingewikkeld maken naar begrijpelijke goede oplossingen Inspireren en verbinden Van centrale opdrachtgever naar inspirerende netwerkspeler. Van een periodiek contact naar een duurzame dialoog over de gewenste basis aan algehele voorzieningen -> gevolgen voor het risicomanagement en rechtmatigheid.

10 belangrijke risico’s Zeist Beschikbare budgetten jeugdzorg Risicodeling jeugd. Rechtmatigheid (vaststellen geleverde zorg) Financiële kwetsbaarheid zorgaanbieders Privacy Effectuering transformatie Extramuralisering Pensioen tekort sw-ers Inkoopafspraken 2016 en 2017 (geen data bekend bij inkoop) ICT

Aanbevelingen (1) Organiseer kracht en tegenkracht binnen de organisatie maar ook binnen het college Denk in scenario's (wat als…..) en leg deze voor bij besluitvorming. Zakelijke afspraken maken aan de voorkant (we moeten zakelijker worden, rode sector eerst nu 'zachte’ sector), andere cultuur (houding en gedrag), RM draagt daar aan bij. Betrek college en raad (overleg RM met wethouder en burgemeester), stamtafeloverleggen met Raad Besef dat niet alles in 'control' is en ook voorlopig nog niet zal zijn.

Aanbevelingen (2) Communiceer veel maar gericht (1 geluid) Koppel risico's aan het realiseren van doelstellingen. Wat zijn de belemmeringen die je onderweg kunt tegenkomen. Een goede VIC vergroot de zekerheid in rechtmatigheid (gebruik juiste tarieven, juiste persoon ondertekent beschikking, enz.).