Kwaliteitsverbetering van online en blended leren in het Vlaams Volwassenenonderwijs
Adult Learners Online IWT SBO project Vrije universiteit Brussel – Universiteit Gent – Katholieke universiteit Leuven Kwaliteitsverbetering online en blended leren in het Vlaams VO
Kwaliteitsverbetering: 5 werkpakketten WP 1: Kwaliteitsverbetering en –bewaking op instellingsniveau WP 2: Ontwerp op cursusniveau WP 3: Ontwerp op programmaniveau WP 4: Kenmerken van de (online) cursist WP 5: Professionele ontwikkeling voor online en blended lesgeven
Adult learners Online WP2: Cursusontwerp
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie Blended learning wordt steeds populairder. Voor sommige cursisten zijn dit soort leeromgevingen een hele uitdaging, voor andere niet. Het is heel onduidelijk waarom blended learning omgevingen voor sommige wel en voor andere niet succesvol zijn. <> Blended Learning en het Cursistperspectief
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie “Herkenbaar in je jullie praktijk?” <> Blended Learning en het Cursistperspectief
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Resultaten Conclusie/discussie Attributen van leeromgevingen die zelfregulering ondersteunen en het in kaart brengen van leeromgevingen. Zelfregulatiegedrag van cursisten binnen blended learning omgevingen beschrijven. Onderzoeken of het veranderen van de attributen ook het gedrag van de cursisten zal beïnvloeden. <> Blended Learning en het Cursistperspectief Onderzoeksaanpak Probleemstelling
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Resultaten Conclusie/discussie <> Attributen van blended leeromgevingen voor het ondersteunen van zelfregulatie. Onderzoeksaanpak Probleemstelling
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Attributen van blended leeromgevingen voor het ondersteunen van zelfregulatie. <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Attributen van blended leeromgevingen voor het ondersteunen van zelfregulatie. <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Conclusies en discussie <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie “Resultaten herkenbaar in de eigen context?” “Lopende interventies (op cursusniveau) met betrekking tot zelfregulering?”
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? <> Vervolgstappen Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie
BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie Vragen? Stijn Van Laer Ruth Boelens
Adult Learners Online WP3: Ontwerp op programmaniveau Ellen Van Twembeke
? ? ?
diploma
? ? ? Verwachtingen Job Gezin Verbouwingen Technologie Faalangst Verwachtingen Job Gezin Verbouwingen Technologie Faalangst
Europa CVO Cursist
? ? ? diploma Dispositioneel Situationeel Institutioneel
diploma
? ? ?
Taakgerelateerde interactie Sociaal-emotionele interactie Informationele steun Instrumentele steun Emotionele steun
diploma ? ? ?
? ? ?
(drop-out) topics & timing Sociale dynamiek Doelgroep (scope) Interactiedesign Medium/media
Adult Learners Online WP5: Professionalisering voor online en blended leren Brent Philipsen – Jo Tondeur – Chang Zhu
Professionele ontwikkeling voor online en blended leren Online en blended lesgeven cc: Chicago 2016 Photos -
cc: ITU Pictures - Belangrijkste componenten van een professionalisering voor online en blended lesgeven?
6 Componenten cc: Omar Rodríguez-Rodríguez - OntwerpContextLesgever DoelenStrategie Evalueren Dissemineren
1)Koppel de professionalisering aan de lespraktijk 2)Wat is de institutionele context? cc: jaudrius -
3) Identiteit van de lesgever 4) Welke doelen stel je voorop? cc: SidPix -
5) Strategieën 6) Evalueren en dissemineren cc: Robert S. Donovan -
cc: Barbara L. Slavin - Huidige situatie in eigen praktijk? Aanvullingen?
Verdere plannen Q & A cc: Clarkston SCAMP -