Kwaliteitsverbetering van online en blended leren in het Vlaams Volwassenenonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Zelfsturing en executieve functies.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
E-learning Kwaliteitscriteria
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Klantgerichte ICT organisatie
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
De pedagogische meerwaarde van ICT?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
ICT in een dynamische context
ICT in het schrijfonderwijs
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
1 Digitalisering in Europees perspectief Veranderende context... veranderende vaardigheden? New skills for new jobs is het EU-credo.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Project Proceshuis Road show
Dossier Empowerment.
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Doelen VTE Programma Gastvrij Over de IJssel Hoofddoel: Op duurzame wijze professionaliseren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Bewoners, ruimtelijke ontwikkelingen en overstromingsbeheer: een co- evolutionaire benadering WP2: Veerkracht.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
ALO workshop: Groepsindeling
Richtlijnen voor professionele begeleiders
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
Toelichting IWT-Alo! Inspiratiedag CVO De Oranjerie 23 november 2017
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsverbetering van online en blended leren in het Vlaams Volwassenenonderwijs

Adult Learners Online IWT SBO project Vrije universiteit Brussel – Universiteit Gent – Katholieke universiteit Leuven  Kwaliteitsverbetering online en blended leren in het Vlaams VO

Kwaliteitsverbetering: 5 werkpakketten WP 1: Kwaliteitsverbetering en –bewaking op instellingsniveau WP 2: Ontwerp op cursusniveau WP 3: Ontwerp op programmaniveau WP 4: Kenmerken van de (online) cursist WP 5: Professionele ontwikkeling voor online en blended lesgeven

Adult learners Online WP2: Cursusontwerp

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie  Blended learning wordt steeds populairder.  Voor sommige cursisten zijn dit soort leeromgevingen een hele uitdaging, voor andere niet.  Het is heel onduidelijk waarom blended learning omgevingen voor sommige wel en voor andere niet succesvol zijn. <> Blended Learning en het Cursistperspectief

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie “Herkenbaar in je jullie praktijk?” <> Blended Learning en het Cursistperspectief

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Resultaten Conclusie/discussie  Attributen van leeromgevingen die zelfregulering ondersteunen en het in kaart brengen van leeromgevingen.  Zelfregulatiegedrag van cursisten binnen blended learning omgevingen beschrijven.  Onderzoeken of het veranderen van de attributen ook het gedrag van de cursisten zal beïnvloeden. <> Blended Learning en het Cursistperspectief Onderzoeksaanpak Probleemstelling

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Resultaten Conclusie/discussie <> Attributen van blended leeromgevingen voor het ondersteunen van zelfregulatie. Onderzoeksaanpak Probleemstelling

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Attributen van blended leeromgevingen voor het ondersteunen van zelfregulatie. <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Attributen van blended leeromgevingen voor het ondersteunen van zelfregulatie. <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? Conclusies en discussie <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie “Resultaten herkenbaar in de eigen context?” “Lopende interventies (op cursusniveau) met betrekking tot zelfregulering?”

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? <> Vervolgstappen Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie

BLENDED LEREN BIJ VOLWASSENEN: VOOR IEDEREEN EN ALLES? <> Onderzoeksaanpak Probleemstelling Resultaten Conclusie/discussie Vragen? Stijn Van Laer Ruth Boelens

Adult Learners Online WP3: Ontwerp op programmaniveau Ellen Van Twembeke

? ? ?

diploma

? ? ? Verwachtingen Job Gezin Verbouwingen Technologie Faalangst Verwachtingen Job Gezin Verbouwingen Technologie Faalangst

Europa CVO Cursist

? ? ? diploma Dispositioneel Situationeel Institutioneel

diploma

? ? ?

Taakgerelateerde interactie Sociaal-emotionele interactie Informationele steun Instrumentele steun Emotionele steun

diploma ? ? ?

? ? ?

(drop-out) topics & timing Sociale dynamiek Doelgroep (scope) Interactiedesign Medium/media

Adult Learners Online WP5: Professionalisering voor online en blended leren Brent Philipsen – Jo Tondeur – Chang Zhu

Professionele ontwikkeling voor online en blended leren  Online en blended lesgeven cc: Chicago 2016 Photos -

cc: ITU Pictures - Belangrijkste componenten van een professionalisering voor online en blended lesgeven?

6 Componenten cc: Omar Rodríguez-Rodríguez - OntwerpContextLesgever DoelenStrategie Evalueren Dissemineren

1)Koppel de professionalisering aan de lespraktijk 2)Wat is de institutionele context? cc: jaudrius -

3) Identiteit van de lesgever 4) Welke doelen stel je voorop? cc: SidPix -

5) Strategieën 6) Evalueren en dissemineren cc: Robert S. Donovan -

cc: Barbara L. Slavin - Huidige situatie in eigen praktijk? Aanvullingen?

Verdere plannen Q & A cc: Clarkston SCAMP -