Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp
Aanleiding instellingsexamens rekenen Uitgangspunten en kaders Opdracht Samenstelling vaststellingscommissie Werkwijze Implementatie op school
Deze unieke onderwijswet legt de kern van het onderwijs voor langere tijd vast. Voor alle sectoren. De regelgeving impliceert dat mbo-instellingen voor de cohorten vanaf 2010 – zolang er voor een opleiding nog geen centraal ontwikkeld examen rekenen beschikbaar is – instellingsexamens moeten afnemen op basis van het vereiste referentieniveau. Instellingen hebben de mogelijkheid in (een deel van) deze periode deel te nemen aan pilotexamens. Deze gelden dan als instellingsexamen
Het instellingsexamen: moet overeenkomen met het 2F of 3F referentieniveau; moet voor afname door de instelling vastgesteld worden; moet onder kwalificerende omstandigheden worden afgenomen; valt onder verantwoordelijkheid van de examencommissie van de instelling.
Het resultaat telt niet mee bij de afweging zakken / slagen. Het resultaat mag op (de bijlage van) het diploma vermeld worden.
Stel voor 2011 en voor 2012 de instellingsexamens 2F en 3F vast die in opdracht van uitgeverij Malmberg ontwikkeld worden.
J.G. KruijsRekencoördinator Sector Techniek Docent Exacte vakken | Deltion College Cecilia BroodbakkerMedewerker Onderwijs & Innovatie | ROC Flevoland Thomas van den ElzenDocent : Wiskunde en rekenen, werktuigbouwkunde en Nederlands |ROC Ter AA Wouter Westerkamponderwijskundig procesbegeleider |ROC Mondriaan
Géén instellingsexamen Rekenblokken, maar een instellingsexamen rekenen. Examen zal in opzet en inhoud vergelijkbaar moeten zijn met nog te ontwikkelen landelijke examens (voor zo ver mogelijk). Domein getallen komt voor in andere domeinopgaven (Verhoudingen, Meetkunde en verbanden) De verhoudingen tussen de laatste drie domeinen dient ongeveer gelijk te zijn (1:1).
Minstens 40 opgaven om gok kans te verkleinen Alleen computer scoorbare opgaven Digitale rekenmachine Instelling bepaalt zelf cesuur en tijdsduur Door opgaven bladeren kan
Afspraken maken met Malmberg over werkwijze en vaststellingsprocedure Bespreken papieren versie in commissie Bespreken papieren versie met ontwikkelaar en opdrachtgever Bespreken digitale versie in commissie Bespreken digitale versie met ontwikkelaar en opdrachtgever
Bij vraag over bouten: leerlingen van technische opleiding hier in het voordeel Teveel tekst Rekensom werd puzzel Tekst te moeilijk Tekening niet duidelijk/onderscheidend genoeg