A European View of the Proposed Gambling Law Waarheen met kansspelen in België? Juridische analyse van de toekomst van het Belgische kansspelbeleid 30.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
van verdragsbepalingen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Tangena & Van kan,© 2009 Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde) Ir. Joep Van kan (Europees octrooigemachtigde) Drs. Ferdi Beuting.
Rechtshandelingen van de Unie
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Welkom bij de STABU.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
The LAW VBI9A4.
Transparantie en het Aanbestedingsrecht
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
Pensioenverzekeren over de grens
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
Verdragen en inleiding Europees Recht
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Dialectiek en uitwisseling van informatie in financiële zaken Landelijke strafrechtdag 2012 mr. D.J. van Leeuwen, Leerstoelgroep strafrechtwetenschappen,
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Kogels1 ESBL STUDIEMIDDAG 4 november 2003 HET LOKALE BELASTINGGEBIED Prof. Dr. Han Kogels.
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Software en het Weens Koopverdrag
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Privacy en Leerplicht/RMC
Rollenspel EU besluitvorming
Rechtsbronnen en bronnen van recht
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
Recht van antwoord Senaat - Hoorzitting 4/2/2019 Commissie Transversale aangelegenheden/Gemeenschapsbevoegdheden.
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

A European View of the Proposed Gambling Law Waarheen met kansspelen in België? Juridische analyse van de toekomst van het Belgische kansspelbeleid 30 juni Leuven Alan Littler Tilburg Law and Economics Center (TILEC) / Faculteit Rechtsgeleerdheid Universiteit van Tilburg, Nederland

Doel & inhoud van de presentatie Een overzicht bieden van de verhouding tussen de Interne Markt en de reglementering van kansspelen: –Enkele ideeën introduceren over hoe kansspelen en de reglementering van kansspelen passen binnen de Interne Markt –De rechtspraak van het Hof van Justitie begrijpen –De grenzen van de huidige rechtspraak duiden –Hangende prejudiciële vragen en procedures wegens niet-nakoming –Beseffen dat het afgeleide Gemeenschapsrecht slechts beperkte invloed heeft op kansspelen Mogelijke problemen identificeren m.b.t. het advies tot wijziging van de Wet van 7 mei 1999

Kansspelen, de reglementering van kansspelen & de Interne Markt Verschillende vormen van kansspelen Verschillende modellen voor reglementering: –Verbod –Exclusieve rechtenmodel (staatsmonopolies) –Vergunningmodel Eén enkele operator (monopolie na competitie) Beperkt aantal vergunningen Onbeperkt aantal vergunningen –Online: gesloten/import & export/alleen export Verschillende modellen (& hun toepassing) kunnen in overeenstemming zijn met EU-recht, mochten de vereisten van het EU-recht duidelijk zijn

Rechtspraak van het H.v.J. Zaken die rechtstreeks verband houden met het aanbieden van kansspelen: –C-275/92 Schindler (24 maart ‘94) –C-124/97 Läärä (21 okt. ‘99) –C-67/98 Zenatti (21 okt. ‘99) –C-6/01 Anomar (11 sept. ‘03) –C-243/01 Gambelli (6 nov. ‘03) –C-42/02 Lindman (13 nov. ‘03) –C-338/04 Placanica (6 maart ‘07) Zaken i.v.m. andere aspecten van de kansspelmarkt: –C-338/02 Fixtures Marketing (9 nov. ‘04) – databases –C-260/04 Comm v. Italië (13 sept. ‘07) – hernieuwing van vergunningen –C-432/05 Unibet (14 maart ‘07) – procesrechtelijke bescherming

Rechtspraak van het H.v.J.: (I) Rechtspraak van het H.v.J.: Zaken die rechtstreeks verband houden met het aanbieden van kansspelen (I) C-275/92 Schindler –Kansspelactiviteiten zijn diensten in de zin van het EG- Verdrag –Loterijen hebben een “bijzondere aard”, gebaseerd op 4 elementen: 1.Morele, religieuze & culturele overwegingen 2.Aanzienlijk risico op misdaad & fraude 3.Schadelijke individuele & maatschappelijke gevolgen 4.Genereren van inkomsten voor liefdadige activiteiten of activiteiten van algemeen belang –Enkel het laatste element kan geen rechtvaardiging vormen voor een beperking van de grensoverschrijdende levering van kansspelen

Rechtspraak van het H.v.J.: (II) Rechtspraak van het H.v.J.: Zaken die rechtstreeks verband houden met het aanbieden van kansspelen (II) C-124/97 Läärä –Bij de beoordeling of een beperking gerechtvaardigd is, moet geen rekening worden gehouden met de “stelsels van bescherming” gekozen in andere Lidstaten C-67/98 Zenatti –Nationale wetgeving moet daadwerkelijk gericht zijn op de vermindering van de schadelijke effecten die dienen als rechtvaardigingsgrond voor de opgelegde beperkingen C-243/01 Gambelli –Ontwikkelt het begrip “samenhangend en stelselmatig” beleid –Beleidsmarge van de Lidstaten wordt kleiner C-42/02 Lindman –Bewijs nodig om het causale verband aan te tonen tussen doel van de beperkende regel en werkelijk gevaar

Rechtspraak van het H.v.J.: (III) Rechtspraak van het H.v.J.: Zaken die rechtstreeks verband houden met het aanbieden van kansspelen (III) C-338/04 Placanica –Beperking van het aantal aanbieders moet beantwoorden aan “het streven de gelegenheden om te spelen daadwerkelijk te verminderen”; beperking op samenhangende en stelselmatige wijze –Kanaliseren van kansspelen in controleerbare circuits om misdaad en fraude tegen te gaan, kan belemmeringen rechtvaardigen –In die context blijkt de expansie van kansspelen verenigbaar met het doel van de wetgeving Daarbij kan gebruik worden gemaakt van reclame, een breed scala aan spelen en nieuwe distributietechnieken

Grenzen van de rechtspraak Lidstaten zijn vrij in het vastleggen van de doelstellingen van hun kansspelbeleid; het H.v.J. is meer geïnteresseerd in de concrete toepassing ervan Wanneer een regel onverenigbaar blijkt met het EG-recht leidt dat hoogstwaarschijnlijk niet tot het verlaten van het regelgevende model, maar enkel tot het aanpassen van de regel in kwestie Regelgevende modellen moeten zich aanpassen aan nieuwe vormen van telecommunicatie – offline modellen kopiëren naar een online omgeving?

Hangende prejudiciële vragen & procedures wegens niet- nakoming Prejudiciële vragen H.v.J., van: –Oostenrijk (C-64/08) –België (C-525/06) –Duitsland (C-409/06, Joined Cases C-358/07, C-359/07, C- 360/07, C-409/07 & C-410/07, & C-46/08) –Frankrijk (C-212/08) –Italië (C-395/05 & C-397/05) –Portugal (C-55/08) –Nederland; Raad van State van 14 Mei ’08 in de Betfair zaak Hoge Raad van 13 juni ’08 in Ladbrokes v De Lotto Niet-nakomingsprocedures van de Europese Commissie

Beperkt belang van afgeleid Gemeenschapsrecht Richtlijnen van toepassing op kansspelen bevatten geen harmoniserende maatregelen; zijn slechts van procedurele aard –Richtlijn betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten (97/7/EG) – procedurele/contractuele regels voor op afstand gesloten B2C contracten –Richtlijn betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften (98/48/EG) – notificatie Richtlijnen met het “land van herkomst”-principe en de Dienstenrichtlijn sluiten kansspelen uit –Richtlijn Elektronische Handel (00/31/EG) –Televisie Zonder Grenzen Richtlijn (89/552/EG), zoals gewijzigd door de Audiovisuele Diensten Richtlijn (07/65/EG) –Dienstenrichtlijn (06/123/EG)

Wijziging van de Wet van 7 mei 1999 Algemene doelstellingen van het Belgische kansspelbeleid v. EG- recht Mogelijke aandachtspunten: –Offline vergunningen als toegang tot het online aanbod –Vaststelling aantal vergunningen? Offline: 9 casinos / 180 speelautomatenhallen / 1060 wedkantoren (vast en mobiel) Online: 1189 vergunningen = 1189 aanbieders??? –Minimumleeftijd van 21 – vrijheid om niveau van bescherming te bepalen, maar zijn er gevolgen verbonden aan het feit dat de meeste Lidstaten een minimumleeftijd van 18 hebben? Wat met online kansspelen? Respecteert de geadviseerde wijziging de vrijheid van vestiging, maar niet de vrije dienstverlening?