Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Havo 5 Economie De Nederlandse Economie H4 “Het Handelsspel”
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
om deze presentatie uit te voeren
tekstsoort, -doel + tekstvorm
INTERACTION DESIGN Week 8.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Experts werkvorm + begrippentest
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Werkwoorden en tijden van het werkwoord. Spoorboekje Oefening werkwoorden Uitleg werkwoorden Uitleg tijden Oefening tijden Wat gaan we leren? Jullie kunnen.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Activerende teksten.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Centraal Examen Nederlands
Werkwoordsvormen. Spoorboekje 1)Wat weet je al? 2)Oefening werkwoordsvormen 3)Bespreken 4)Zelfstandig aan het werk Wat gaan we leren? - Je kunt werkwoordsvormen.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Lezen, schrijven en argumenteren
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Creatief schrijven.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
1. Kan je objectief kijken?
Overtuigende tekst/betoog
Communicatie Les 1.
English listening lesson Christiaan van der Logt
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Wat zie je?.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
beslist geen rocket science
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Gesprekstechnieken Les 1.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoofdstuk 6 – les 4 Druk.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Wat leer je allemaal op school?
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Lezen: betoog

Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een betoog is. -Je kunt vertellen wat een objectief en subjectief argument is. Hier kun je ook een voorbeeld bij geven. -Je kunt vertellen wat tegenargumenten zijn. -Je kunt vertellen wat je doet bij het kritisch beoordelen van argumenten.

Begrippen Wat is het tekstdoel van een betoog? - Overtuigen

Begrippen Wat is een objectief argument? -Noem een voorbeeld. Wat is een subjectief argument? -Noem een voorbeeld. 2 minuten voor jezelf bedenken. Klaar? Controleer met je buurman/buurvrouw.

Begrippen Wat is een tegenargument? De schrijver geeft een argument van ‘tegenstanders’. Vervolgens geeft hij daar een tegenargument bij. Hij weerlegt hiermee het argument van de ander.

Begrippen Wat doe je bij het kritisch beoordelen van argumenten? Soort argumentWat doe je? Welke vragen kun je stellen? Objectief argumentIs dit waar? Is het werkelijk zo gebeurd? Is dit onderzocht? Wat was dit voor onderzoek? Subjectief argumentIs de mening aannemelijk? Is de voorspelling waarschijnlijk? Waarop is het vermoeden gebaseerd Deugt het argument?

Betoog lezen en beoordelen Wat? Je krijgt een voorbeeldbetoog. Je gaat de bijbehorende vragen maken. Hoe? Je leest het betoog en vervolgens staan onder het betoog 6 opdrachten/vragen. Deze ga je beantwoorden. Hulp? Je werkt alleen. Als je een vraag hebt, mag je je vinger opsteken. Tijd? 15 minuten. Uitkomst? We gaan het daarna gezamenlijk bespreken. Klaar? Controleer met je buurman/buurvouw. Is je buurman/buurvrouw nog niet klaar of jullie zijn klaar met controleren? Dan mag je bezig met de huiswerkopdrachten van paragraaf 4.4

Wat hebben we geleerd? Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een betoog is. Je kunt vertellen wat een objectief en subjectief argument is. Hier kun je ook een voorbeeld bij geven. Je kunt vertellen wat tegenargumenten zijn. Je kunt vertellen wat je doet bij het kritisch beoordelen van argumenten.