Cannabisbeleid en publieke opinie: zijn we het eens? Rosalie van der Sar Ien van de Goor Evelien Brouwers Henk Garretsen FADO 12 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Annelies Daalder WODC Onderzoek voor beleid Annelies Daalder WODC
Advertisements

Global Consultancy, Research & Design
Wim van de Grift Drachten november 2013
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
10. The reason why Sociolinguistic causes of change.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Vrijzinnig Hoofdvraag: 'Hoe moet GroenLinks zich verhouden tot de afnemende populariteit van het gedoogbeleid, specifiek op het gebied van softdrugs?'
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Verslavingsproblematiek: cannabis
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Autisme en intelligentie
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Afd. Sociale Geneeskunde Is houdbare solidariteit, ook gezonde solidariteit? Niek Klazinga (NPHF) - een public health visie op het RVZ rapport -
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Drugpreventie bij jongeren
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken (2.2) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken HC: 3.2 kort Huiswerk.
Doping gebruik in de algemene bevolking Dike van de Mheen, Tim Schoenmakers.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Preventie van depressie: een overzicht
Is het Nederlandse cannabisbeleid geslaagd? Margriet van Laar 1, Karin Monshouwer 1, Marianne van Ooyen-Houben 2 1 Trimbos-instituut, 2 WODC FADO 12 november.
© Mulier Instituut, Utrecht De positie van de RSO Platform Sportdeelname 12 november 2015 Remko van den Dool 12 november 2015.
Drugs.
Tekst: Problematische jeugdgroepen
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
Drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord Emovo 2013.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
De Nederlandse horeca Gastheer van de samenleving.
Samen voor Veenendaal 21 mei 2016 MBO Issue analyse.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
2 VMBO-T/HAVO deel Driehoeken tekenen Drie zijden gegeven VMBO-T
PROJECT UNITY.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De betogende voordracht
Disclosure belangen Tony Poot
Relevant congres Ageing
Cybersecurity Aansprakelijkheid bij hacken en lekken
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Evaluatieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Cannabisbeleid en publieke opinie: zijn we het eens? Rosalie van der Sar Ien van de Goor Evelien Brouwers Henk Garretsen FADO 12 november 2009

Overzicht Introductie Vraagstelling Eerste resultaten Discussie Voorlopige conclusie

Introductie Nederlands cannabisbeleid baart wereldwijd opzien 2009: drie belangrijke rapporten uitgekomen - Evaluatie van het Nederlandse drugsbeleid (Trimbos/WODC) - Geen deuren maar daden (Adviescommissie drugsbeleid) - Ranking van drugs (RIVM) Conclusie adviescommissie drugsbeleid: huidige drugsbeleid voldoet niet meer in zijn huidige vorm

Coffeeshops zijn uitgegroeid tot ‘handelsposten’ Cannabis is schadelijker dan dat in eerste instantie werd gedacht

Verantwoordelijkheid meer bij burger: vooral harm reduction Balkenende: ? Paars kabinet: Drugsproblematiek aanpakken om erger te voorkomen: meer dan harm reduction kentering

In dat kader: Maatschappelijk en politiek relevant om opinie van burger te weten Lucas et al. (2007) zegt hierover dat beleid de behoefte van de burger moet weerspiegelen Volgens Tyler et al. (1990) zegt de publieke opinie iets over de effectiviteit van bepaalde maatregelen Lucas, P. J., Roberts, H. M., Baird, J., Kleijnen, J., & Law, C. M. (2007). The importance of size and growth in infancy: integrated findings from systematic reviews of scientific evidence and lay perspectives. Child: Care, Health And Development, 33(5), Tyler, T. R. (1990). Why people obey the law. New Haven: Yale University Press.

Daarom: In dit onderzoek gekeken naar de mening van de Nederlandse bevolking over 5 belangrijke beleidsmaatregelen omtrent cannabis: Maatregelen die de beschikbaarheid beperken Educatieve maatregelen om cannabisgebruik tegen te gaan

Beschikbaarheid 1.Het moet toegestaan zijn om cannabis in coffeeshops te verkopen 2.Coffeeshops moeten niet gevestigd zijn in de buurt van scholen voor het voortgezet onderwijs 3.De overheid moet actief controleren of er in coffeeshops cannabis wordt verkocht aan jongeren onder de 18 jaar

Preventie/educatie 1.De overheid moet drugsvoorlichtingscampagnes voeren 2.De overheid moet zorgen dat in het onderwijs drugsvoorlichting wordt gegeven

Hypothese gebruiker :niet-gebruiker De mate waarin iemand door een bepaalde maatregel wordt geraakt raakt - niet raakt+

Vraagstelling 1.Wat vindt de Nederlandse bevolking over maatregelen die de beschikbaarheid van cannabis beperken en over educatieve maatregelen om het gebruik van cannabis tegen te gaan? 2.Heeft gebruiker een andere visie over deze maatregelen dan de niet-gebruiker?

Methoden Cross-sectionele internetsurvey Najaar 2008 N = 8280 Response rate 67,8% N =5616

Wat vindt de Nederlandse bevolking? NMSD beschikbaarheid Het moet toegestaan zijn om cannabis in coffeeshops te verkopen Coffeeshops moeten niet gevestigd zijn in de buurt van scholen voor het voortgezet onderwijs De overheid moet actief controleren of er in coffeeshops cannabis wordt verkocht aan jongeren onder de 18 jaar preventie De overheid moet drugsvoorlichtingscampagnes voeren De overheid moet zorgen dat in het onderwijs drugsvoorlichting wordt gegeven Het moet toegestaan zijn om cannabis in coffeeshops te verkopen Helemaal oneens22 % Oneens19% Niet eens/ oneens20% Eens31% Helemaal eens8% Descriptief - 1 helemaal mee oneens tot 5 helemaal mee eens

Wat vindt de gebruiker en de niet- gebruiker? Heeft cannabis gebruikt gedurende laatste 30 dagen Heeft ooit cannabis gebruikt, maar niet gedurende laatste 30 dagen Heeft nooit cannabis gebruikt beschikbaarheid Het moet toegestaan zijn om cannabis in coffeeshops te verkopen 4.31 (±0.84)*bc N= (±1.04)*ac N= (±1.23)*ab N=4297 Coffeeshops moeten niet gevestigd zijn in de buurt van scholen voor het voortgezet onderwijs 3.59 (±1.03)*bc N= (±0.87)*ac N= (±0.91)*ab N=4304 De overheid moet actief controleren of er in coffeeshops cannabis wordt verkocht aan jongeren onder de 18 jaar 3.83 (±0.98)*bc N= (±0.82)*ac N= (±0.76)*ab N=4302 preventie De overheid moet drugsvoorlichtingscampagnes voeren 3.93 (± 0.88)*bc N= (± 0.67)*ac N= (± 0.68)*ab N=4302 De overheid moet zorgen dat in het onderwijs drugsvoorlichting wordt gegeven 4.16 (± 0.67)*c N= (± 0.02)*c N= (± 0.69)*ab N=4289 ANOVA – 1 helemaal mee oneens tot 5 helemaal mee eens * p<0.001 en a: heeft geen cannabis gebruikt laatste 30 dagen, b: heeft ooit cannabis gebruikt, maar dniet gedurende laatste 3o dagen, c: heeft nooit cannabis gebruikt

Dus, of een maatregel mensen treft, speelt wel degelijk een rol in de opinie over beleidsmaatregelen jegens cannabis. Maar, zijn er nog andere factoren die de opinie beïnvloeden?

? Multi-etniciteit? Overheidsbeleid? Leeftijd? Cultuur? ?

Onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Sirus Hierdoor is vergelijking van de opinie tussen Nederland en Noorwegen mogelijk Geldt voor Noorwegen ook dat gebruik de opinie bepaalt? Of andere cultuur? Of strikter beleid?

Vragen? Rosalie van der Sar