Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Informeel leren en….. social media
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
ICT & algebra – oefenen en toetsen
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Maatschappijwetenschappen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Communicatie met ouders
Workshop ‘visieversneller’
Eindexamen Nederlands klas 4 BB & 4 KB
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Workshop klassenmanagement
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Wim Doekes - hoofdauteur
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Docentvaardigheden ICT
7.2 Buiten haakjes brengen De ontbinding a2 – b2 = (a – b)(a + b)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Feedback geven en krijgen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
3.5 Vergelijkingen oplossen Vergelijkingen met haakjes
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
NSCCT Instructie groep 5
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Creatopia| Basisonderwijs
Aanwijzend voornaamwoord
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Merkwaardig product: kwadraat van een tweeterm
Transcript van de presentatie:

Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel vaardigheden als inzicht, gevat in het woord 'symbol sense', beide van belang. Ik bespreek kort de achtergrond van algebraïsch inzicht, en toon hoe 6vwo leerlingen in 1-op-1 sessies "ongewone opgaven" maakten binnen een digitale omgeving. Een voorbeeld van dergelijke opgaven is: Los de vergelijking op: “Ziet” de leerling dat links en rechts dezelfde termen staan, of werkt de leerling meteen de haakjes uit? Er zal ook ruimte zijn voor een korte discussie over de wijze waarop we onze leerlingen zowel vaardigheden als inzicht kunnen bijbrengen.

Wie ben ik? Christian Bokhove Docent-onderzoeker wiskunde / Dudoc St. Michaël College / Universiteit Utrecht

Wat doe ik? Vraag: hoe kun je symbol sense bij leerlingen ontwikkelen, oefenen en testen in een digitale omgeving? Achtergrond: ICT goed voor drill & practice, maar ook voor inzichtelijk leren? Positionering tussen –Arcavi (1994): ‘breed en vaag’ –Wenger (1987) / Gravemeijer (1990): ‘smal en concreet’

Wat is symbol sense? “ Gevoel voor symbolen” Focus op: 1.Ontwikkelen van een ‘Gestalt’-blik op algebraïsche expressies / formules / vergelijkingen (zie Arcavi behavior #6) 2.Vermijden van ‘Circularity’: in een kringetje werken (Wenger) 3.Ontwikkelen van resistentie tegen ‘visueel saillante kenmerken’ van algebraïsche expressies / formules / vergelijkingen

Grote lijnen onderzoek Voorbeelden één-op-één sessies 6vwo-wiB > ICT & symbol sense + feedback Digitale module met: –Randomisatie –Feedback –Resultaten bekijken, ter voorbereiding klassegesprek –“Crises”

Voorbeelden opgaven Vier voorbeelden opgaven: 1.Vergelijkingen met met links en rechts dezelfde factor herschrijven 2.Irrelevante deelexpressies afdekken 3.Kwadraten niet uitwerken 4.Overeenkomstige factoren zien

Opdracht #1 Maak hem nu zelf. Wat zouden leerlingen goed en fout kunnen doen? Los de vergelijking op:

Nabespreking #1 Wat deed u en wat doen leerlingen?

Voorbeeld leerlingwerk #1

Opdracht #2 Bekende vergelijking van Wenger en Gravemeijer Maak de opgave nu zelf. Wat zouden leerlingen goed en fout kunnen doen? Maak v vrij:

Nabespreking #2 Wat deed u en wat doen leerlingen?

Voorbeeld leerlingwerk #2

Discussie Wat is belangrijker? Inzicht of vaardigheden? Wat vindt u van het idee van het creëren van een “crisis”?

Vervolg 6vwo wiskunde B groepen > grootschaliger Papieren pre- en post tests Digitale module Vragen en opmerkingen: Uitproberen –LET OP: experimenteel, nog geen gepolijste eindprodukten. –Toegang door registratie of als gast:

Arcavi, A. (1994). Symbol Sense: Informal Sense-Making in Formal Mathematics. For the Learning of Mathematics, 14(3), Wenger, R. H. (1987). Cognitive science and algebra learning. In A. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education (pp ). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. Gravemeijer, K. (1990). Globaal kijken, een kenmerk van algebraïsche deskundigheid. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 10, Bokhove, C., & Drijvers, P. (2009). Digital tools for algebra education: criteria and evaluation. Manuscript submitted for publication. (after revision) Bokhove, C., & Drijvers, P. (2009). Digital activities that invite symbol sense behavior. Manuscript submitted for publication.