EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS HET BEVORDEREN VAN MORELE RECLAMEWIJSHEID BIJ JONGEREN EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Going Global op het Altena College
Trends in Dienstenmarketing
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Eindwerk zesde jaar.
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Workshop Onderzoeksontwerp
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Barbara Gijsbers Anita Legtenberg Dr. I. Mesters
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
BEHEER ENQUÊTES Opvragen en verwerken van gegevens.
Academische vaardigheden - C1.5
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
De Moderne Onderwijsmedia
Beter Onderwijs Nederland
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Solliciteren: wat wil ik?
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
RESULTATEN VAN DE BEHOEFTENANALYSE E VALUATIE DOOR J OACHIM M AACK Internet - (g)een rechteloze ruimte. Opvoeden en leren dankzij een App voor gegevensbescherming.
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inzoomen op de klasscreening  Formulieren klasscreening  Zie pakket “Procesgericht kindvolgsysteem voor Kleuters”  Formulierenset 1 1.
Ouders, kinderen en reclame
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Mediagedrag van Millennials
Lezen, schrijven en argumenteren
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
ICT in het speciaal onderwijs
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe reclamewijs zijn kinderen in Vlaanderen
Reclamewijsheid: wat is dat?
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Differentiatie in de klas
Chromebooks in lessituaties
Meldcode Kindermishandeling
Lesgeven zonder cijfer?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Schrijven Zakelijke brief.
Delphi studie naar de zorgvraag van ouderen in de toekomst
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS HET BEVORDEREN VAN MORELE RECLAMEWIJSHEID BIJ JONGEREN EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS 27/05/2016 – ORD (Rotterdam) Britt Adams Prof. dr. Tammy Schellens Prof. dr. Martin Valcke

Reclame anno )Geïntegreerd in eigenlijke media- inhoud 2)Interactief 3)Verzamelen van persoonsgegevens

Reclamewijsheid: Wat is dat? Alle kennis en vaardigheden om reclame kritisch te verwerken (Hudders et al., 2015)

Reclame-educatie? Bestaand lesmateriaal over reclame (Meeus et al., 2014) Maar:  Focus voornamelijk op traditionele reclamevormen  Focus voornamelijk op cognitieve reclamewijsheid (Rozendaal et al., 2011)  Weinig onderzoek naar de effectiviteit

Lesmateriaal voor het secundair onderwijs Deel 1: Tal van nieuwe reclamevormenDeel 2: Omstreden reclame? Reclame op sociale media Gepersonaliseerde reclame (Cookies + gebruik persoonlijke gegevens) Uitleg over reclamewetgeving Schrijven van een (fictieve) zakelijke brief over een omstreden reclameboodschap naar Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame Focus op morele reclamewijsheid Examples from commercial advertising can work very well here because nearly everyone, at one time or another, has been negatively affected by a ‘bad’ ad” (Martinson, 2001). Slater et al., 2012: Confrontatie met vrouwelijk schoonheidsideaal Martino et al., 2016: Confrontatie met reclame voor alcohol

Morele reclamewijsheid in lesmateriaal TabletconditiePapieren conditie 1) Stellingen betreffende de reclamewetgeving Via de app “Socrative” (in duo: direct feedback) Klassikale bespreking Leerlingen stemmen individueel Klassikale bespreking (PPT) 2) Schrijven van een zakelijke brief naar JEP Uitleg zakelijke brief In duo op zoek naar omstreden reclame (via tablet) Brief schrijven via de app Adobe Acrobat Uitleg zakelijke brief Omstreden reclame opgenomen in lesmateriaal Brief schrijven via papieren template Deel 1: Tal van nieuwe reclamevormenDeel 2: Omstreden reclame? Reclame op sociale media Gepersonaliseerde reclame (Cookies + gebruik persoonlijke gegevens) Uitleg over reclamewetgeving Schrijven van een (fictieve) zakelijke brief over een omstreden reclameboodschap naar Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame Waarom een zakelijke brief? = Conform de eindtermen Nederlands (Schrijven) - ET 25: De leerlingen kunnen op structurerend niveau tekstsoorten schrijven bestemd voor een onbekend publiek. Het betreft tekstsoorten zoals sollicitatiebrieven voor vakantiejobs, vragen om inlichtingen, relevante formulieren, zakelijke brieven.

Onderzoeksdesign Secundair onderwijs ASO Studierichting Humane wetenschappen Conform de eindtermen Design Pre- en posttest quasi- experimenteel design 2 lessen van 50 minuten Participanten Tabletconditie: 6 klassen (n = 85; ♀ = 87,3%) Papieren conditie: 6 klassen (n = 106; ♀ = 79,8%)

Onderzoeksvragen OV1: Stijgt de kennis van de leerlingen over de reclamewetgeving? O.b.v. resultaten uit pre- en posttest OV2: Welke reclameboodschappen bestempelen adolescenten als omstreden? O.b.v. Thematische analyse van 133 zakelijke brieven In de toekomst: Data uit de pre- en posttest

OV1: Stijgt de kennis van de leerlingen over de reclamewetgeving? Voorbeeld van een stelling: Televisiereclame voor suikerhoudend snoepgoed moet een afbeelding van een tandenborstel tonen gedurende de reclameboodschap.

OV2: Welke reclameboodschappen bestempelen adolescenten als omstreden? 1)Tabletconditie Opdeling mogelijk t.a.v. verschillende doelgroepen

Schoonheidsideaal + seksueel getint Discriminerend t.a.v. culturele groepen Ongezonde voeding

Argumenten omstreden reclame Gewelddadige reclame voor pretpark (Halloween): “Ik vind het zelf al te eng, zeker reclame voor een pretpark waar ook kinderen komen. Als kinderen dit op de televisie zien, kunnen ze ’s nachts waarschijnlijk niet slapen”.

Argumenten omstreden reclame Seksueel getinte reclameboodschap voor schoenen: “Ik ben niet akkoord met dat de naaktheid van de vrouw gebruikt wordt om een commerciële boodschap over te brengen met betrekking tot een actie die geen verband houdt met het lichaam van de vrouw”.

Argumenten omstreden reclame Reclame van Victoria’s secret: “Niet geschikt is voor de media en al zeker niet voor het zelfvertrouwen van jongeren. […] Ze gebruikten in deze advertentie de quote: “perfect body” terwijl er maar heel weinig mensen zijn die zo een lichaam kunnen krijgen. […] en daardoor meer en meer willen diëten en zo een eetstoornis gaan ontwikkelen en gezondheidsproblemen kunnen krijgen”

1)United Brands2) ZEB 3) Albatross Liquor4)Saint Laurent 2)Papieren conditie OV2: Welke reclameboodschappen bestempelen adolescenten als omstreden?

5) Miu Miu6)Smartphone 7) Nivea8)Rihanna 2)Papieren conditie OV2: Welke reclameboodschappen bestempelen adolescenten als omstreden?

2)Papieren conditie OV2: Welke reclameboodschappen bestempelen adolescenten als omstreden? Veelvoorkomende argumenten: Niet geschikt voor minderjarigen (n = 21) Geen verband tussen product en reclameboodschap (n = 16) Teveel naaktheid (n = 19) Perfecte lichaam/schoonheidsideaal (n = 11) Gevolgen van reclameboodschap (n = 37) Link met wetgeving “Ten tweede ben ik zo geschokt door de reclame dat ik verder ben gaan zoeken of dit soort reclame wel mag en blijkbaar mag men geen reclame maken voor plastische chirurgie.”

Conclusie Stijging in kennis over reclamewetgeving (papieren conditie > Tabletconditie?) Omstreden reclame:  In beide condities: Voornamelijk schoonheidsideaal en seksueel getint  Maar: Mogelijks beïnvloed door de meerderheid van vrouwelijke participanten?  Frequent terugkerende argumenten: 1)Niet geschikt voor minderjarigen 2)Verwijzing naar het schoonheidsideaal (cf. Slater et al., 2012) 3)Gevolgen van de reclameboodschap 4)Teveel naaktheid 5)Geen verband tussen geadverteerd product en de reclameboodschap 6)(Link met wetgeving)  Opvallend: reclame over alcohol? (cf. Martino et al., 2016)  Data uit pre- en posttest!

EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS HET BEVORDEREN VAN MORELE RECLAMEWIJSHEID BIJ JONGEREN EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS 27/05/2016 – ORD (Rotterdam) Britt Adams Prof. dr. Tammy Schellens Prof. dr. Martin Valcke