Multiplex-gezinnen en Autisme Dr. Inge van Balkom Kinder- en Jeugdpsychiater Directeur Jonx, Lentis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Workshop Relationele en seksuele vorming
Informatie vaardigheden
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opvoeden van drukke kinderen
Begeleidingsplannen GGZ
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Best practice Doel: voorlichting team
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Dossier Empowerment.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Opvoedingsstijlen met een risico.
De Deltamethode.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Zorghotel en Woon Training Centrum
Zorghotel en Woon Training Centrum
Ontwikkelingspsychologie
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Stichting Jeugdformaat
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Doelen behalen met activiteiten
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
JEUGDzorg - voor wie?.
Lectoraat Verslavingskunde
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Multiplex-gezinnen en Autisme Dr. Inge van Balkom Kinder- en Jeugdpsychiater Directeur Jonx, Lentis

Multiplex autisme gezinnen Inge van Balkom 16 juni 2016

Disclosure (Potentiele) Belangenverstrengeling Geen

Inge van Balkom, 16 juni 2016 Inleiding Zelfstandigheid en adolescentiefase Rol ouders en outcome Wetenschappelijk onderzoek Overzicht

Meerdere mensen in het gezin hebben een officiële diagnose autisme spectrum stoornis (ASS). In dit onderzoek gedefinieerd als kind en ouder met een diagnose ASS. Er is weinig onderzoek gedaan naar de zelfstandigheids- ontwikkeling van jongeren/jongvolwassenen in multiplex gezinnen. De klinische indruk bestaat dat er regelmatig functionerings- problemen bestaan. Multiplex gezin

Erfelijke component 70-90%. Kans is dus groot dat er meerdere kinderen de diagnose ASS hebben, maar ook dat ouder(s) zelf kenmerken vertonen. In adolescentiefase hebben ouders veel zorgen over: externaliserend probleemgedrag, gebrek aan sociale en communicatie vaardigheden, school problemen, de toekomst. Familie

Onafhankelijk kunnen zijn van een ander: op eigen benen kunnen staan. Van praktische zaken tot het maken van eigen keuzes. Zelfstandigheid

Uit onderzoeken bleek: Meeste volwassenen met ASS blijven afhankelijk van hulp door familie of instanties. Wonen bij ouders of onder begeleiding. Groot deel heeft weinig/geen vriendschappelijke relatie of liefdesrelatie. Zelfstandigheid (2)

Wonen: boodschappen, koken, schoonmaak, buren. Financiën: o.a. huur, verzekering. Persoonlijke verzorging, gezondheid. Gebruik (openbaar) vervoer, deelname aan het verkeer. Maatschappelijke participatie: opleiding, werk, vrijwillig. Vrije tijdsbesteding: o.a. vrienden, sport. Zelfstandigheid (3)

Medewerkers en cliënten van Jonx ontwikkelden samen met het Noorderpoortcollege in Groningen de autisme vriendelijke app "Hoe houd ik mijn kamer schoon". Deze app is gratis op alle devices te installeren voor iOS van Apple via iTunesiTunes voor Android via Google PlayGoogle Play en dan bij zoeken invoeren: Hoe houd ik mijn kamer schoon. Zelfstandigheid (4)

Tijd van grote veranderingen. Lichamelijk: kind naar volwassene Psychisch: zelfreflectie en identiteitsbewust Sociaal: los van ouders functioneren Maatschappelijk: plek in maatschappij verwerven Seksueel: lid van een sekse, seksueel actief Cultureel: bewust lid van culturele groep De ontwikkeling treedt binnen de persoon op en ook in de relatie tot anderen. Adolescentie

Jongeren met autisme ondervinden veel problemen in de transitie naar volwassenheid. Angst, depressie, zelftwijfel, laag zelfvertrouwen komen veel voor en kunnen leiden tot: externaliserend, oppositioneel, prikkelbaar, agressief gedrag, of internaliserend, isolerend en somber gedrag. Adolescentie (2)

Jongeren met autisme hebben behoefte aan vriendschappen, betekenisvolle relaties en een ondersteunend netwerk van leeftijdgenoten. Maar ze hebben moeite met het aangaan en onderhouden van deze relaties, door hun beperkte sociale en communicatieve vaardigheden. Teleurstellingen in sociale interacties schaden zelfvertrouwen en verminderen motivatie om het opnieuw te proberen. Adolescentie (3)

¹Werkgroep jarigen Notitie Altrecht en SBWU (2013) Terugtrekkende jongeren: extreem terugtrekgedrag op kamer, computer en gaming, zelfzorg is meestal slecht. Agressief naar buiten gerichte jongeren: veel naar buiten, alcohol en drugs, rondhangen op plekken van criminaliteit en vandalisme. Naïef en beïnvloedbaar: vaak meisjes, seksueel en financieel misbruik, ook via internet. Afhankelijke jongvolwassenen: zeer afhankelijk van ouders, met veel begeleiding middelbare school door gekomen, vraag aan hulpverlening is om deze begeleidingsstructuur voort te zetten. Type jongeren¹

Functioneren van ouders en opvoedingsklimaat in deze fase draagt bij aan functioneren van jongere met autisme op volwassen leeftijd (voorbereiden op deelnemen aan maatschappij). Positieve verwachting van ouders (stimulerende thuissituatie) vergroot kans op succesvolle overstap bij kind en jongere. Invloed van ouder(s) met ASS op ontwikkeling van kind/jongere met ASS weinig onderzocht. Rol van ouders

Lang gedacht dat wanneer er sprake was van een hoger IQ op kinderleeftijd, spraak/taalontwikkeling voor 5-6e levensjaar, goede schoolprestaties en minder ernstige symptomen van ASS, de outcome gunstiger was. Longitudinaal onderzoek heeft echter aangetoond dat emotionele betrokkenheid, sociale inclusie in de echte wereld en dagelijks functioneren mogelijk betere voorspellers zijn voor een betere outcome. Outcome

Extra problematiek in multiplex autisme gezin? Gezinnen waarbij zowel bij minimaal één kind als bij minimaal één ouder sprake is van een autisme spectrum stoornis diagnose. Indruk uit behandelpraktijk is dat multiplex problematiek regelmatig voorkomt en dat het de problemen in de adolescentie aanzienlijk kan vergroten. Onderzoek

Focus op zelfstandigheidsontwikkeling bij autisme. Moeite met overgangen naar volgende ontwikkelingsfase. Vooral problemen bij transitie in leeftijd jaar, op drempel naar zelfstandigheid. International Classification of Functioning, Disability and Health (van WHO) als uitgangspunt voor het onderzoek. Achtergrond

Inge van Balkom, 16 juni 2016 Factoren van invloed

Inge van Balkom, 16 juni 2016 Centrale vraagstelling: In welke mate functioneren jongeren met ASS zelfstandig en succesvol in de maatschappij en welke factoren zijn daarop van invloed? Deelvragen zijn: a)Welke persoonlijke factoren zijn van invloed? b)Welke externe factoren zijn van invloed? c)Welke stoornisgerelateerde factoren zijn van invloed? d)Welke van deze factoren kunnen aangrijpingspunt zijn voor welke geschikte interventies? Onderzoeksvragen

Met succes en naar tevredenheid kunnen leren, wonen (al dan niet beschermd), werken en vrije tijd besteden in de omgeving van eigen keuze met zo min mogelijk professionele hulp. Exacte definiëring en operationalisatie is persoons- en leeftijdsgebonden. Vanuit meerdere perspectieven bekijken. Succesvol zelfstandig

Identificeren van die kenmerken en factoren die bijdragen aan een succesvolle zelfstandigheidsontwikkeling van jongeren met ASS binnen een multiplex gezin. Kennis van deze beïnvloedende factoren verspreiden onder mensen met ASS, hun familie en betrokken professionals. Het onderzoek zal een basis vormen voor de ontwikkeling van instrumenten en interventies die nauw aansluiten bij de kenmerken van de doelgroep. Doelen onderzoek

23 Gedurende twee jaar informatie verzameld bij elke nieuwe jongere met ASS uit een multiplex gezin bij 4 Leo Kannerhuis Nederland deelnemers en een veldpartner. Populatie: Jongeren/jongvolwassenen met ASS (16-30 jaar, hele range IQ). Jongeren, ouder(s) en behandelaren vullen éénmalig diverse vragenlijsten in (algemene vragen, WHODAS 2.0, HoNOS(ca), MANSA). WHODAS: Begrijpen en communiceren, bewegen en verplaatsen, zelfverzorging, activiteiten, deelname aan de samenleving. Exclusie: Het onderzoek vormt een te zware belasting voor de patiënt. Methodologie

Voorlopig N=4PatiëntLeeftijdOuder met ASS Woonsituatie 1Man24MoederZelfstandig 2Vrouw17MoederKliniek 3Vrouw21VaderBij ouders 4Man17VaderBij ouders

Voorlopig N=4PatiëntLeeftijdOuder met ASS Woonsituatie 1Man24MoederZelfstandig 2Vrouw17MoederKliniek 3Vrouw21VaderBij ouders 4Man17VaderBij ouders

Zelfstandigheidsontwikkeling is een belangrijk doel voor adolescenten en hun ouders in multiplexgezinnen. Jongeren met ASS lijken hun mate van zelfstandigheid anders in te schatten dan hun vader of moeder. Voorlopig N=4PatiëntLeeftijdOuder met ASS Woonsituatie 1Man24MoederZelfstandig 2Vrouw17MoederKliniek 3Vrouw21VaderBij ouders 4Man17VaderBij ouders

Dr. Sigrid Piening Jonx, Autisme Team Noord-Nederland; Leo Kannerhuis Nederland. Dr. Jeanet Landsman Leo Kannerhuis Nederland; UMCG, Toegepast GezondheidsOnderzoek. Dr. Inge van Balkom Jonx, Autisme Team Noord-Nederland; Leo Kannerhuis Nederland. Werkgroep

Vragen? Bedankt voor uw aandacht!