Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Wat is VLM? Succesvol ondernemen met je medewerkers
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
De Huisartsopleiding in Nederland
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Zero Accidents Netwerk NL Robert Bezemer, Gerard Zwetsloot.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Visie Mensontwikkeling WSD
De ervaringsdeskundige in de Neuro-revalidatie
Competentiegericht opleiden
DHC JEUGD BIJEENKOMSTEN JUNI 2012 WOENSDAG 20 JUNI 2012 OUDERAVOND F.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Introductie Peter Wagelmans
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
PLATO™-Intensief- Leadership
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Preek thema: Zeker weten?.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
VRB Kennis in ICT 1 Kennis in ICT Richard Benjamins SWI Universiteit van Amsterdam.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Leergang Ouderenzorg Eerstelijn. Ria Jaspers & Hanneke Glazenburg
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Yacht & P4C.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Projectplan <naam project>
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
BMI DAG - ALV 31 MEI 2016, NKI AMSTERDAM Georganiseerd door : Bestuur BMI -Johannes Belt -Hubert Diemel -Ingeborg van Dusseldorp (vz) -Chantal den Haan.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
Embedded Librarianship
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
KVC en naam organisatie
Process Mining.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Visie mediawijsheid KB
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Opleiden voor de toekomst
In gesprek over werkdruk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Suïcidepreventie Amsterdam
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis & Vlietland Ziekenhuis) Johannes Belt (LUMC) Marc van Kuik (GGZ Rivierduinen)

Bons op de deuren!  Als Monnik (Informatiespecialist) kan ik best vooruitstrevend zijn,  Ook al doet dat in mijn hart soms erg veel pijn.  Als Maarten Luther bons ik al 500 jaar op de deuren,  Mij gaat niets meer ongemerkt gebeuren.

Inhoud  Wat is een business case?  Hoe maak je een business case?  Wat zijn onze/mijn persoonlijke ervaringen met het maken van een business case?

Start  22 oktober: workshop business case maken Model business case (mybmi.nl) OTISVA-aanpak Vormen groepje

Model business case 1.Business probleem 2.Mogelijke oorzaken van het probleem 3.Negatieve impact op het primaire proces 4.Stakeholder Analyse 5.Termijn waarbinnen het probleem moet worden opgelost 6.Oplossingen 7.Kosten van de oplossing 8.Opbrengst van de oplossing 9.Literatuur

OTISVA  Onderneming  Team  Individu  Structuur  Vaardigheden  Attitude

Groepsdynamiek  3 bijeenkomsten: Rotterdam (16-12), Leiden (20-1) en Zaandam (2-3): Integrale business case Informatie- landschap MCL als voorbeeld Oplossing / CanMed naar MedBIB (bijbehorende competenties) Invullen model business case

Oplossing Toegevoegde waarde bibliotheek ligt in persoon informatiespecialist, niet in collectie  Beter in zoeken  Sneller in zoeken  Goedkoper  Inkomstenderving behandelaars

CanMed naar MedBIB (bijbehorende competenties) 1.Bibliotheektechnisch handelen 2.Communicatie 3.Samenwerking 4.Kennis en wetenschap 5.Maatschappelijk handelen 6.Organisatie 7.Professionaliteit

Ervaringen groepje  Verschillen:  tussen instellingen (eenpitters / hoofd bibliotheek)  in visie op rol bibliotheek (klassiek / embedded)  Overeenkomsten:  belang informatiespecialist in organisatie  bedreiging van positie informatiespecialist

Centrale vraag business case?  Voor welk probleem zijn informatie- specialisten nu de oplossing? Wat denk jij?

Mijn antwoord  Business probleem: Kwantiteit aan informatie (‘information overload’) / Kwaliteit van informatie (autoriteit?)  Oplossing: Persoonlijke controle medewerker over informatieomgeving  Rol informatiespecialist: Ondersteuning bij aanleren informatievaardigheden en personalisatie informatiediensten.

Vragen?  Interesse in business case? (mybmi.nl)  Bedankt voor de aandacht!

Bons op de deuren!  Tijdens deze cursus business case schrijven  Kwamen heel wat gedachten bovendrijven!  Ik weet nu hoe ik met het management moet communiceren,  Zodat zij alles over onze rol als informatie- specialist kan leren!