EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Uitgangspunten Sectoraal niveau Kwaliteit van opleidingen en diploma centraal! Uitgaan van bestaande wet- en regelgeving: –Trajecten gericht op behalen van een volwaardig diploma –MBO examencie = verantwoordelijk voor examinering –MBO wordt aangesproken op opleiding en examinering –Wet Big eisen bij mbo-verpleegkundige instapniveau bepalend voor het traject individuele student. –vooropleiding –Intake –EVC
Beoogd resultaat Btg ZWS Kwaliteit van volwaardig diploma met examinering Kansrijke trajecten voor BBL studenten (in 2 jaar studeerbaar en uitvoerbaar) Dit betekent: –EVC van goede kwaliteit om te verzilveren òf –Intake (assessment) met aandacht instroomniveau Nederlands, rekenen en Engels en relevante werkervaringen
Wat is daarvoor nodig? Vrijstellingen verantwoord en geborgd voor opleidingsonderdelen en/of examenonderdelen Landelijk sectoraal faciliteren; niet dicht regelen/afspreken (is niet bevoegdheid btg) Ruimte voor de regio Samenhang met overige mbo-sectoren bewaken NB 2013: Min. 240 klokuur IIVO voor BBL met min. 610 BPV klokuren per jaar gekoppeld aan WVA Diplomabekostiging alleen op basis van voorafgaand bekostigd onderwijs
Wat kan de Btg betekenen? Zonder wettelijke, landelijke status: Onderzoek: mogelijkheid van logische eenheden van werkprocessen in EVC die bepaalde studielast omvatten, waarbij vakkennis en vaardigheden in EVC herkenbaar geborgd zijn om EVC en verzilvering daarvan te optimaliseren Servicedocumenten/instrumenten ter facilitering leden
Kwalificatiedossier CE’s Diploma Certificaten Kwalificatiedossier Logische eenheden Opleiden Versnellen/verkorten opleiding Vullen portfolio Ne Rekenen Engels (n. 4) Centr. ex. Ne Rekenen Engels (n. 4)
Wat verwacht Btg van werkgevers? Bijdrage aan kwaliteit EVC procedures Examineren van brancheopleidingen en "ROC"opleidingen met gezamenlijk gelegitimeerde exameninstrumenten. Deelname ECVET pilot in de Zorg –Bevordert formulering eenheden bij VP/VZ/MZ –Bevordert (inter)nationale mobiliteit
30 + = heterogene groep Zij- en doorstromers uit verwante opleidingen Zij- instromers uit niet verwante opleidingen Instromers met verwante kwalificaties Werkenden binnen branche(s) Werkenden buiten branche(s) Dus: Geen eenduidig 30 pluscurriculum mogelijk
Doel is studeerbaar traject met diploma Individuele student moet best passend en studeerbaar programma krijgen Student moet kansrijk traject geboden worden Op student/doelgroepniveau passend (regionaal) studieprogramma
EVC Een instrument om relevante competenties en vaardigheden gevalideerd te benoemen. Een instrument voor duur/intensiteit en niveau bepaling van de opleiding Een instrument om gevalideerd verworven competenties te verzilveren in certificaten/diploma’s