In de rol van opleider 13 december
Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren Het leerklimaat Samenhang leerstijl en leerklimaat 2
Taken en rol opleider Past de richtlijnen voor een goed leerklimaat toe Koppelt leermogelijkheden aan leerdoelen Plant individuele leersituaties Voert opleidingsactiviteiten uit Past didactische vaardigheden toe. 3
Het resultaat is dan… dat de leidinggevende zelfstandig relevante competenties leert. (Op de groep / in de speltak) 4
We onthouden:..% van wat we zien en horen..% van wat we persoonlijk ervaren..% van wat we horen..% van wat we uitleggen aan anderen..% van wat we zien..% van wat we lezen..% van waar we over discussiëren met anderen 5
We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over discussiëren met anderen 80% van wat we persoonlijk ervaren 95% van wat we uitleggen aan anderen 6
7 Leerstijlen van Kolb
8
Uitdagingen Doener: reflecteren en theoretische kennis gebruiken Denker: durven handelen en proberen Beslisser: handelen in een groter verband Bezinner: eigen stijl ontwikkelen / tot actie komen 9
Stappen leerproces 10 Stap 1: Oriënteren Stap 2: Uitvoeren Stap 3: Afsluiten Doel: - kennis - houding - vaardigheden Beginsituatie: - feitelijke - vereist Opleidingsactiveiten Evalueren terugkijken
Leervormen Geleid leren De pbg stuurt (tijdelijk) het leerproces. Begeleid leren Gedeelde sturing tussen leidinggevende en pbg. Je wacht dan initiatieven van de leidinggevende af. (Tot op zekere hoogte ;-) Zelfstandig leren Leidinggevende is in staat tot (vrijwel) volledige zelfsturing. Je neemt dan een coachende houding aan 11 Bij veel mensen zijn het fasen die gelijdelijk in elkaar overgaan. In elke fase is de rolverdeling tussen pbg en leidinggevende anders. De stappen oriënteren uitvoeren en evaluweren zijn hierbij een hulpmiddel en een leidraad.
Wat is een leerklimaat? Een definitie: De cultuur en de voorzieningen die leren in de praktijk (in je groep) mogelijk maken. 12
Wat beïnvloed het leerklimaat? 1. Informatie delen 2. feedback vragen 3. Evalueren 4. Het vermogen om te begeleiden 5. Duidelijkheid (in taken, verantwoordelijk- heden, bevoegdheden, regels) 6. Doorgroeimogelijkheden 7. Fouten durven maken 8. Mogen experimenteren 9. Mogen meedenken en beslissen
Wat kan je er mee bereiken? Door de persoonlijke ontwikkeling van vrijwilligers te stimuleren bereik je: een betere kwaliteit, veiligheid en begeleiding van jeugdleden door vrijwilligers die beter worden in wat ze doen. een leuke en leerzame tijd bij scouting, ook voor de vrijwilligers. beter behoud van vrijwilligers. meer interne doorstroming en daardoor een betere invulling van functies.
Analyse eigen leerklimaat Opdracht: Bekijk je eigen groep op de 9 kenmerken van een leerklimaat. Maak een lijstje van wat je concreet kan doen om het leerklimaat te verbeteren? Je hebt 15 minuten de tijd. 15
Wat kan je doen om het leerklimaat van je groep te verbeteren? Informeren Het nut, de aanpak (structureel evalueren, uitwisselen, begeleiden), groepsintroductie, trainingskalender, feedback geven. Faciliteren Overlegmomenten, besluitvorming, evaluatie- formulieren, reglementen, taakomschrijvingen, stages, kwalificatiekaart, competentieroos, begeleidingsgesprekken, TOP. Motiveren Complimenteren, stimuleren, voorbeeldgedrag, beschermen. 16
Tot slot -Een goed leerklimaat is cruciaal. -Het leerklimaat verbeteren doe je samen. -Het leerklimaat verbeteren kost tijd. 17