In de rol van opleider 13 december 2015 1. Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

situationeel leiderschap
Reflectievaardigheden en instrumenten
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Situationeel begeleiden
BattleBots The school battle.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Didactische werkvormen
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Ervaringen Implementatie in Nederland
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Workshop “Beoordelen”
Personeelsessie LOKO.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Workshop evalueren Dcp
Leerstijlen KOLB SJM.
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toekomstgericht onderwijs
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Teambarometer.
Praktijk Opleiders Cursus
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Personeel en organisatie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Leren leren.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
SMART – leerdoelen opstellen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

In de rol van opleider 13 december

Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren Het leerklimaat Samenhang leerstijl en leerklimaat 2

Taken en rol opleider Past de richtlijnen voor een goed leerklimaat toe Koppelt leermogelijkheden aan leerdoelen Plant individuele leersituaties Voert opleidingsactiviteiten uit Past didactische vaardigheden toe. 3

Het resultaat is dan… dat de leidinggevende zelfstandig relevante competenties leert. (Op de groep / in de speltak) 4

We onthouden:..% van wat we zien en horen..% van wat we persoonlijk ervaren..% van wat we horen..% van wat we uitleggen aan anderen..% van wat we zien..% van wat we lezen..% van waar we over discussiëren met anderen 5

We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over discussiëren met anderen 80% van wat we persoonlijk ervaren 95% van wat we uitleggen aan anderen 6

7 Leerstijlen van Kolb

8

Uitdagingen Doener: reflecteren en theoretische kennis gebruiken Denker: durven handelen en proberen Beslisser: handelen in een groter verband Bezinner: eigen stijl ontwikkelen / tot actie komen 9

Stappen leerproces 10 Stap 1: Oriënteren Stap 2: Uitvoeren Stap 3: Afsluiten Doel: - kennis - houding - vaardigheden Beginsituatie: - feitelijke - vereist Opleidingsactiveiten Evalueren terugkijken

Leervormen Geleid leren De pbg stuurt (tijdelijk) het leerproces. Begeleid leren Gedeelde sturing tussen leidinggevende en pbg. Je wacht dan initiatieven van de leidinggevende af. (Tot op zekere hoogte ;-) Zelfstandig leren Leidinggevende is in staat tot (vrijwel) volledige zelfsturing. Je neemt dan een coachende houding aan 11 Bij veel mensen zijn het fasen die gelijdelijk in elkaar overgaan. In elke fase is de rolverdeling tussen pbg en leidinggevende anders. De stappen oriënteren uitvoeren en evaluweren zijn hierbij een hulpmiddel en een leidraad.

Wat is een leerklimaat? Een definitie: De cultuur en de voorzieningen die leren in de praktijk (in je groep) mogelijk maken. 12

Wat beïnvloed het leerklimaat? 1. Informatie delen 2. feedback vragen 3. Evalueren 4. Het vermogen om te begeleiden 5. Duidelijkheid (in taken, verantwoordelijk- heden, bevoegdheden, regels) 6. Doorgroeimogelijkheden 7. Fouten durven maken 8. Mogen experimenteren 9. Mogen meedenken en beslissen

Wat kan je er mee bereiken? Door de persoonlijke ontwikkeling van vrijwilligers te stimuleren bereik je:  een betere kwaliteit, veiligheid en begeleiding van jeugdleden door vrijwilligers die beter worden in wat ze doen.  een leuke en leerzame tijd bij scouting, ook voor de vrijwilligers.  beter behoud van vrijwilligers.  meer interne doorstroming en daardoor een betere invulling van functies.

Analyse eigen leerklimaat Opdracht: Bekijk je eigen groep op de 9 kenmerken van een leerklimaat. Maak een lijstje van wat je concreet kan doen om het leerklimaat te verbeteren? Je hebt 15 minuten de tijd. 15

Wat kan je doen om het leerklimaat van je groep te verbeteren? Informeren Het nut, de aanpak (structureel evalueren, uitwisselen, begeleiden), groepsintroductie, trainingskalender, feedback geven. Faciliteren Overlegmomenten, besluitvorming, evaluatie- formulieren, reglementen, taakomschrijvingen, stages, kwalificatiekaart, competentieroos, begeleidingsgesprekken, TOP. Motiveren Complimenteren, stimuleren, voorbeeldgedrag, beschermen. 16

Tot slot -Een goed leerklimaat is cruciaal. -Het leerklimaat verbeteren doe je samen. -Het leerklimaat verbeteren kost tijd. 17