Hoe kwetsbaar bent u eigenlijk? Bert Kersten Marcel Creemers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

The customer centric software company
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
HANDLEIDING ONLINE BESTELLEN. Ga naar en klik op catalogus.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Ondernemen in de praktijk
Interactieve sessie over de trends in de ICT
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
Internet een link met uw doelpubliek Website als centrale toegangspoort.
U gaat nu binnen in een magische wereld.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
1 Mis geen enkele storing Testen van netvoedingskwaliteit in back-upsystemen.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions
Stelling 1 Zorgaanbieders moeten samen regie gaan voeren op de totale zorg in een regio. Waarom eens, waarom oneens. Daarbij zien wij de volgende kansen.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Ondernemen na je studie!
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
U gaat nu een magische wereld binnen.... in één enkel ogenblik...
Bezittelijk voornaamwoord
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Schitterende Organisaties®
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
De vraagkant van de arbeidsmarkt transparant gemaakt.
Achmea en Geodata Bert van Rest Achmea IM&IT, Analytics & Geo.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN? Benefits Driven Compliance.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Wie is er hier aan het woord?. Of…. ? Dagelijkse kost.
Communicatie in organisaties
Producten & Werkprocessen
Informatieveiligheid bij een dienstverlener Ervaringen uit de markt.
VU Millennium Project Wat is het millenniumprobleem? Wat zijn de gevolgen? Wat doet de VU?
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
FONTYS Rensvandervorst. Er Zit Een Spion In Uw Zak FONTYS Rensvandervorst.
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Themasessie Making Sence of Change Management Web Survey Tool: Surveymonkey.com Periode: juli/aug 2010 Verstuurd aan #leden: 59 Gestarte enquetes: 30 Volledig.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Hoorcollege 4 Bespreking casus 2 (supermarkt).
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Business Continuity Management Toets voor deelnemers aan de themamiddag PI/GvR op 15 september 2004.
Executieve functies Marije Ruben.
SHEQ SHQ.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Taalvaardigheid is geen doel op zich!
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Transcript van de presentatie:

Hoe kwetsbaar bent u eigenlijk? Bert Kersten Marcel Creemers

Wat ons tweeën bindt IT wordt steeds belangrijker in business Leidt tot nieuwe mogelijkheden … maar ook tot nieuwe kwetsbaarheden Wie kwetsbaarheden zoekt, vindt ze ook (perspectief van de inbreker/hacker)

Zoek kwetsbaarheid op Steeds meer gevallen van verstoringen van buitenaf (inbraak, diefstal van data, DoS) – Storingen in cascades – Waar lezen uw commissarissen hun vergaderstukken? – Beroeps hackers hebben 6 minuten nodig om uw systemen binnen te komen – Kijk met een hackersblik naar uw organisatie

Web site artikelen n nbvcn Jhg hg jhgf Mnmnvmv Yiut Hjgjhgjhgf Hgkjhkjkjkgh Hjg fc fccf Jhgjhgfhghjfg gfdhgf Wagenaar Cornelissen Kjhkjhkh Hkjhkjhg Lkjhlkjlkjlkh Uyiuyiuytiuyt Uytuytruyr Lkjhlkjh Hgkhkjhg Mnbvmnbv n nbvcn Jhg hg jhgf Mnmnvmv Yiut Hjgjhgjhgf Hgkjhkjkjkgh Hjg fc fccf Jhgjhgfhghjfg gfdhgf Wagenaar Cornelissen Kjhkjhkh Hkjhkjhg Lkjhlkjlkjlkh Uyiuyiuytiuyt Uytuytruyr Lkjhlkjh Hgkhkjhg Mnbvmnbv Ghgjhfjjhgf Gjhgjhgf Gjhgjhgjh jhgjhgfjhgfhg klanten tot 2000 orders per batch naar stellingen naar sorteerder elke chute is een klant 19 items per seconde

artikelen klanten

artikelen klanten pakjes

artikelen klanten

Sinds 1960 is er veel veranderd…. slide 8

Er is veel gebouwd en gestapeld in IT The Mother of all traps

Portfolio Management (Weill & Ross): strategic 66% 34% 85%

Onze organisatie ziet er zo uit: processen en systemen

Alsmaar oplopende complexiteitskosten:  verborgen  niet vooraf te budgetteren  overhead Complexiteitskosten zijn alle kosten die ontstaan door de complexiteit (grootte, samenhang, verwevenheid, diversiteit) van bedrijfsprocessen en bedrijfssystemen in organisaties. Kwetsbaarheid jaagt deze kosten verder op. De stijgende complexiteitskosten leiden op hun beurt tot nog meer inspanningen om in-control te blijven, hetgeen tot nog meer regels, procedures, administrative controls en complexiteit leidt.

Boodschap om mee naar huis te nemen: -Complexiteitsreductie -Ruim processen en systemen op -Ken de risico’s in uw processen en systemen -Let op de Mother of all traps

Marcel Creemers: Bert Kersten: