Politiek theater
Inhoud - Vorm en inhoud - Politiek theater - Bertolt Brecht - Moeder courage - De vieze gasten - Toneelwerkgroep Proloog - 3 vragen
Vorm en inhoud zijn beide heel belangrijk voor een toneelstuk. Bij politiek theater gaat het vooral om de inhoud van het verhaal. Het moet zo realistisch en rationeel mogelijk zijn. De vorm speelt een minder belangrijke rol. De spelers zijn niet zo belangrijk als het verhaal. Hun uiterlijk ook niet. Er word veel meer aandacht besteed aan ratio dan aan emotie. Je word aan het denken gezet, terwijl het niet zo zeer gaat om het vertellen van een mooi verhaal met allemaal speciale effecten.
Is een didactische (leerzame) en geëngageerde(betrokken voelen bij maatschappelijke problemen) toneelvorm, ontstaan aan het eind van de jaren '60 van de 20e eeuw uit verzet tegen het repertoiretoneel (Bestaande toneelstukken met als doel om mensen te entertainen) met als doel het publiek politiek en sociaal bewust te maken. Theater moet realistisch blijven, geen vermaak Crisistijd
Bertolt Brecht Ausburg, 10 Februari 1898, 14 Augustus 1956 Duitse dichter, (toneel)schrijver en toneelregisseur Geen emotie maar ratio Bewust maken maatschappelijke verhoudingen Marxisme Vervreemdingseffect ?v=l-828KqtTkA Bertolt Brecht
Moeder courage Moedige moeders Marketentster Anna Fierling In tijd van oorlog “ze kan geen moeder zijn, omdat ze een zakenvrouw is. Ze kan geen zakenvrouw zijn, omdat ze een moeder is” Tegenstrijd met zichzelf ?v=x9McFb29WgA
De vieze gasten 1971 opgericht Geïnspireerd door studentenopstanden in ‘68 Radioshows De Wild West Revue ?v=3pwDfy2NBPE Betrekken van publiek om realistisch te lijken
Toneelwerkgroep proloog Muzikale theatergroep Van 17 september 1964 tot 1 september 1983 Socialistisch politiek standpunt Samenwerkingen publiek Eigen muzikanten ?v=30KnVUjA9F0
Vraag 1 Wanneer is politiek theater ontstaan?
Vraag 2 Waar wou Bertolt Brecht mensen voornamelijk bewust van maken?
Vraag 3 Waarom werd en een vervreemdingseffect toegepast?