Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in een team
Advertisements

Introductiebijeenkomst
Respectvolle bejegening
Welkom bij Leefstijl.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Presentation Of Learning
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Organisatiestructuur en
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Kinderen en hun sociale talenten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Samenwerken Werken in Teams.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Patiënten kunnen artsen beter
Volksuniversiteit Zwolle
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onze doelen en visie in beeld
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Opgroeien in de stad les 3
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Pedagogiek als beroep.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
LOB zeven stappen naar succes
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Burgerschap Samenwerkend leren
Personeel en organisatie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Denken en doen.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Samenwerken Werken in teams

Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?

Begrippen groepsvorming en functies van groepen externe functie van de groep externe functie van de groep sociale identiteit sociale identiteit referentiekader referentiekader socialisatie socialisatie subcultuur subcultuur -formele groep- informele groep- primaire groep- secundaire groep-formele groep- informele groep- primaire groep- secundaire groep

Werk = formele groep

Begrippen bij het lid worden van een groep Identiteit Identiteit waarden en normen waarden en normen omgangsvormen omgangsvormen Referentiekader Referentiekader machtsverhoudingen machtsverhoudingen gezag en macht gezag en macht Feedback Integratie Acceptatie open houding assertief

Opdracht in groepen 1 Je bent aan de opleiding begonnen en toen kwam je in een nieuwe groep. Heb je in de weken, maanden ervoor nagedacht over hoe je je zou presenteren op de nieuwe opleiding? Heb je in de weken, maanden ervoor nagedacht over hoe je je zou presenteren op de nieuwe opleiding? Hoe voelde je je na de eerste schooldag? Hoe voelde je je na de eerste schooldag? Ben je op deze school hetzelfde als op jouw vorige school? Licht toe. Ben je op deze school hetzelfde als op jouw vorige school? Licht toe. Voel je je geaccepteerd op deze school? Voel je je geaccepteerd op deze school? Stel deze vraag aan 5 medeleerlingen waar je niet zo veel mee om gaat. Stel deze vraag aan 5 medeleerlingen waar je niet zo veel mee om gaat.

2. Normen en waarden in een groep - Vind jij dat het belangrijk is hoe iemand zich kleedt? Licht toe. - Vind je dat kleding iets met macht of gezag te maken heeft?Leg uit. - Pas jij je kleding aan aan waar jij naar toe gaat? Waarom wel of niet?

Huiswerk Kijk naar een aflevering van een soap/serie als Friends, Grey’s anatomy, GTST, Married with children, Will and grace. Kijk naar een aflevering van een soap/serie als Friends, Grey’s anatomy, GTST, Married with children, Will and grace. Beschrijf: Beschrijf: wie er wel of niet bij de groep horen. Waarom dit zo is; wie er wel of niet bij de groep horen. Waarom dit zo is; wie zijn/haar identiteit steeds aanpast en hoe; wie zijn/haar identiteit steeds aanpast en hoe; wie de meeste macht en/of gezag heeft; wie de meeste macht en/of gezag heeft; hoe de groepsleden met elkaar omgaan; hoe de groepsleden met elkaar omgaan; wat de groep aan individuele leden biedt; wat de groep aan individuele leden biedt; wiens plaats in de groep je wel en wiens plaats je absoluut niet is willen innemen en waarom wel of niet. wiens plaats in de groep je wel en wiens plaats je absoluut niet is willen innemen en waarom wel of niet.

De waarde van werken in een team Je kan activiteiten uitvoeren die je niet alleen kan Samen heb je meer kennis; zogenaamde kennisdeling

Voorwaarden voor samenwerken: sociaal inzicht; begrijpen dat bepaald gedrag gevolgen heeft sociaal inzicht; begrijpen dat bepaald gedrag gevolgen heeft delen; soms pijnlijk/ ook belonend delen; soms pijnlijk/ ook belonend luisteren naar argumenten; leren beheersen eigen impulsen luisteren naar argumenten; leren beheersen eigen impulsen wachten; uitstellen van eigen behoeftebevrediging wachten; uitstellen van eigen behoeftebevrediging

Sociale vaardigheden: respectvol met anderen omgaan respectvol met anderen omgaan handelen naar algemeen geaccepteerde normen en waarden handelen naar algemeen geaccepteerde normen en waarden respecteren verschillen in cultuur/levensbeschouwing respecteren verschillen in cultuur/levensbeschouwing voor je eigen standpunt uit durven komen voor je eigen standpunt uit durven komen rekening houden met gevoelens/wensen van anderen rekening houden met gevoelens/wensen van anderen steun durven geven aan iemand met ander standpunt steun durven geven aan iemand met ander standpunt verantwoordelijkheid nemen voor de te verrichten taken verantwoordelijkheid nemen voor de te verrichten taken

Afspraken bij samenwerken; taakverdeling taakverdeling elkaar helpen elkaar helpen wie heeft de leiding wie heeft de leiding tijdsduur tijdsduur