Producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Voorschool voor iedereen
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Welkom 1.
In het bestuursakkoord
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Stadswacht Waalwijk De sterk(st)e schakel.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
ICT in een dynamische context
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
“Let’s talk about you & me”
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Presentatie Bijeenkomst 1
“Geen kinderarbeid, kinderen moeten naar school !” Bolivia
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Project oriëntatie op het beroep
Welzijn en Onderwijs werken samen Bereik van 2750 basisscholieren en hun ouders:  NaSchoolse Activiteiten  Cultuureducatieve projecten onder schooltijd.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
G EZAMENLIJKE OUDERAVOND W ELKOM !. Programma 1.Actuele stand van zaken m.b.t. de samenvoeging. 2.Informatie over de gekozen methodes. 3.Informatie over.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Zin in meten??.
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Ontwerp Wmo beleidsplan
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
Cliëntenraad Sociaal Domein
Presentatie Rode Bosbes
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Geïntegreerd breed onthaal
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)

ingewikkelde plannings- en bewakingssystematiek

Complexe verantwoordingssystematiek

1. Oudercontactmedewerkers Social Sofa Workshop “Kom je bij me spelen ?” Ouderraadcursus Inspraakbijeenkomsten voorschool Fietslessen Zakgeldlessen Taallessen Verkiezingen 2010 “Lentekriebels” Speluitleen Digitale werkplaatsen NaSchoolse Activiteiten Ouderplan Externe contacten 5. Huiswerkbegeleiding en coaching (Vele trajecten bij scholen) 2. VVE Voorscholen Ouder- inspraakbijeenkomsten Oudercommissies Introductiebijeenkomsten voor ouders Triple P Contracten met ouders inzake inzet Oudergesprekken Warme overdracht Huisbezoek Speluitleen Themabijeenkomsten Samenwerking ketenpartners 6. Specifieke projecten uitgevoerd i.o.v. gemeente (Vele projecten, onder andere ‘leren door doen’ projecten) 3. Naschoolse Activiteiten NaschoolseActiviteiten voor 10 basisscholen Studieochtenden Sociale Competenties Cursussen en projecten Ketenbenadering 1 ste t/m 4 de niveau. Jeugdkrant Go! Website bredeschoolloket Huiswerk en mentorprojecten Presentatie van de Kidspas Deelorganisatie Onderwijsevenement Samenwerking met stedelijke organisaties Ketenaanbod per school, per aanbieder 7. Klussenhulp (diverse soorten activiteiten) 4.Maatschappelijke participatie Activiteiten in het kader van sociale activeringsplaatsen, zoals ten aanzien van Taal Themabijeenkomsten Creatieve activiteiten [waaronder naai, - en creatief atelier] Fietslessen Diverse educatieve activiteiten Diverse sportactiviteiten Speeluurtjes voor jonge kinderen; Turkse dans en muziek, groep van jong volwassenen; Koken voor weinig geld; Yoga; Klaverjas-groep voor ouderen; Dans en muziekgroep, groep van jong volwassenen; Netwerk creatieve moeders, ouderkindcafé; overzicht diensten & produkten instelling X

 de beleidskaders zijn over het algemeen niet goed. De beleidsredeneringen zijn niet goed onderbouwd. Verantwoording van de keuzes voor bepaalde doelen en de inschatting van de effecten ontbreekt vrijwel altijd. Naar het oordeel van de stadsdelen en de instellingen is het beleidskader niet erg bruikbaar is voor het opstellen van opdrachten aan welzijnsinstellingen.  de opdrachtverlening schiet op bepaalde cruciale elementen tekort. Er worden meestal geen gerichte opdrachten gegeven aan instellingen. Doorgaans worden subsidies ongewijzigd gecontinueerd.  Instellingen zijn van mening dat de zakelijke opdrachtverlening eenzijdig uitgevoerd wordt en teveel onnodige administratieve belasting met zich meebrengt.  de verantwoording over prestaties en resultaten levert een te grote nadruk op de verantwoordingscijfers.

Hoe te komen tot een voor gemeente en instelling bruikbaar ‘standaardmenu’ -met een beperkt aantal gangen-, waarbij gebruik wordt gemaakt van werkzame ingrediënten in de vorm van onderbouwde methoden, werkwijzen en effectieve interventies?

 variant 1 de instelling is dominant  variant 2 it takes two to tango   variant 3 de gemeente is dominant

1. leefbaarheid vergroten en overlast bestrijden (prestatieveld 1) 2. opgroei-/opvoedvraagstukken (prestatieveld 2) 3. wijk-/streekgebonden activiteiten die participatie bevorderen (prestatievelden 1t/m 5) 4. hulp en ondersteuning bij psychosociale problemen (prestatievelden 3 en 5) 5. ondersteuning ten behoeve van specifieke groepen burgers (prestatieveld 6);

bestaande uit onderbouwde methoden, werkwijzen, effectieve interventies.

Zie de projectnotitie op site Mogroep. Daarin:  een uitgebreid verslag naar de zoektocht en de onderbouwing  kanttekeningen bij ‘effectiviteit’  wijze van bewaking van de kwaliteit van de dienstverlening

Dank voor uw aandacht!