“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
1 professionalisering Leerkrachten en hun omgeving.
Oriëntatie T 4 L presentatie Herman Giesbers
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
International Primary Curriculum
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Internationale beurs voor excellente leerlingen
for nutritious SLA activities
Participatory Action Research
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008

The important thing is not to stop questioning Curiosity has its own reason for existing Albert Einstein

Where were you astonished about lately?

Research attitude

Questions What is the basic knowlwedge our students must have? How to get an research attitude with our students? How we can make our students active thinkers and can we make it daring

skills knowledge attitude

“Developing better thinking and reasoning skills may have as much to do with creating dispositions for good thinking as it has to do with acquiring specific skills and strategies. For this reason classrooms need to have open-minded attitudes about the nature of knowledge and thinking and to create an educational atmosphere where talking about thinking – questioning, predicting, contradicting, doubting – is not only tolerated but actively pursued. Increasingly it is recognised that developing thinking skills has implications not only for pupils’thinking but for teacher development and teacher thinking as well as for the ethos of schools as learning communities.” c. McGuiness, ‘Teaching thinking: New signs for theories of cognition’ in: Educational Psychology 13, 3/4

What are “Thinking Skills”? In Engeland: Thinking for Learning (T4L) Based on Accelerated learning Is there a thinking language? Interest in neurosciense No “one size fits all” education

Information-processing skills Reasoning skills Enquiry skills Creative thinking skills Evalution skills

Set of skills Sorting information Classificify, grouping Analysing, Contexts Compare en contrasts Predicting, hypotheses Conclusions Facts and opinions Brainstorming Cause en effect Generating new ideas Thinking about solutions Setting goals Test en evaluate Planning Making decisions Making priorities Problem solving Enquiry Pro’s and cons Reflective thinking

Basic assumptions –Intelligence is workable –Challenge en interest leads to motivation (cognitive conflict and challenge) –Participation is important –Collaboration: coöperatief learning –Mediation is essential –Concepts are important –Metacognition: thinking about learning –Strategies for thinking –Make bridges in transfer; use in other situations

“It is not what pupils learn, but how they learn it that matters. How they learn depends on their cognitive processing capability, and intervention in the process by which this capability develops is the route to fundamental improved life chances in the population of learners’ Adey, P., Shayer, M. and Yates, C. A teacher’s guide to thinking science: the curriculum materials of the cognitive acceleration through science education project (Nelson 1995).

Optimale prestatie Climate Rich environment Skills Meta cognition Interaction Activ didactics

Thinking for learning Leren A Stimulans (input) studentAntwoord

Thinking for Learning Leren B Stimulans (input) ‘mediation’ student‘mediation’Answer

Accelerated learning Describe the outcomes Input ActivityDemonstrate Review en reflect thinkingproces thinkingproces Connect the learning Supportive learning environment Big picture

De opbouw van een les Introductie Het onderwerp/thema wordt ingeleid en er wordt aangegeven wat de inhoud en het doel ervan is. De leerlingen worden gestimuleerd hun voorkennis op te halen, zodat deze wordt geactiveerd. Direct wordt de relatie gelegd met de relevantie ervan voor datgene wat geleerd gaat worden. De denk- en leerstrategieën, die geoefend worden, worden expliciet genoemd, zodat de leerlingen het doel kennen van de activiteit. Actief denken In de activiteit zijn denkvaardigheden opgenomen, die de activiteit verrijken en ondersteunen. Deze worden toegepast en dus geoefend. De leerkracht ‘bemiddelt’ op bepaalde momenten in het denk- en leerproces, door leerlingen vragen te stellen, nieuwe informatie te geven enzovoorts. Denken over denken De leerlingen worden uitgedaagd te denken over hoe ze hebben gewerkt, welke denkvaardigheden daarvoor nodig waren en hoe effectief het was. Verslag doen is hierbij een belangrijk middel. Toepassen van denken – Transfer De leerlingen overdenken en wordt laten zien hoe de denkvaardigheden, die geoefend zijn, in andere situaties effectief ingezet kunnen worden.

Verbinden van het leren Concrete voorbereiding Cognitief conflict Onderzoek en Probleemoplossing - De uitdaging van een nieuwe situatie, die leerlingen verder brengt, dan hun bestaande kennis en begrip. Verslag laten uitbrengen, controleren, terugdenken delen v. groepsresultaten Verbinden met andere contexten en situaties Openen van concepten Voorkennis activeren Instructie Begeleiden groepjes Stellen van vragen Feedback geven Samenvatten Aanmoedigen Links naar ander contexten Transfer

Vaardigheden leerkracht! Opent concepten Kennis Motiveert Regisseert Daagt uit Stelt de ‘goede vragen’, 'Buigt vragen om' Begeleidt, geeft feedback Levert informatie Observeert Verdiept Inspireert Vat samen Beheerst een goede nabespreking, transfer

Engels Curriculum INFORMATIEVERWERKING Stelt leerlingen in staat: relevante informatie te zoeken en vinden te sorteren te classificeren te seriëren te vergelijken en contrasten te zien te analyseren en verbanden te leggen REDENEREN Stelt leerlingen in staat: redenen te geven voor meningen en acties te induceren en deduceren de taal goed te gebruiken om uitleg te kunnen geven met betrekking tot gedachten te (be)oordelen en beslissingen te nemen aan de hand van meningen en bewijs

Vervolg VRAGEN STELLEN Stelt leerlingen in staat: relevante vragen te stellen problemen en definities te poneren te plannen wat te doen en hoe onderzoek te doen resultaten te voorspellen en te anticiperen op de consequenties conclusies te testen en ideeën te verbeteren CREATIEF DENKEN Stelt leerlingen in staat: ideeën te genereren en uit te werken hypothesen op te stellen tijd te nemen voor verbeelding te kijken naar alternatieve innovatieve resultaten EVALUEREN Stelt leerlingen in staat: op informatie te evalueren een oordeel te geven over de bruikbaarheid en waarde van wat is gelezen, gehoord en gedaan beoordelingscriteria te ontwikkelen voor eigen en andermans werk en ideeën vertrouwen te hebben in hun eigen beoordeling

Mogelijke werkvormen Welk Woord Weg (odd one out) Verboden te zeggen (tabboo) Levenslijn (lifeline) Levende Grafiek (living graphs) Beelden om te onthouden (maps from memory) Mysterie

Results Using odd-one-out once or a few times per half term predicts better results in science than more or less frequent use. Using mind or concept mapping about once or twice a term predicts better results in science Using fortune lines or living graphs predicts better results in science. Using mysteries predicts better results in science Many results in skills were not measured

usefull