Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 2) 13 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding Werkplaats Brandweerdoctrine Introductie vrijdag …
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
toolbox deco-procedure
Technieken 3: de-escaleren
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Preventief Verzuimmanagement
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Inleiding politieke sensitiviteit
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
2. Communiceren met pubers
Congres Appreciative Inquiry
Briefwisseling Deontologie E.Boydens en E. Nieuwdorp.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Gedragsveranderingen bij dementie
Duiven in Dialoog. Thema Geluk Wat betekent het voor jou en waarom?
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Communicatie met ouders
Help! Verzuim voorkomen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Welkom in deze kerkdienst
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Capturing Kids’ hearts
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L

Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Noodoproep.
Beroepshouding en beroepscode
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Dagdeel 3 conflicthantering
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Stort je hart uit voor de HEER
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Loopbaan en burgerschap les 2
De zakelijke brief.
Persoonlijk Leiderschap
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Suïcidepreventie Amsterdam
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 2) 13 mei 2016

‘you can check-out anytime you like, but you can never leave’ 2

Wat kenmerkt de relatie burger – overheid? 3

Het verhaal van de heer E.

Werkwijze bij ombudsbemiddeling Verbinden met partijen zonder in de reddersdriehoek terecht te komen Slachtoffer RedderAanklager 5

(Vertrouwelijke) intakegesprekken 6 De ander heeft een probleem; zijn gedrag is voor jou aanvaardbaar maar wordt bepaald door emoties: Nodig: actief luisteren: gevoelsreflecties (open) vragen stellen parafraseren (kern inhoud weergeven) metacommunicatie Jij hebt een probleem (gedrag van de ander is onaanvaardbaar), irritatie, gevaar van ‘jij-boodschappen’ Nodig: : grenzen stellen vanuit ‘ik-boodschappen’ roept emoties bij ander op dus snel weer actief gaan luisteren parafraseren (kern inhoud weergeven) metacommunicatie Geen probleemgebied Dus taak/inhoud gericht informatie uitwisselen verwachtingen bespreken overleggen mogelijkheden verkennen

De spelregels De ondergetekenden spreken hierbij met elkaar af: Inspanningsverplichting: Deelnemers en de ombudsbemiddelaar zetten zich in om de klacht af te handelen door ombudsbemiddeling. Doel: Het doel van de bemiddeling is normalisering van het contact. Hierbij zal aan de orde komen wat een burger redelijkerwijs mag verwachten van de overheid. Vrijwilligheid: De bemiddeling vindt plaats op basis van vrijwilligheid. Vertrouwelijkheid: De bemiddeling is vertrouwelijk. Dit betekent dat er geen inhoudelijke mededelingen aan derden worden gedaan. Honoraria en kosten: Er zijn geen kosten verbonden aan de bemiddeling. Afspraken: Mogelijke afspraken tussen deelnemers worden in een brief van de Nationale ombudsman vastgelegd. Aldus overeengekomen en in drievoud opgemaakt en ondertekend: ….

Ombudsbemiddeling: voortdurende wisselwerking inhoud en relatie 8 Wie aan tafel? Waar? Hoe lang? Welke vragen? Opbrengst? Mogelijke afspraken

Zorg voor kwaliteit.. dus jezelf Trainingen: Narratieve mediation Gesprek met psychiater: ‘doing the impossible for the unwilling and the ungrateful’ Intervisie: Roddel-, incident-, dilemma-methode ook drama 9