Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Als een crisis een ramp dreigt te worden. -Crisismanagement in de Zorg- Wat kun je als bestuurder doen om bij een crisis weer “in control” te komen? Jaap.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ferluci.
Men vraagt zich af waarom …??
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Zomaar een kaartje.
Het Potlood.
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Lieve zoon/dochter ....
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Voltooid deelwoord.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Presentatie startbijeenkomst
Interpreteren van data
Britsh Music Experience - London. Opdracht Ga op zoek naar de succesfactor.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Deel anders, mijn organisatie
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Burgerinitiatieven.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Situatie 1 Ik ben iemand die graag zelfstandig blijft, maar heel veel informatie over de veranderingen gaat tegenwoordig met de computer en ik heb geen.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Iedereen gebruikt social media.
Seizoensthema … GRAPES Gratie Genade GUNST.
Presentatie startbijeenkomst
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Heel gewoon maar toch anders.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Altijd ziek, kan dat niet beter? Zorgpad Immunologie & el TIM studie Dr. Esther de Vries, kinderarts-infectioloog/immunoloog Jeroen Bosch Ziekenhuis,
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Fouten en alledaags leiderschap
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
“Het zijn de kleine dingen die het doen!”.
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Transcript van de presentatie:

Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan

OPEN: Het project OPEN is een leernetwerk van 12 ziekenhuizen en onderzoekers van het NIVEL, de VU, en de UvA/AMC Twee Netwerkbijeenkomsten

De behoeften van patiënten: 1.Informatie over het incident 2.Erkenning en excuses/medeleven 3.Informatie over de gevolgen voor gezondheid/behandeling 4.Wat wordt er gedaan om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd 5.Vergoeding van eventuele financiële schade

“Het eerste gesprek is heel belangrijk, als je dat verprutst, is het hele traject kapot. Je moet je niet verstoppen.”

“Er lopen hier artsen rond, dat zijn pareltjes, die kunnen dat geweldig goed, daar hoef ik niet bij te zitten. En er zijn artsen voor wie dat lastiger is, en die daardoor extra schade veroorzaken omdat ze zo’n gesprek niet goed doen.” We zullen mensen een sjabloon moeten gaan bieden: hoe moet dat eerste gesprek inhoud krijgen. Maar het grappige is, dat heel veel artsen dat ook al wel in zich hebben hoe dat moet. De enige vraag waar mensen mee worstelen is: moet ik zeggen dat er een fout is gemaakt of niet.”

Opvang voor zorgverleners “Het heeft altijd impact, daar doe je niets aan. Maar de mate van impact, daar heb je wel controle over.” “Als je zelf nog in je emoties zit kun je volgens mij geen open gesprek aan gaan met de patiënt en familie die ook niet altijd redelijk zijn en jou dingen gaan verwijten. Dan kun je heel snel in de verdediging schieten. Als je zelf nog je emoties in je keel voelt zitten.”

Vergeet de patiënt niet… “Het is allemaal erg gericht op de verbetering in het ziekenhuis. Hoe doe je nou aan vertel en herstel naar de patiënt, of het nou verwijtbaar is of pech, daar zit nog wel werk.”

Leiderschap De eerste impuls van een operateur is vaak om bij de Raad van Bestuur binnen te lopen. Dan is die eerste opvang cruciaal. Onze voorzitter doet dat heel goed. Die gaat eerst op de menselijke aspecten in voor hij op de medische kant in gaat. Maar hij eindigt altijd met, ‘Nou denk ik wel dat het belangrijk is voor het vervolg dat je een VIM melding doet en dan wordt je geholpen om de rest van het traject goed te doorlopen’. Zij nemen die verantwoordelijkheid. Dat is een voorbeeld van leiderschap.

Conclusie -Openheid is een doel, maar je moet het ook organiseren! -Daarbij zijn de maatregelen die je neemt ter ondersteuning van de zorgverlener, ook in het belang van de patiënt. -De stap naar de patiënt moet wel expliciet gemaakt worden. -Openheid begint direct na het incident.