Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Gebruik van spraakherkenningssoftware bij personen met een motorische beperking : spraak omzetten naar tekst en handsfree bedienen van de computer.
Sensorische Informatie Verwerking
Interventie bij een Politiekorps
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Anorexia en Boulimia Nervosa
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
HUB KAHO Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm Diels V., Van Rampelberg S., Van Puyenbroeck J.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
Begeleidingsplannen GGZ
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Een haperend geheugen.
Hoe risicobewust bent u?
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Is de vereniging auti-proof?
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Dossier Empowerment.
Opvoeden.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Groepsdynamiek 1.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Automutilatie bij jongeren
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De kracht achter de sportfoto. Inhoudsopgave  Inleiding  Wat wordt verstaan onder sportfotografie en wat zijn de kenmerken van sportfoto’s?  Welke.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Hoe ziet de pedagogische kwaliteit van de Vlaamse kinderopvang er uit?
Gelijke kansen op school: het kan!
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
EMB ernstig meervoudig beperkt
Energieverdeling.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Beleid en regelgeving Les 1.
Welkom bij DAIly NURSE.
Welkom bij DAIly NURSE.
Denken en doen.
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp

Personen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) Ernstige cognitieve beperking Pre- of protosymbolische communicatie Ernstige fysieke beperking Bijkomende sensorische beperking Vertraagde informatieverwerking

Onderzoek naar interacties bij personen met EMB Interacties met volwassenen Interacties met normaal ontwikkelende peer Interacties tussen peers met EMB ?

ONDERZOEKSRESULTATEN ADVIEZEN VOOR DE PRAKTIJK

3 observatiestudies - 2 doelen 1.Inzicht krijgen in het peergericht gedrag van personen met EMB 2.Inzicht krijgen in de factoren die het peergericht gedrag van personen met EMB beïnvloeden

Peergericht gedrag van personen met EMB Meervoudig peergericht gedrag Kijken naar of richten op peer EN sociaal gedrag Enkelvoudig peergericht gedrag Kijken naar of richten op peer OF sociaal gedrag

Enkelvoudig peer gericht gedrag Meervoudig peer gericht gedrag Ander gedrag Peergericht gedrag van personen met EMB

Enkelvoudig peergericht gedrag Kijken

Meervoudig peergericht gedrag Kijken + aanraken

Meervoudig peergericht gedrag Kijken + glimlachen

Sociaal scaffolding gedrag Ondersteunen In elkaars nabijheid brengen …. Afleidend gedrag Aandacht naar zichzelf trekken Iets aanbieden … Peerinteractie beïnvloedend gedrag van de begeleider

Sociaal scaffolding gedrag Afleidend gedrag Ander gedrag Peerinteractie beïnvloedend gedrag van de begeleider

De invloed van positionering Elkaar zien EN|OF aanraken Vanuit rust OF met inspanning

De invloed van positionering Peer aanraken vanuit rustmeer peergericht gedrag Geen verplaatsing doorheen de activiteit

De invloed van de broer of zus Niet verbaal aandacht richtend gedrag Ondersteunen Wijzen Aanraken …. Verbaal aandacht richtend gedrag Naam roepen Zingen Beschrijven wat je doet …

De invloed van de broer of zus

Conclusie observatiestudies 1.Beperkte mate peergericht gedrag – voornamelijk enkelvoudig 2.Beïnvloedende factoren Begeleider: beperkt sociaal scaffolding gedrag Positionering: niet bevorderend voor onderlinge interacties Interactiepartner: meer peergericht gedrag bij sibling

Interventiestudie 1.Opstellen van een peerinteractie bevorderende activiteit 2.Verhogen van peergericht gedrag bij personen met EMB en sociaal scaffolding gedrag bij begeleider

Interventiestudie: conclusie 2 uur durende training zorgt voor verandering -In organisatie van activiteit -In gedrag personen EMB en begeleider Blijvend onder de aandacht brengen Peerinteracties als deel van het dagelijks leven

ONDERZOEKSRESULTATEN ADVIEZEN VOOR DE PRAKTIJK

5 adviezen voor de praktijk 1.Herkennen van peergericht gedrag 2.Bieden van kansen om interacties met peers aan te gaan 3.Positioneren van personen met EMB zodat ze elkaar kunnen zien en aanraken 4.Gebruiken van materiaal 5.Tonen van sociaal scaffolding gedrag

Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven