Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp
Personen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) Ernstige cognitieve beperking Pre- of protosymbolische communicatie Ernstige fysieke beperking Bijkomende sensorische beperking Vertraagde informatieverwerking
Onderzoek naar interacties bij personen met EMB Interacties met volwassenen Interacties met normaal ontwikkelende peer Interacties tussen peers met EMB ?
ONDERZOEKSRESULTATEN ADVIEZEN VOOR DE PRAKTIJK
3 observatiestudies - 2 doelen 1.Inzicht krijgen in het peergericht gedrag van personen met EMB 2.Inzicht krijgen in de factoren die het peergericht gedrag van personen met EMB beïnvloeden
Peergericht gedrag van personen met EMB Meervoudig peergericht gedrag Kijken naar of richten op peer EN sociaal gedrag Enkelvoudig peergericht gedrag Kijken naar of richten op peer OF sociaal gedrag
Enkelvoudig peer gericht gedrag Meervoudig peer gericht gedrag Ander gedrag Peergericht gedrag van personen met EMB
Enkelvoudig peergericht gedrag Kijken
Meervoudig peergericht gedrag Kijken + aanraken
Meervoudig peergericht gedrag Kijken + glimlachen
Sociaal scaffolding gedrag Ondersteunen In elkaars nabijheid brengen …. Afleidend gedrag Aandacht naar zichzelf trekken Iets aanbieden … Peerinteractie beïnvloedend gedrag van de begeleider
Sociaal scaffolding gedrag Afleidend gedrag Ander gedrag Peerinteractie beïnvloedend gedrag van de begeleider
De invloed van positionering Elkaar zien EN|OF aanraken Vanuit rust OF met inspanning
De invloed van positionering Peer aanraken vanuit rustmeer peergericht gedrag Geen verplaatsing doorheen de activiteit
De invloed van de broer of zus Niet verbaal aandacht richtend gedrag Ondersteunen Wijzen Aanraken …. Verbaal aandacht richtend gedrag Naam roepen Zingen Beschrijven wat je doet …
De invloed van de broer of zus
Conclusie observatiestudies 1.Beperkte mate peergericht gedrag – voornamelijk enkelvoudig 2.Beïnvloedende factoren Begeleider: beperkt sociaal scaffolding gedrag Positionering: niet bevorderend voor onderlinge interacties Interactiepartner: meer peergericht gedrag bij sibling
Interventiestudie 1.Opstellen van een peerinteractie bevorderende activiteit 2.Verhogen van peergericht gedrag bij personen met EMB en sociaal scaffolding gedrag bij begeleider
Interventiestudie: conclusie 2 uur durende training zorgt voor verandering -In organisatie van activiteit -In gedrag personen EMB en begeleider Blijvend onder de aandacht brengen Peerinteracties als deel van het dagelijks leven
ONDERZOEKSRESULTATEN ADVIEZEN VOOR DE PRAKTIJK
5 adviezen voor de praktijk 1.Herkennen van peergericht gedrag 2.Bieden van kansen om interacties met peers aan te gaan 3.Positioneren van personen met EMB zodat ze elkaar kunnen zien en aanraken 4.Gebruiken van materiaal 5.Tonen van sociaal scaffolding gedrag
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven