1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Grammatica in balans.
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
3-jarigen in het basisonderwijs
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Didactiek procesgerichte aanpak
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Beginnende geletterdheid
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Op de koffie bij de kabouters
Taalbeleid in zaakvakken
WO en Nederlands een succesvolle combinatie?
TAALBELEID: het begrip
Taalbeleid.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Clusteroverleg groen ’11
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Woordposters in de klas
Competentiegericht leren vmbo
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Netwerk leraren Nederlands eerste graad B-stroom 28 april 2015 Riet De Vos en Peter Van Damme.
Woordraadstrategieën
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Informatieve bijeenkomst
Ontwikkeling van het jonge kind
PRIMO Opleiding Taalexpert
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Het ontwerpen van lessen
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Het succes van de taalbewuste docent
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Robuust (woordenschat)onderwijs
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs

2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen en verbuigingen) Idiomatisch taalgebruik

3 van 10 Woordenschat Betekenisaspecten Woord is een label (etiket) voor een betekenis Indelingen: o concreet versus abstract o letterlijk versus figuurlijk o inhoudswoorden versus functiewoorden o dagelijkse woorden versus schooltaalwoorden en vaktaalwoorden

4 van 10 Mentale lexicon Eigenschappen van een woord: o semantische informatie o akoestische informatie o morfologische informatie o syntactische informatie o pragmatische informatie o orthografische informatie

5 van 10 Wettelijk kader Kerndoelen (aanbod) Kerndoel 12: De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken. Referentieniveaus (niveau) o niet apart opgenomen maar geïntegreerd in de domeinen

6 van 10 Uitbreiding woordenschat Intentioneel onderwijs o via de taalvakken o via andere vakken Incidenteel onderwijs o in of buiten de lessituatie Impliciet woordenschatonderwijs Expliciet woordenschatonderwijs Balans tussen impliciet en expliciet woordenschatonderwijs

7 van 10 Didactiek van woordenschat Het leren van woorden o Selectie  frequentie  nuttige woorden  duidelijk in de context o Aanbieden en semantiseren  voorbewerken  semantiseren (uitbeelden, uitleggen, uitbreiden)  consolideren  controleren

8 van 10 Didactiek van woordenschat Het leren over woorden o woordkennis Het leren leren van woorden: woordleerstrategieën o achterhalen van woordbetekenissen o woorden onthouden

9 van 10 Didactiek van woordenschat: rijke leeromgeving Interactief voorlezen in kleine kring Context Veel interactie Gevarieerde werkvormen Methodes en materialen

10 van 10 Evalueren Toetsen o methodegebonden/methodeafhankelijk o niet methodegebonden/methodeonafhankelijk Observaties