Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Didactiek procesgerichte aanpak
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Ouderavond 10 september 2013.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Wat gaan we leren in groep 5
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Taalbeleid.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Welkom op deze informatieavond
Visie: rapport en portfolio
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Informatieavond Groep Het Baken
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Visie & Strategie.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Voorwaarden voor samentrekken: 1) Samengetrokken deel moet dezelfde betekenis hebben; 2) De vorm en plaats van het samengetrokken deel t.o.v. de PV moet.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Onze doelen en visie in beeld
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Pourquoi apprendre le français?
GROEP 8.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Meervoudige intelligentie
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Woordenschat Hoofdstuk 3
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
Wat is het Europees raamwerk?
Moderne Wetenschappen - Latijnse
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
Informatieavond Kurzweil (basis).
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Typisch ‘optie Latijn’
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld, [stelden docenten zich toen niet. Zij onderwezen de moderne vreemde talen op dezelfde manier als de ]vrijwel dode taal Latijn.

Methoden om een vreemde taal te leren 2 Ik wil dat mijn leerlingen taal X beheersen.

Methoden om een vreemde taal te leren 3 Ik wil dat mijn leerlingen taal X beheersen. -woordenschat? -fonologie? -morfologie? -syntaxis? -semantiek?

Methoden om een vreemde taal te leren 4 Es ist kaus baussen! Es ist kalt in der Garten! Le homme est ne pas bras. L’ homme est ne pas pauvre. My man focks sheeps. My husband breads sheep. Wil jo my efkes helpje met de kowen? Wolle jo my efkes helpe mei de kijen?

Methoden om een vreemde taal te leren 5 Ik wil dat mijn leerlingen taal X beheersen.

Methoden om een vreemde taal te leren 6 Ik wil dat mijn leerlingen taal X beheersen. -productief: schrijven? spreken? -receptief: lezen? verstaan?

Methoden om een vreemde taal te leren 7 Grammatica-vertaalmethode Taal: woordenschat, morfologie, syntaxis Beheersen: literatuur kunnen lezen, grammaticaal correct kunnen schrijven

Methoden om een vreemde taal te leren 8 Audio-linguale methode Taal: woordenschat, fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek Beheersen: goed spreken en verstaan

Methoden om een vreemde taal te leren 9 Wat is de wezenlijke functie van taal? -structurele kijk -functionele kijk -interactionele kijk

Methoden om een vreemde taal te leren 10 Hoe maak je je een vreemde taal eigen? -cognitivisten -behavioristen -innatisten

Methoden om een vreemde taal te leren 11 Natuurlijke methode taal: alles beheersen: begrijpelijk en natuurlijk spreken en schrijven. Redelijk verstaan en lezen.

Methoden om een vreemde taal te leren 12 Varianten: -natuurlijke methode -samenwerkend leren -taakonderwijs

Methoden om een vreemde taal te leren 13 Integratie: -competentiegestuurd onderwijs -meervoudige intelligentie -meertalig onderwijs -onderdompelingsonderwijs

Methoden om een vreemde taal te leren 14 Visie op taal Wat is taal? Wat is beheersing van een taal? Wat is de wezenlijke functie van taal? Visie op taalverwerving Hoe maak je je een vreemde taal eigen? Welke omstandigheden zijn gunstig voor taalverwerving? De praktijk Doel? Inhoud? Voertaal? Taken docent? Taken leerling? Type lesmateriaal? Activiteiten?