Hoofdstuk 2 Taalverwerving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
Driemaal Taal Sessies.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Kindertaalverwerving
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Taalvariatie en taalverwerving
Geletterdheid….. Wat is dat?
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 2.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
Logopedische aspecten
TAALBELEID: het begrip
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Leerlijnen in relatie met de methode
Cognitieve linguïstiek
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Dossier Empowerment.
Verwerking van Elke Louagie
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Waardering voor de normering Persoonlijke ontwikkeling door de ogen van de coach.
Taalkundige feiten en hypothesen
Pemook 3.
Pemook 3.
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Competentie gebieden Kerntaak 1.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Van Wiechenonderzoek Sectie Communicatie. Voorwaarden taalverwerving -Intacte zintuigen, met name visus en gehoor -Een zeker intellectueel niveau -Voldoende.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Meer voorlezen, beter in taal
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Communicatie 5e les.
College 5 Taalgeschiedenis
Aantrekkelijk formuleren
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Het 24 spel.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Het succes van de taalbewuste docent
Moedertaalverwerving
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Eerste taalverwerving Tweede taalverwerving
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Taalverwerving

Visies op taalverwerving: eerstetaalontwikkeling Behaviorisme taal leren door imitatie, bekrachtiging en conditionering Nativisme taalleervermogen, soortspecifiek, Chomsky Interactionele benadering taalaanbod bepalend voor taalontwikkeling Nieuw onderzoek taal leren door generaliseren van concrete taalwaarnemingen

Factoren die taalverwerving bevorderen Stimulering door volwassenen Feedback Van begrijpen naar gebruiken Taal en denken Noodzaak van taal

Visies op taalverwerving: tweedetaalontwikkeling Interferentietheorie vergelijken met de moedertaal Universalistische theorie gelijk aan eerste taal, nativisme Interactionele benadering belang van taalaanbod

Ontwikkeling van taalcomponenten: taalvorm Fonologische component klanken Morfologische component regels voor de vorming van woorden Lexicale en semantische component receptieve en productieve woordenschat woordsoorten en woordvelden

Ontwikkeling van taalcomponenten: taalvorm Syntactische component regels voor de vorming van zinnen eenwoordzin tweewoordzin meerwoordzin Tekstuele component regels voor gesproken en geschreven teksten Pragmatische component regels voor effectief gebruik van taal in communicatie

Fasen in de taalverwerving Prelinguale of preverbale periode Vroeglinguale periode huilen vocaliseren vocaal spel brabbelen Differentiatiefase Voltooiingsfase

Verschillen in taalontwikkeling Moedertaal versus voertaal Individuele factoren intelligentie taalgevoel motivatie sociaal-emotionele ontwikkeling Omgevingsfactoren taalaanbod samenstelling van het gezin