Hoofdstuk 2 Taalverwerving
Visies op taalverwerving: eerstetaalontwikkeling Behaviorisme taal leren door imitatie, bekrachtiging en conditionering Nativisme taalleervermogen, soortspecifiek, Chomsky Interactionele benadering taalaanbod bepalend voor taalontwikkeling Nieuw onderzoek taal leren door generaliseren van concrete taalwaarnemingen
Factoren die taalverwerving bevorderen Stimulering door volwassenen Feedback Van begrijpen naar gebruiken Taal en denken Noodzaak van taal
Visies op taalverwerving: tweedetaalontwikkeling Interferentietheorie vergelijken met de moedertaal Universalistische theorie gelijk aan eerste taal, nativisme Interactionele benadering belang van taalaanbod
Ontwikkeling van taalcomponenten: taalvorm Fonologische component klanken Morfologische component regels voor de vorming van woorden Lexicale en semantische component receptieve en productieve woordenschat woordsoorten en woordvelden
Ontwikkeling van taalcomponenten: taalvorm Syntactische component regels voor de vorming van zinnen eenwoordzin tweewoordzin meerwoordzin Tekstuele component regels voor gesproken en geschreven teksten Pragmatische component regels voor effectief gebruik van taal in communicatie
Fasen in de taalverwerving Prelinguale of preverbale periode Vroeglinguale periode huilen vocaliseren vocaal spel brabbelen Differentiatiefase Voltooiingsfase
Verschillen in taalontwikkeling Moedertaal versus voertaal Individuele factoren intelligentie taalgevoel motivatie sociaal-emotionele ontwikkeling Omgevingsfactoren taalaanbod samenstelling van het gezin