Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Opzet van de workshop Kennismaken
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Het innovatiemodel van IMEC
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
Workshop topsectorenbeleid overheid
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Cleantech in West-Vlaanderen Cleantech Nocturne
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Vlaams Minister Joke Schauvliege
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Associate degree en MBO-HBO
Begeleidingsplannen GGZ
Rookstopcursus voor jongeren
Projecten & Resultaten Samen werken aan een Vitale Leefomgeving 21 juni 2012.
Relatie RWS- Kennisinstituten (Deltares, DLO)
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Herstructurering Sociaal Domein
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
(nieuwe) Verwachtingen van vrijwilligers
Naar de toekomst Europese kansen voor erfgoed. DutchCulture Meer internationaal Samenwerken Beter internationaal Samenwerken Samenwerking zichtbaar maken.
Bert Kersten Gedeputeerde Provincie Limburg Over de grenzen heen.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Administrateur-generaal
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
De school in Europa - Europa in de school
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
“DE ATTRACTIVITEIT EN HET TOEKOMSTIG PROFIEL VAN DE TECHNISCHE BACHELOROPLEIDINGEN” A GORIA V LAANDEREN - W ILSON D E P RIL VVKHO: “De versterking van.
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
RESOC/SERR Midden-West-Vlaanderen Brigitte Smessaert 06 december 2010 NEBUS Persconferentie.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Op weg naar nieuw cultuurbeleid

Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs

Transcript van de presentatie:

Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie

 Visie en strategie gebaseerd op sociaal- economische gegevens en status questionnis van het hoger onderwijs in West-Vlaanderen

Uitgangspunten  Sociaal-economische situatie:  Overgang van industriële- naar kenniseconomie in West-Vlaanderen gaat trager dan elders in Vlaanderen  Op vlak van welvaart en welvaartscreatie scoort West-Vlaanderen iets minder

 Status questionnis van het hoger onderwijs:  3 Hogescholen; 5 studiegebieden worden niet aangeboden (geen artistieke opleidingen, geen toegepaste taalkunde)  1 Universitaire campus met een beperkt aanbod  Professioneel Bacheloronderwijs  4 unieke opleidingen  Academisch Bacheloronderwijs:  Onvolledig aanbod, erfenis uit vorig systeem  Volledig aanbod enkel in industriële wetenschappen  Academisch Masteronderwijs:  Enkel in de industriële wetenschappen

 Aantrekkingskracht van West-Vlaamse opleidingen gemiddeld 19.3%  Unieke opleidingen hebben grotere aantrekkingskracht op jongeren van buiten de provincie

 Participatie aan Hoger onderwijs is een dubbel verhaal  Globale participatie is gemiddeld t.o.v. Vlaanderen MAAR:  Oververtegenwoordiging in professioneel hoger onderwijs  Ondervertegenwoordiging in academische hoger onderwijs  Ontbreken van aanbod is belangrijk

 (Studie)migratie: jongeren verlaten de provincie om te gaan studeren maar komen niet meer terug, negatief saldo in de categorie jarigen

 Participatie in onderzoek: zeer beperkt: 1,4% van de in Vlaanderen beschikbare middelen voor onderzoek wordt ingezet in West-Vlaanderen

Strategie  Strategie van kennisgedreven ontwikkeling omvat drie sporen:  Kennisontwikkeling  Kennistoepassing  Kennisverspreiding  Drie sporen versterken elkaar

Acties  Versterken van kennisontwikkeling en kennistoepassing op strategisch uitgekozen domeinen (in overleg met RESOC’s)  Expertise aanwezig maar ook nood aan verder onderzoek  op internationaal niveau  toepasbaar in het regionale sociaaleconomische veld

 ontwerp, proces- en productontwikkeling, systematische creativiteit en innovatie, toegepaste kunst;  materialen en materiaalonderzoek, vooral kunststoffen, vezels, textiel;  gezondheid en welbevinden, vooral gezondheidszorg, vergrijzing, voeding;  onderwijs en kennisoverdracht, onderwijstechnologie en -innovatie;  milieu en milieubeheersing, vooral aquatisch milieu en duurzame energie;  internationaal, intercultureel, grensregio’s, grensoverschrijding, toerisme, logistiek.

 Kennisverspreiding en actualisering van het bestaande studieaanbod:  Vernieuwende opleidingen gesteund op kennisontwikkeling  Omzichtig en verstandig rationaliseren  Volledig aanbod van driejarige academische bachelors  Selectieve initiatieven op masterniveau  Levenslang leren  Studieovergangen

Kritische succesfactoren  West-Vlaams voor kennisgedreven ontwikkeling  Andere kritische succesfactoren:  Steun krijgen van associaties en samenwerking over de associatiegrenzen  Goede afspraken maken met betrekking tot de uitvoering van het plan  Netwerk uitbouwen met andere kennisinstellingen  Over de grenzen kijken en samenwerken  De mobiliteit verbeteren