Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie
Visie en strategie gebaseerd op sociaal- economische gegevens en status questionnis van het hoger onderwijs in West-Vlaanderen
Uitgangspunten Sociaal-economische situatie: Overgang van industriële- naar kenniseconomie in West-Vlaanderen gaat trager dan elders in Vlaanderen Op vlak van welvaart en welvaartscreatie scoort West-Vlaanderen iets minder
Status questionnis van het hoger onderwijs: 3 Hogescholen; 5 studiegebieden worden niet aangeboden (geen artistieke opleidingen, geen toegepaste taalkunde) 1 Universitaire campus met een beperkt aanbod Professioneel Bacheloronderwijs 4 unieke opleidingen Academisch Bacheloronderwijs: Onvolledig aanbod, erfenis uit vorig systeem Volledig aanbod enkel in industriële wetenschappen Academisch Masteronderwijs: Enkel in de industriële wetenschappen
Aantrekkingskracht van West-Vlaamse opleidingen gemiddeld 19.3% Unieke opleidingen hebben grotere aantrekkingskracht op jongeren van buiten de provincie
Participatie aan Hoger onderwijs is een dubbel verhaal Globale participatie is gemiddeld t.o.v. Vlaanderen MAAR: Oververtegenwoordiging in professioneel hoger onderwijs Ondervertegenwoordiging in academische hoger onderwijs Ontbreken van aanbod is belangrijk
(Studie)migratie: jongeren verlaten de provincie om te gaan studeren maar komen niet meer terug, negatief saldo in de categorie jarigen
Participatie in onderzoek: zeer beperkt: 1,4% van de in Vlaanderen beschikbare middelen voor onderzoek wordt ingezet in West-Vlaanderen
Strategie Strategie van kennisgedreven ontwikkeling omvat drie sporen: Kennisontwikkeling Kennistoepassing Kennisverspreiding Drie sporen versterken elkaar
Acties Versterken van kennisontwikkeling en kennistoepassing op strategisch uitgekozen domeinen (in overleg met RESOC’s) Expertise aanwezig maar ook nood aan verder onderzoek op internationaal niveau toepasbaar in het regionale sociaaleconomische veld
ontwerp, proces- en productontwikkeling, systematische creativiteit en innovatie, toegepaste kunst; materialen en materiaalonderzoek, vooral kunststoffen, vezels, textiel; gezondheid en welbevinden, vooral gezondheidszorg, vergrijzing, voeding; onderwijs en kennisoverdracht, onderwijstechnologie en -innovatie; milieu en milieubeheersing, vooral aquatisch milieu en duurzame energie; internationaal, intercultureel, grensregio’s, grensoverschrijding, toerisme, logistiek.
Kennisverspreiding en actualisering van het bestaande studieaanbod: Vernieuwende opleidingen gesteund op kennisontwikkeling Omzichtig en verstandig rationaliseren Volledig aanbod van driejarige academische bachelors Selectieve initiatieven op masterniveau Levenslang leren Studieovergangen
Kritische succesfactoren West-Vlaams voor kennisgedreven ontwikkeling Andere kritische succesfactoren: Steun krijgen van associaties en samenwerking over de associatiegrenzen Goede afspraken maken met betrekking tot de uitvoering van het plan Netwerk uitbouwen met andere kennisinstellingen Over de grenzen kijken en samenwerken De mobiliteit verbeteren