©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Advertisements

30 mei 2012 Symposium Statistical Auditing Slide 1 Weerstandsvermogen: een model in de praktijk Norbert van Haaften (Deloitte - Data Analytics)
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Zorgorganisaties & vastgoed
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Concept programmaverslag 2008 Bijeenkomst raad 23 juni 2009
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Plan van aanpak asbestbrand
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
6 stappen in Risico management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Themabijeenkomst Risicomanagement 13 januari
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
Nota Risicomanagement & Weerstandvermogen Verkennende bespreking Auditcommissie 20 november.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Voorlopige bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser.
Financieel perspectief pilot doelenbomen
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Planning & Control Introductie 8 april gemeenteraad Dordrecht
Nota Lokale Heffingen.
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Uitdagingen voor lokale overheden
Transcript van de presentatie:

©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Themabijeenkomst raad 7 januari 2013

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Onderwerpen: 1.Beleidsmatige uitgangspunten en relevante thema’s in de concept-nota 2.Voldoende handvaten om risico’s in beeld te brengen en beheersmaatregelen te treffen 3. Huidige niveau risicomanagement 2

©Deloitte Vraag 1:Beleidsmatige uitgangspunten en relevante thema’s in de concept-nota 1. Strategie 2. Verantwoor delijkheden en rollen 6. Informatie- voorziening 4. Definitie weerstands- capaciteit 3. Methode risico- calculatie 5. Ratio

© 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Vraag 1:Beleidsmatige uitgangspunten en relevante thema’s in de concept-nota Kern van onze conclusie en advies: a)12 beleidskaders zijn prima startpunt en leggen een goede basis. b) Vervolg: concrete vertaling in Nota Risicomangement en Weerstandsvermogen maken (1) en rol gemeenteraad explicieter maken (2). Sheets hierna bevatten adviezen en tips om de nota te verwerken Vraag 2: Voldoende handvaten om risico’s in beeld te brengen

©Deloitte Onderwerp Strategie ToelichtingIn huidige concept- nota? Rol Gemeenteraad 1Financieel of brederWelke scope heeft risicomanagement? Beperkt, wordt genoemd, maar nog niet nader ingevuld Wordt geen expliciete uitspraak gedaan. Via Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen en paragrafen. 1Onderscheid strategisch/beleids- matige risico’s en uitvoeringsrisico’s Welke scope heeft risicomanagement en welk niveau van risico’s worden onderscheiden? Beperkt, wordt genoemd, maar nog niet nader ingevuld Wordt geen expliciete uitspraak gedaan. Via Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen en paragrafen. 1Onderscheid statische en dynamische (begrotings-) risico’s Welke scope heeft risicomanagement en welk type risico’s wat betreft het zich voordoen en mogelijke effecten worden onderscheiden? Beperkt, wordt genoemd, maar nog niet nader ingevuld Wordt geen expliciete uitspraak gedaan. Via Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen en paragrafen. 1Risico-houdingWelke risicohouding heeft de gemeente Dordrecht? Wordt niet expliciet gemaakt Wordt geen expliciete uitspraak gedaan. Via Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen en paragrafen. Vraag 1:Beleidsmatige uitgangspunten en relevante thema’s in de concept-nota

©Deloitte OnderwerpToelichtingIn huidige concept- nota? Rol gemeenteraad 2Verantwoordelijkhed en en rollen binnen de gemeente. Uitwerking rollen Gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie Ja, zij het dat het meer SMART kan (hoe en tijdstippen) en rol gemeenteraad kan sterker. Zie kolom 3 3Methode van inventariseren Welke methode van inventariseren wordt gebruikt? Ja, vooral Naris- methodiek. Risico’s grondexploitatie maken hier integraal onderdeel van uit. Kennis van nemen, kritische vragen stellen en eventueel aanpassing methodiek vragen. 3Methode van calculeren (risico- inschatting) en schadebepaling) Welke methode van risico- inschatting en het berekenen van de eventuele schade wordt gebruikt? Ja, Monte-Carlo simulatie. Risico’s van < € worden niet meegenomen; De schadekans wordt voor 75% meegenomen (was 90%) Kennis van nemen, kritische vragen stellen en eventueel aanpassing methodiek vragen. 4Definitie weerstandscapaciteit Welke ‘buffers’ worden voor welk gedeelte meegeteld bij de bepaling van de weerstandscapaciteit? Conservatief? Of juist niet? Ja, uitwerking via A, B, C categorieën. Categorie A is primair basis voor capaciteit. Is redelijk conservatief Wordt expliciete uitspraak gedaan. In de Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen. Vraag 1:Beleidsmatige uitgangspunten en relevante thema’s in de concept-nota

©Deloitte OnderwerpToelichtingIn huidige concept- nota? Rol gemeenteraad 5RatioWelke ratio tussen weerstandscapaciteit en risico’s is acceptabel? Wanneer het risicoprofiel (inventariseren en calculeren) en de weerstandscapaciteit conservatief worden bepaald, kan de ratio lager. Ja Ratio van 1,0 blijft voorlopig gehandhaafd. Dit is overigens geen wettelijke eis, maar een lokale keuze! Gemeenteraad bepaalt kaderstellend de ratio. 6.Informatievoor- ziening aan de raad. Regulier P&C-cyclus of afzonderlijk? Beperkt, via normale P&C-cyclus. Gemeenteraad kan uitspraken doen over: -In P&C-cyclus of afzonderlijk. -Wijze van behandelen -Inzicht in risicoprofiel (bruto/netto) Vraag 1:Beleidsmatige uitgangspunten en relevante thema’s in de concept-nota Informatie over: -nieuwe risico’s -voorgedane risico’s en relatie met gemaakte inschattingen -ontwikkeling van het risicoprofiel -afgevoerde risico’s -ontwikkelingen met betrekking tot beheersmaatregelen (effectiviteit etc.) -ontwikkeling van de weerstandscapaciteit -ontwikkeling van de ratio -mogelijke aanpassing van de strategie, methoden, ratio etc.

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Vraag 2: Voldoende handvaten om risico’s in beeld te brengen 8 Sterke punten: Voldoende aandacht voor het onderwerp van risicomanagement op niveau raad, college, ambtelijke organisatie. Decentrale verantwoordelijkheid / bottom-up methode  bevordert risicobewustzijn binnen alle lagen gemeente. Impact raadsvoorstellen op risico’s voor de stad. Aandacht voor verbonden partijen. Redelijk voorzichtige benadering. Ontwikkelpunten: Rol gemeenteraad kan duidelijker en concreter. Informatievoorziening verbeteren en afstemmen op behoefte van de gemeenteraad. Acties college en ambtelijke organisatie concreter (meer SMART) maken. Meer aandacht voor het cultuur-aspect van risicomanagement (bewustzijn, integraliteit). We onderschrijven de ontwikkelpunten uit hoofdstuk 3 van de nota. Inzetten op versterking van een integrale benadering van risicomanagement.

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Vraag 3: Huidige niveau risicomanagement 9 Afgelopen jaren heeft het opzetten risicomanagementsysteem de aandacht gehad binnen Dordrecht Aandacht van de gemeenteraad voor risicomanagement is goed en neemt toe Toepassing Naris (en Monte-Carlo methodiek) is landelijk erkende methode Redelijk conservatieve risico-inschatting - risico’s worden relatief hoog ingeschat Conservatieve benadering weerstandscapaciteit - alleen algemene reserves Te veel focus op het voldoen aan de interne norm van 1,0, het gaat om wat er achter zit Informatievoorziening aan de gemeenteraad kan sterker De kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad structureel versterken Kwetsbare opstelling naar de gemeenteraad (ook over dilemma’s) kan worden versterkt Risicobewustzijn en risico-handelen (cultuur) kan op alle niveaus worden versterkt Integraliteit van risicomanagement vraagt aandacht (rol van ‘control’) Nadrukkelijker vanuit een strategie handelen Onderschrijven ontwikkelpunten uit hoofdstuk 3 Aandachtspunt blijft dat het startpunt is dat de gemeente zelf de risico’s invoert en moet inschatten of het risico hoog, middel of laag is.

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Vragen ? 10