Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Overgang van PO naar VO Let op!
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
Industriële Chemie VWO 6
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Overgang van PO naar VO Let op!
Dr. Albert Schweitzer College HAVO VWO WELKOM Naam van de school Wat het ASCS te bieden heeft Leerproces van de leerling Inschrijven Dr. Albert Schweitzer.
Innovatie en stakeholders in VO
Congres Hoger Onderwijs
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
De nieuwe syllabus scheikunde
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Vraagverheldering leren met meer effect
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 7
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Informatieavond groep 7
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Informatie voor ouders groep 8 over:
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Informatie voor ouders groep 8 over: Overgang van PO naar VO De Overstap Let op! Informatie over de procedure aanmelding wordt tijdens de decemberavonden.
Natuur Leven en Technologie
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek
C.M. van Krieken 8 september 2011
LOB 4 VWO Schooljaar
Eerste analyse gegevens havo 5.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Welkom! Zij instroom havo 4 Mevr. Esther de Kluijver
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
LOB 4 VWO Schooljaar
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep

Politieke Agenda Werkenaanonderwijs is werkenaaninnovatieèninnovatiekracht Onderwijsbestaatuitdoorlopendeleerlijnen Aan de ontwikkeling van onderwijsmoetstructureelgewerktworden en niet via incidenten of kortstondige pr-campagnes

Waarging het om ( 2003 ) ? Teruglopendeinstroom Motivatiedocentenènleerlingen Gap tussenontwikkelingen in de buitenwereld (wetenschap, techniek, beroepen) en ontwikkelingen in scholen Grote overladenheid: weinigverschiltussen CE en SE Te weinigverschiltussen VWO en HAVO programma’s Te weinigaandachtvooraansluitingonderbouw en tweedefaseènvoor VO/WO Gebrekaansamenhangtussenbètavakken

Uit het rapport Leerkracht! ( Rinnooy Kan: 2007 ) pagina 70: Om het lerarentekortaantepakken is het nodigper direct en intensieftewerkenaaneenbeterebeloning, eensterkerberoep, eenbetereopleiding en verdereprofessionalisering van de school. pagina74 …..meer) inzet van onderwijsassistenten, TOA’sdus. …..meerinzet van ict. Daarmeekunnenleerprocessenanders en efficiënterwordengeorganiseerd.

Uit: Chemie tussen context en concept, juni 2003 (cie. Vernieuwing Scheikunde havo en vwo)

Mijnverbazing Wetenschappelijkeènberoepencontextenmoetenbeidestructuree londerdeelzijn (worden) van het onderwijs in de bètavakken De samenhangtussen de bètavakkenonderlingmaarooktussenspecifiekevakkenuit de N en M profielenmoetversterkt (mogelijkgemaakt) worden Experimenteelonderwijsmaakttheorieoperationeel en spannend GebruikICT voorondersteuning en innovatie Geefde Universiteiten de explicieteopdrachtvooreenacademische 1ste graadsopleiding van docententezorgen

De toekomst (vanaf 1 jan 2010) Zorgvooreen continue verdereontwikkeling van de bètavakken en zetdaarregie op. Betrek het velddaarbij: zoalsbijscheikunde de VNCI en de RegiegroepChemiedat de afgelopenjarenhebbenlatenzien. Zorgvoorondersteuning van docenten/Toa’s bijhunprofessioneleontwikkeling. Zorgvooruitstekendevak- en onderwijskundigedocentenaan de eerstegraadsdocentenopleidingenbij de Universiteiten.

Dank Aan het ministerie van OC&W SLO, PBT en voorgangers VNCI, KNCV, RGC, de anderVernieuwingscie’s Docenten, Toa’s, en leerlingen Examenpilotscholen De 150 scholen (en schoolleiders) die meer direct betrokkenwaren Universiteiten/HBO’s, WCDN, lerarenopleidingen De verkenningscie, de Tweedecie en de Stuurgroepleden En aanallen die aanditontwikkelingstrajecthebbenmeegedaan (pos of neg), voordynamiekhebbengezorgd ènaan de verderontwikkelingzullenmeewerken