Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep
Politieke Agenda Werkenaanonderwijs is werkenaaninnovatieèninnovatiekracht Onderwijsbestaatuitdoorlopendeleerlijnen Aan de ontwikkeling van onderwijsmoetstructureelgewerktworden en niet via incidenten of kortstondige pr-campagnes
Waarging het om ( 2003 ) ? Teruglopendeinstroom Motivatiedocentenènleerlingen Gap tussenontwikkelingen in de buitenwereld (wetenschap, techniek, beroepen) en ontwikkelingen in scholen Grote overladenheid: weinigverschiltussen CE en SE Te weinigverschiltussen VWO en HAVO programma’s Te weinigaandachtvooraansluitingonderbouw en tweedefaseènvoor VO/WO Gebrekaansamenhangtussenbètavakken
Uit het rapport Leerkracht! ( Rinnooy Kan: 2007 ) pagina 70: Om het lerarentekortaantepakken is het nodigper direct en intensieftewerkenaaneenbeterebeloning, eensterkerberoep, eenbetereopleiding en verdereprofessionalisering van de school. pagina74 …..meer) inzet van onderwijsassistenten, TOA’sdus. …..meerinzet van ict. Daarmeekunnenleerprocessenanders en efficiënterwordengeorganiseerd.
Uit: Chemie tussen context en concept, juni 2003 (cie. Vernieuwing Scheikunde havo en vwo)
Mijnverbazing Wetenschappelijkeènberoepencontextenmoetenbeidestructuree londerdeelzijn (worden) van het onderwijs in de bètavakken De samenhangtussen de bètavakkenonderlingmaarooktussenspecifiekevakkenuit de N en M profielenmoetversterkt (mogelijkgemaakt) worden Experimenteelonderwijsmaakttheorieoperationeel en spannend GebruikICT voorondersteuning en innovatie Geefde Universiteiten de explicieteopdrachtvooreenacademische 1ste graadsopleiding van docententezorgen
De toekomst (vanaf 1 jan 2010) Zorgvooreen continue verdereontwikkeling van de bètavakken en zetdaarregie op. Betrek het velddaarbij: zoalsbijscheikunde de VNCI en de RegiegroepChemiedat de afgelopenjarenhebbenlatenzien. Zorgvoorondersteuning van docenten/Toa’s bijhunprofessioneleontwikkeling. Zorgvooruitstekendevak- en onderwijskundigedocentenaan de eerstegraadsdocentenopleidingenbij de Universiteiten.
Dank Aan het ministerie van OC&W SLO, PBT en voorgangers VNCI, KNCV, RGC, de anderVernieuwingscie’s Docenten, Toa’s, en leerlingen Examenpilotscholen De 150 scholen (en schoolleiders) die meer direct betrokkenwaren Universiteiten/HBO’s, WCDN, lerarenopleidingen De verkenningscie, de Tweedecie en de Stuurgroepleden En aanallen die aanditontwikkelingstrajecthebbenmeegedaan (pos of neg), voordynamiekhebbengezorgd ènaan de verderontwikkelingzullenmeewerken