‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma voor vanmiddag • Wie staat er voor u • Wat beweegt medewerkers • Wat remt medewerkers • Hoe halen we de rem eraf.
Advertisements

Professioneel sturen.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
In je element zijn slim samen
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
De HR-Businesspartner als servant-leader
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Effectiviteit in de organisatie
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
School Video Interactie Begeleiding
Leeftijd, Mindset en Leiderschap NIP Utrecht 12 februari 2010 Betty Dalhoeven.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Korte introductie tot het principe
Als je meer middelen hebt dan doelen,
Een theoretische verkenning
Hoe brei een team?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Waarden Gedreven Leiderschap, een wenkend perspectief,…
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Impact van de multifunctionele landbouw Meer arbeidsplezier (contact, afwisseling, uitdaging, waardering) Bijdrage aan regionale economie: Kopen gemiddeld.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Netwerkleren in het onderwijs
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
SHEQ SHQ.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Creatopia| Basisonderwijs
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Boeien en binden van goede medewerkers
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”

Wat kun je verwachten?

Een evolutionair perspectief

Kenmerken: Leiderschap voor de voordeur / zichtbaar spotlight (ver-)ering afstand leider -> volgers individueel Management achter de voordeur / onzichtbaar achtergrond (gebrek aan waard-)ering nabijheid manager -> medewerkers samen

Henry Mintzberg: “Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat dit onderscheid inhoudt in de dagelijkse bedrijfsvoering van organisaties. Natuurlijk is het mogelijk leiding en management conceptueel te scheiden. Maar kan dat ook in de praktijk? En zouden we dat eigenlijk wel moeten doen?” “Hoe zou u het vinden als uw manager geen leiding gaf? Zou u wel geleid willen worden door iemand die geen manager is?”

Leefwereld Systeemwereld

Oplossing Henry Mintzberg: “Wat we zouden moeten stimuleren zijn gemeenschappen van specialisten / werkenden die op natuurlijke wijze hun werk verrichten, waarbij zowel leidschap als management een intrinsiek onderdeel daarvan vormt.”

Mythe: Management is een wetenschap of een beroep

‘Old School’

ManagersOrganisatie Voordelen:Status Kennis Netwerken Manager met kennis en een groot netwerk Nadelen:TijdsinvesteringDuur Managers vertrekken Geen blijvende impact

Effectieve Ontwikkeling van Managers 1.Managers kunnen niet in een klaslokaal worden opgeleid 2.Management wordt in de praktijk geleerd, als gevolg van allerlei verschillende ervaringen en uitdagingen 3.Ontwikkelingsprogramma’s kunnen managers helpen inzicht te krijgen in hun ervaring, door er persoonlijk en met hun collega’s over na te denken. 4.Intrinsiek voor deze ontwikkeling is dat het geleerde mee terug wordt genomen naar de werkvloer, voor effect op de organisatie. 5.Dit alles moet worden georganiseerd volgens de aard van het management zelf.

Reflectie / Reflactie “De meeste mensen maken tijdens hun leven een aantal gebeurtenissen mee.” Deze veranderen in ervaringen wanneer ze zijn verwerkt, wanneer er over nagedacht is en wanneer deze gebeurtenissen aan algemene patronen zijn gerelateerd en in het geheel zijn opgenomen.” Saul Alinsky, ‘Rules for Radicals’

Inspiratiebronnen voor deze workshop: Henry Mintzberg M. Kets de Vries L. Kepler De Volkskrant F. Trompenaars Saul Alinsky J. Habermas