Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Zeer Intensieve Behandeling
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Behandeling en begeleiding
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Gedragsproblemen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en intelligentie
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Sara Van Der Paelt, Petra Warreyn en Herbert Roeyers
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Denk en doe Steven Degrieck.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Pedagogische interventie PEP-poli
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Voortijdig schoolverlaten
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Opgroeien in de stad les 3
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Methodiek: Plancyclus
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Naam school Datum Logo van de school
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme; Hoofdstuk 12: Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme: een programma beschrijving (pp ) Houten: Bohn Stafleu van Loghum

PIBA bestaat uit : een jaar geïndividualiseerde interventie voor kinderen met een autisme stoornis of PDD-NOS.

Behandeling Beperkt zich tot kinderen jonger dan 7j ASS en gedragsproblemen.

Hoofddoel  Afleren van storend en afwijkend gedrag  Aanleren van gewenst en alternatief gedrag en vaardigheden  PIBA heeft zich beperkt tot deze subgroep van kinderen omdat zij:  tijdens hun dagelijks leven sterk worden belemmerd in hun ontwikkeling, door hun afwijkend en soms storend gedrag

Door het voorafgaande maken kinderen weinig of geen gebruik van de dagelijkse leermomenten, en ontstaat er handelingsverlegenheid bij de ouders en zo kunnen gezinnen geïsoleerd geraken

PIBA begint met een screening van het kind en gezin. Zo probeert men te achterhalen of het gezin de behandeling aankan.  PIBA bestaat uit 3 fasen:  Elke fase begint met workshop voor: ouders, medewerkers school, grootouders. 1 ste fase ( duur 1 maand)  Hier wordt de omgeving voorspelbaar gemaakt door middel van het vergroten van de structuur, voorwaarden gecreëerd en de omgeving voorspelbaar gemaakt!  2 doelen: - ouders leren structuur aanbrengen in thuisomgeving - leren visuele ondersteuning voor communicatie 2 de fase (duur 2 maanden)  Hier ligt de nadruk op het verminderen van probleemgedrag  De PIBA-consulent komt 2x per week aan huis 3 de fase (duur 9 maanden)  Hier leert het kind nieuwe vaardigheden en vervangend gedrag voor ongewenst gedrag  Gedeeltelijk op school

 Structuur in de thuisomgeving  In persoon, tijd, activiteit en ruimte. Dit betekend: Alles krijgt een vaste plek in huis Soms specifieke hoekjes gecreëerd die een duidelijke functie hebben. Vb: een tafeltje voor te knutselen (aangegeven met rode kaart) Enz…

Wat is visuele ondersteuning? Gebruik maken van pictogrammen.

SCREENING  Voor het begin van PIBA gebeurd een screening kan gezin behandeling aan?  Het kind met ASS uitgebreid getest zo ontwikkelingsprofiel samenstellen  Uit dit profiel vloeien later de kind – en ouderdoelen voort.  Gestandaardiseerde tests worden afgenomen inclusief een bepaling van het cognitieve niveau en taaltests

Behandelingsprogramma:  1 behandeling is intensief (in de 3 de fase)  2 oudertraining  3 sociale en communicatieve vaardigheden centraal ( 2 de fase)  4 gebaseerd op verzamelde gegevens en heeft doelen  5 aandacht voor generalisatie van aangeleerde vaardigheden  6 interventie op jonge leeftijd

Slotbeschouwing PIBA Deelnemers: - versnellen hun ontwikkelingstraject - verminderen probleemgedrag - worden zelfstandiger - beter in staat tot leren  Ouders: -positief - ongeveer helft zet trainingen verder

Bronvermelding Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme; Hoofdstuk 12: Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme: een programma beschrijving (pp ) Houten: Bohn Stafleu van Loghum