Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden
Wie zijn de toptalenten? Leerlingen die meer kunnen en willen, die de potentie hebben om op een bepaald gebied of wellicht meerdere gebieden uit te blinken; Het gaat hierbij om allerlei soorten talenten, bijvoorbeeld cognitief talent, ondernemend, praktisch, creatief, sportief en sociaal talent; Zowel in het po als vmbo, havo, vwo, mbo, hbo; Op landelijke schaal zo’n 10 tot 20 procent van de leerlingen die meer uitdaging aankan dan ze nu ervaart. Per klas zijn er dus drie tot vijf leerlingen die meer aankunnen.
Proces OCW September 2013: input gevraagd van het onderwijsveld Rapporten van denktanks PO en VO Consultatie van stakeholders Schoolleiders, leerlingen, docenten, onderzoekers
PvA Toptalenten
Maatregelen I Maatwerk door andere organisatie van het onderwijs Doorbreken leerstofjaarklassen systeem Vakken op een hoger niveau afsluiten Eerder examen doen in vakken Versneld vwo Meer samenwerking met vervolgonderwijs: po/vo, vo/mbo/ho Extra activiteiten tellen mee als onderwijstijd Inzet van specialisten en vakdocenten uit VO voor verrijking in het PO
Maatregelen II Talenten zichtbaar maken en prestaties belonen Ruimte voor praktische vaardigheden in po Cum Laude op diploma (vmbo/havo/vwo) Soepele overgangen tussen onderwijssoorten Informatie over talentontwikkeling in het onderwijskundig rapport bij overgang van po- vo Betere aansluiting leerroutes toptalenten in overgang po-vo Aanpassing toezichtkaders po en vo: scholen moeten ook voor toptalenten onderwijs op maat aanbieden
Maatregelen III (Lerarenagenda) Toerusting in de opleiding Onderzoek naar hoe meer vwo’ers gemotiveerd kunnen worden voor de academische pabo. Afspraken in de sectorakkoorden over de masterambitie Pilot: omgaan met verschillen in de klas binnen curriculum lerarenopleiding Toerusting voor de klas Pilot coaching on-the-job In lerarenregister ruimte voor erkenning voor creëren van uitdagend aanbod voor toptalenten Basisscholen gaan meer gebruik maken van signaleringsinstrumenten voor het herkennen van talent.
T Regionale Talentnetwerken Kwartiermakers verbinden personen en verschillende netwerken binnen een regio aan elkaar zodat expertise en faciliteiten kunnen worden gedeeld (w&t netwerken, vo-ho netwerken, bedrijfsleven, gemeente, lerarenopleidingen) Learning community van en voor scholen Digitaal: talentnetwerken talentnetwerken Landelijke bijeenkomsten: Kick- off bijeenkomst op 19 januari Publicaties: Talentontwikkeling op de havo. Verhalen uit de praktijk.
Uitgangspunten Doelgroep: de leerlingen die meer kunnen en willen, die de potentie hebben om op een bepaald gebied of wellicht meerdere gebieden uit te blinken, de toptalenten. Het gaat hierbij om allerlei soorten talenten, bijvoorbeeld cognitief talent, ondernemend talent, praktisch talent, creatief talent, sportief talent en sociaal talent. aandacht voor talentontwikkeling in po en vo belangrijk: verantwoordelijkheid ligt bij scholen kwartiermaker als verbinder: goede voorbeelden delen, scholen in contact brengen met elkaar en andere organisaties uit de omgeving: inzetten op duurzame netwerken leden van het netwerk bepalen thema’s: kansen creëren vanuit vraag
Rol van de kwartiermaker I Het gezicht van het talentnetwerk: informeren (kennis verspreiden) en enthousiasmeren Vraagbaak voor alle scholen (helpt bij vraagarticulatie) Verbinden van initiatieven/partijen
Rol van de kwartiermaker II inventariseren initiatieven/spelers effectief en proactief, vanuit de behoeften in de regio koppelen scholen met relevante partijen inzetten op duurzame netwerken: zichzelf overbodig maken
Dank voor uw aandacht. Zijn er nog vragen?