Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Informatieavond groep 7
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Een gezamenlijke uitdaging!
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taal en rekenen Joke van Balen.
Symposium Differentiatie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Informatieavond groep 7
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Honoursonderwijs in HBO
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Voortgezet onderwijs HELMOND
Annemarie KnottnerusEva van Cooten ProgrammaleiderSenior projectleider Toptechniek in bedrijf Toptechniek in bedrijf.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Welkom! Ledenvergadering LBM Heel, 13 juni Wie is DOOR! ? Joery Wilbers Bas Thomissen (HKL) Hanneke Suilen Ankie Rutten (SIEN) Nicolle van Lith.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
+ MENU © 2014 Vakcollege Groep Landelijke Vereniging van Vakcolleges STARTBIJEENKOMST 20 SEPTEMBER Informatie over de oprichting en de inrichting van een.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
ViaVia Info-presentatie
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
23 maart 2017 profilering.
Motivatie en maatwerk presentatie door
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Informatie voor ouders groep 8 over:
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Werken zonder te beperken – Het programma
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2018
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
Transcript van de presentatie:

Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden

Wie zijn de toptalenten? Leerlingen die meer kunnen en willen, die de potentie hebben om op een bepaald gebied of wellicht meerdere gebieden uit te blinken; Het gaat hierbij om allerlei soorten talenten, bijvoorbeeld cognitief talent, ondernemend, praktisch, creatief, sportief en sociaal talent; Zowel in het po als vmbo, havo, vwo, mbo, hbo; Op landelijke schaal zo’n 10 tot 20 procent van de leerlingen die meer uitdaging aankan dan ze nu ervaart. Per klas zijn er dus drie tot vijf leerlingen die meer aankunnen.

Proces OCW September 2013: input gevraagd van het onderwijsveld  Rapporten van denktanks PO en VO Consultatie van stakeholders  Schoolleiders, leerlingen, docenten, onderzoekers

PvA Toptalenten

Maatregelen I Maatwerk door andere organisatie van het onderwijs Doorbreken leerstofjaarklassen systeem Vakken op een hoger niveau afsluiten Eerder examen doen in vakken Versneld vwo Meer samenwerking met vervolgonderwijs: po/vo, vo/mbo/ho Extra activiteiten tellen mee als onderwijstijd Inzet van specialisten en vakdocenten uit VO voor verrijking in het PO

Maatregelen II Talenten zichtbaar maken en prestaties belonen Ruimte voor praktische vaardigheden in po Cum Laude op diploma (vmbo/havo/vwo) Soepele overgangen tussen onderwijssoorten Informatie over talentontwikkeling in het onderwijskundig rapport bij overgang van po- vo Betere aansluiting leerroutes toptalenten in overgang po-vo Aanpassing toezichtkaders po en vo: scholen moeten ook voor toptalenten onderwijs op maat aanbieden

Maatregelen III (Lerarenagenda) Toerusting in de opleiding Onderzoek naar hoe meer vwo’ers gemotiveerd kunnen worden voor de academische pabo. Afspraken in de sectorakkoorden over de masterambitie Pilot: omgaan met verschillen in de klas binnen curriculum lerarenopleiding Toerusting voor de klas Pilot coaching on-the-job In lerarenregister ruimte voor erkenning voor creëren van uitdagend aanbod voor toptalenten Basisscholen gaan meer gebruik maken van signaleringsinstrumenten voor het herkennen van talent.

T Regionale Talentnetwerken Kwartiermakers verbinden personen en verschillende netwerken binnen een regio aan elkaar zodat expertise en faciliteiten kunnen worden gedeeld (w&t netwerken, vo-ho netwerken, bedrijfsleven, gemeente, lerarenopleidingen) Learning community van en voor scholen Digitaal: talentnetwerken talentnetwerken Landelijke bijeenkomsten: Kick- off bijeenkomst op 19 januari Publicaties: Talentontwikkeling op de havo. Verhalen uit de praktijk.

Uitgangspunten Doelgroep: de leerlingen die meer kunnen en willen, die de potentie hebben om op een bepaald gebied of wellicht meerdere gebieden uit te blinken, de toptalenten. Het gaat hierbij om allerlei soorten talenten, bijvoorbeeld cognitief talent, ondernemend talent, praktisch talent, creatief talent, sportief talent en sociaal talent. aandacht voor talentontwikkeling in po en vo belangrijk: verantwoordelijkheid ligt bij scholen kwartiermaker als verbinder: goede voorbeelden delen, scholen in contact brengen met elkaar en andere organisaties uit de omgeving: inzetten op duurzame netwerken leden van het netwerk bepalen thema’s: kansen creëren vanuit vraag

Rol van de kwartiermaker I Het gezicht van het talentnetwerk: informeren (kennis verspreiden) en enthousiasmeren Vraagbaak voor alle scholen (helpt bij vraagarticulatie) Verbinden van initiatieven/partijen

Rol van de kwartiermaker II inventariseren initiatieven/spelers effectief en proactief, vanuit de behoeften in de regio koppelen scholen met relevante partijen inzetten op duurzame netwerken: zichzelf overbodig maken

Dank voor uw aandacht. Zijn er nog vragen?