ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling
Programma bijeenkomst 1 Welkom, korte toelichting module Introductie van het onderwerp Filosoferen met kinderen Startvragen Pauze Werkvormen Plenaire afsluiting, gesprek en huiswerk
Even een stukje theorie
Socratisch gesprek Het Socratisch gesprek is de meest bekende filosofische gespreksvorm die is doorontwikkeld. Het Socratisch gesprek is: ●Gesprek tussen twee of meer mensen die op zoek zijn naar wijsheid. ●Tot inzicht brengen door vragen te stellen en ervaringen te onderzoeken. ●Tot inzicht komen. Dit kan, volgens Socrates, uitsluitend door zelf te denken. ●Leerlingen moeten vraagstukken zelf onderzoeken want:
Verschillende vormen ●Mathew Lipman ( ): beweren, navragen, onderzoeken in gemeenschappelijke dialoogMathew Lipman ●Gareth Matthews ( ): verwondering staat centraal, het vragen ●Ekkehard Martens (1943-.): dialogisch handelen, begripsvorming, zich verbazen, en verlichting. ●Berrie Heesen ( ): grondlegger van Filosoferen met kinderen in Nederland en mede- oprichter van het Centrum Kinderfilosofie Nederland.
De rede van het kind B vanaf minuut 5:05-9:19
Hoe maak je een gesprek filosofisch? Beantwoorden van een vraag waar geen eenduidig antwoord op bestaat Onderzoek naar mogelijke meningen en het ‘waarom’ achter die meningen Zo min mogelijk praten over feiten Subvragen die voortkomen uit de antwoorden Als de uitkomst niet zwart-wit is B
Startvragen C
Het begint bij de startvraag Gedachtenexperiment Twee posities tegenover elkaar Voorbeelden uit eigen ervaring C
E
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling
Programma 2e bijeenkomst Welkom Filosoferen met kinderen is voor mij…. Bespreking huiswerkopdracht Werkvormen 1 Pauze Werkvormen 2 Tips en Tricks Plenaire afsluiting, gesprek