ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding Werkplaats Brandweerdoctrine Introductie vrijdag …
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Dialoog Onderwerp Datum:
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Welkom heten en het gebruik van namen
Presentatie Bijeenkomst 3
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Van tijd tot tijd Cursus p
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst startende mentoren
Passend onderwijs.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Praten over SEKS? Dat spreekt vanzelf!
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Interview voorbereiden
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Zwembad Hoek van Holland
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Onderzoek naar beweging PIZ deelnemers
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom, korte toelichting module Introductie van het onderwerp Filosoferen met kinderen Startvragen Pauze Werkvormen Plenaire afsluiting, gesprek en huiswerk

Even een stukje theorie

Socratisch gesprek Het Socratisch gesprek is de meest bekende filosofische gespreksvorm die is doorontwikkeld. Het Socratisch gesprek is: ●Gesprek tussen twee of meer mensen die op zoek zijn naar wijsheid. ●Tot inzicht brengen door vragen te stellen en ervaringen te onderzoeken. ●Tot inzicht komen. Dit kan, volgens Socrates, uitsluitend door zelf te denken. ●Leerlingen moeten vraagstukken zelf onderzoeken want:

Verschillende vormen ●Mathew Lipman ( ): beweren, navragen, onderzoeken in gemeenschappelijke dialoogMathew Lipman ●Gareth Matthews ( ): verwondering staat centraal, het vragen ●Ekkehard Martens (1943-.): dialogisch handelen, begripsvorming, zich verbazen, en verlichting. ●Berrie Heesen ( ): grondlegger van Filosoferen met kinderen in Nederland en mede- oprichter van het Centrum Kinderfilosofie Nederland.

De rede van het kind B vanaf minuut 5:05-9:19

Hoe maak je een gesprek filosofisch? Beantwoorden van een vraag waar geen eenduidig antwoord op bestaat Onderzoek naar mogelijke meningen en het ‘waarom’ achter die meningen Zo min mogelijk praten over feiten Subvragen die voortkomen uit de antwoorden Als de uitkomst niet zwart-wit is B

Startvragen C

Het begint bij de startvraag Gedachtenexperiment Twee posities tegenover elkaar Voorbeelden uit eigen ervaring C

E

ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling

Programma 2e bijeenkomst Welkom Filosoferen met kinderen is voor mij…. Bespreking huiswerkopdracht Werkvormen 1 Pauze Werkvormen 2 Tips en Tricks Plenaire afsluiting, gesprek