Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek
Inhoud bijeenkomst 1.2 Themabijeenkomsten vanmorgen Doelen voor vandaag Einddoelen Uitleg leertaak 1 + opdrachten Huiswerk vorige week Afspraken en afsluiting en_Minor_1 en_Minor_1
Doelen van de bijeenkomst 1.2 Studenten kunnen aan het einde van de les: - uitleggen wat de status van een kwalificatiedossier MBO is en de kerndoelen en eindtermen in het VO. - leertaak 1 uitleggen - hebben een concrete thema voor leertaak 1
VAD Leertaak 1 Ontwerp van een les volgens directe instructie model. Maken van een aantrekkelijk individuele opdracht met daarin o.a. vraagstelling op verschillende denkniveau’s. Inleveren uiterlijk maandag 19 oktober 2015 in de dropbox
Themabijeenkomst week 2 Welke stof is behandeld? Wat was helemaal nieuw voor je? Wat vond je opvallend en waarom?
Opdracht I presentaties 1 persoon mbo, 1 persoon kerndoelen V.O., 1 persoon examenprogramma Wat levert het onderzoeken van de doelen je op? Welke vragen levert het onderzoeken van de doelen je op?
Jouw les in het grotere geheel Ministerie Visie van de school Leerjaar Lessenserie De les
Didactisch vormgeven MBO Didactisch concept: OPLEIDINGSCONCEPT / KWALIFICATIEDOSSIER MBO De visie van de school dient als onderwijskundig uitgangspunt voor verdere didactische vormgeving. Er is een samenhang tussen leerdoelen en ordening van de leerstof. Didactisch model: LEERPLAN/LEERPLANSCHEMA Een patroon of model in een leersituatie. bijv. het didactisch model van van Gelder. Uitgangspunt zijn de leeractiviteiten van leerlingen, in samenhang met leerdoelen en leerfuncties. Didactische werkvormen: OPDRACHTEN. Verschillende werkvormen die worden ingezet om een leerproces/leersituatie te creëren. Er is een duidelijke relatie tussen werkvormen en leerdoelen……en: er is een relatie tussen werkvormen, didactisch model en didactisch concept.
Ontwerpen van leerarrangement Lesdoelen /leerdoelen Opdrachten/activiteiten Uitvoeren/doen Leren /leeropbrengst Lesvoorbereidingsformulier
Opdracht II In tweetallen 10 min.: De leertaak doornemen, elkaar uitleggen en je vragen bespreken. Klassikaal.
Opdracht III Schrijf een thema uit jouw vakgebied op een vel papier en maak met verschillende kleuren een mindmap rondom dit thema. mindmap Maak associaties van begrippen, voorbeelden, tekeningetjes etc. die je doen denken aan dit thema. Geef ook aan voor welke opleiding en welk leerjaar je het thema wilt inzetten. Bespreek je mindmap met je buurman.
Terugblik op de doelen
Afspraken bijeenkomst 1.3 Zie Wiki