Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Informatie- avond groep 6
Beginnende geletterdheid-2
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Customize!.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
vakdidactiek pedagogiek
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Didactiek Lesformulier.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
E-health domotica E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek

Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten  Huiswerk vorige week  Afspraken en afsluiting  en_Minor_1 en_Minor_1

Doelen van de bijeenkomst 1.2 Studenten kunnen aan het einde van de les: - uitleggen wat de status van een kwalificatiedossier MBO is en de kerndoelen en eindtermen in het VO. - leertaak 1 uitleggen - hebben een concrete thema voor leertaak 1

VAD Leertaak 1  Ontwerp van een les volgens directe instructie model.  Maken van een aantrekkelijk individuele opdracht met daarin o.a. vraagstelling op verschillende denkniveau’s.  Inleveren uiterlijk maandag 19 oktober 2015 in de dropbox

Themabijeenkomst week 2  Welke stof is behandeld?  Wat was helemaal nieuw voor je?  Wat vond je opvallend en waarom?

Opdracht I  presentaties  1 persoon mbo,  1 persoon kerndoelen V.O.,  1 persoon examenprogramma  Wat levert het onderzoeken van de doelen je op?  Welke vragen levert het onderzoeken van de doelen je op?

Jouw les in het grotere geheel  Ministerie  Visie van de school  Leerjaar  Lessenserie  De les

Didactisch vormgeven MBO Didactisch concept: OPLEIDINGSCONCEPT / KWALIFICATIEDOSSIER MBO De visie van de school dient als onderwijskundig uitgangspunt voor verdere didactische vormgeving. Er is een samenhang tussen leerdoelen en ordening van de leerstof. Didactisch model: LEERPLAN/LEERPLANSCHEMA Een patroon of model in een leersituatie. bijv. het didactisch model van van Gelder. Uitgangspunt zijn de leeractiviteiten van leerlingen, in samenhang met leerdoelen en leerfuncties. Didactische werkvormen: OPDRACHTEN. Verschillende werkvormen die worden ingezet om een leerproces/leersituatie te creëren. Er is een duidelijke relatie tussen werkvormen en leerdoelen……en: er is een relatie tussen werkvormen, didactisch model en didactisch concept.

Ontwerpen van leerarrangement Lesdoelen /leerdoelen Opdrachten/activiteiten Uitvoeren/doen Leren /leeropbrengst Lesvoorbereidingsformulier

Opdracht II  In tweetallen 10 min.:  De leertaak doornemen, elkaar uitleggen en je vragen bespreken.  Klassikaal.

Opdracht III  Schrijf een thema uit jouw vakgebied op een vel papier en maak met verschillende kleuren een mindmap rondom dit thema. mindmap  Maak associaties van begrippen, voorbeelden, tekeningetjes etc. die je doen denken aan dit thema.  Geef ook aan voor welke opleiding en welk leerjaar je het thema wilt inzetten.  Bespreek je mindmap met je buurman.

Terugblik op de doelen

Afspraken bijeenkomst 1.3  Zie Wiki