Beter Benutten EVO 29 maart 2016 Diederik Jan Antvelink NedCargo International BV Alpherium BV / Van Uden Logistiek BV
Short Sea via de binnenvaart Casus Heineken Brouwerij – Alpherium UK en Italië 29 maart 2016
Brouwerij Zoeterwoude - Alpherium
PPS Provincie Zuid Holland Van Uden Havenbedrijf Rotterdam I&M via SOIT subsidie
Alpherium 2010
1 ste resultaten 2010 Alpherium gelanceerd Vervoert containers per jaar per binnenvaart passages op de Rotterdamse ring vermeden. 7 Mio vrachtwagen kilometers van de weg. Spitsmijdingen: ritten
2013 Project Short Sea Per jaar containers per Short Sea naar Portugal en Engeland Logistiek ingesteld op dagelijkse 24 uur leveringen Alle belading vanuit terug ritten NL Per binnenvaart kan dit alleen als er van 24 uur naar 72 uur levering gaat! Spitsritten 2.500
Project Spitsmijden Rotterdam Een groot aantal vrachtwagens reden op de Ring Rotterdam. Via Spits Mijden dit opgepakt
Resultaat 2014 Leveringscondities gewijzigd Per 2014 alle Short Sea Engeland per barge van Alpherium naar de Short Sea terminals Subsidie
Nieuwe mogelijkheden Continentaal vervoer – Italië – Per 2015 ook per Barge aanleveren – 300 spitsmijdingen per jaar – In 2016 willen we zelfs kijken om continentaal vervoer via de binnenvaart te doen.
Lessons learned Shortsea is leadtime veel korter. Shortsea is eigenlijk vrachtwagen business De klant moet zijn eigen proces zelf beter coördineren en onder controle hebben.
Stappen plan! Eerst de grote stromen naar de binnenvaart brengen. Hier is meer draagvlak voor Dan deze doortrekken naar kleinere stromen. Waar nodig overheid inschakelen Altijd goed om dit in een PPS te doen i.v.m. draagvlak en visie.