ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
BattleBots The school battle.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hands On: leren binnen handbereik
Reflectie.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
1 Cultureel zelfportret
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
IPC Nederland.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Praktijkervaring en reflectie
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Evaluatie Cursus.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Wat is DRAMA??.
Cultuureducatie met Kwaliteit
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Bijeenkomst Plechelmussschool BEOORDELEN
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Cultuureducatie met Kwaliteit
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom Warming-up en voorstelrondje Inventarisatie verwachtingen Actieve werkvorm 1: Je lichaam als instrument Pauze Theorie Leerlijn Drama Actieve werkvorm 2: Dramatische werkvormen Evaluatie en huiswerk

Verwachtingen Waar loop je tegenaan met betrekking tot het dramaonderwijs op jouw school? Hoe zou jij het dramaonderwijs bij jou op school vorm willen geven?

Toelichting module Welke voorwaarden zijn nodig om een goede dramales te kunnen geven? Wat is, volgens jou, de definitie van drama? En, daaruit voortvloeiend, wat is het verschil tussen drama en theater?definitie

Je lichaam als instrument De 5 W’s: Wie(personages) Wat(handeling/gebeurtenis) Waar(locatie) Wanneer(tijdstip van handeling) Waarom(oorzaak/conflict

Theorie Leerlijn Drama Streefcompetenties drama: generieke-competenties.pdf

Cultuureducatie met kwaliteit 2012: advies Cultuureducatie van Onderwijsraad & Raad voor Cultuur: Geef scholen meer grip op de inhoud 2013: programma Cultuureducatie met Kwaliteit: De kwaliteit van door onderwijs en culturele instellingen aangeboden cultuureducatie goed in beeld krijgen en zeker stellen - Inhoudelijke basis - Professionalisering - Volgen en beoordelen van ontwikkeling van kinderen - Bijdrage van culturele instellingen aan curriculum

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Er was: Kerndoel 54, 55 en 56 54De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 55De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. 56De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Uitwerking in TULE: per domein, per kerndoel

Opdracht SLO: ontwikkel leerlijn cultuureducatie Kenmerken van goede cultuureducatie; Brengt de kennis, vaardigheden en attitude uitgesplitst naar leeftijd(categorie) in beeld; Relatie van het leergebied kunstzinnige oriëntatie met verwante leergebieden en vakken zoals 21st century skills, erfgoededucatie; Geen dwingend keurslijf -Inhoudelijk richting geven -Gemeenschappelijke taal

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Meer specifiek: Compact (‘één A4-tje’) – bedoeld voor middenkader Kerndoel 54, 55 en 56 geïntegreerd Uitgaand van de kennisbases K.O. Passend bij TULE en CIS Uniformiteit: alle disciplines eenzelfde format

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Format: het creatieve proces van de leerling - Oriënteren - Onderzoeken - Uitvoeren - Evalueren Reflectie tijdens alle fases

Dramatische werkvormen Inventarisatie werkvormen Globale ontwikkeling van leerlingen in relatie tot drama

ICC Module Drama op School Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / Instelling

Programma bijeenkomst 2 Welkom en korte terugblik Uitwisseling huiswerkopdrachten Theorie Leerlijn Drama, deel 2 Pauze Actieve werkvorm 3: Drama als middel bij de zaakvakken (Digitale) methodes drama Afsluiten en evalueren, huiswerk na afloop

ama.pdf Leerplankader KO en de leerlijn Drama

Opzet leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Deel 1 Uitgangspunten leerlijn (creatief proces) Deel 2Relaties -Wettelijke kaders -Relaties andere vakgebieden -Recente vak- en onderwijskundige onderwerpen Deel 3aKarakteristieken kunstdisciplines + onderlinge relaties Deel 3bLeerlijnen per kunstdiscipline, per bouw 1/2 3/4 5/6 7/8 eindcompetentie

Competenties voor de leerling: Generieke competenties voor gehele leergebied kunstzinnige oriëntatie Vakspecifieke competenties per discipline Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie

Leerlijn Drama Oriënteren : Betekenis geven aan theater en dit spiegelen aan eigen betekenisgeving. Door middel van: Kijken naar en praten over drama. Drama als inspiratiebron gebruiken. Openstellen voor dramatisch spel.

Leerlijn Drama Onderzoeken : Experimenteren met de spanningsboog, spelelementen, thema’s en dit uitvoeren in dramatisch spel. Door middel van: Onderzoek naar de 5 W’s, speltechnieken, opbouw en spelstijlen. Verbanden leggen met de eigen leefwereld en thema’s. Samenwerken en samen onderzoeken/creëren.

Leerlijn Drama Uitvoeren: Betekenis en zeggingskracht geven aan dramatisch spel en dit presenteren in de vorm van een scène en theatrale vormgeving. Door middel van: Improviseren op spelimpulsen. Spelelementen, -situaties, -technieken, -stijlen, tekst en (gespeelde) emoties bewust vormgeven. Dramatisch spel met een duidelijke opbouw en spanningsboog. Gebruik maken van dramatische werkvormen.

Leerlijn Drama Evalueren: Reflecteren op jezelf en een ander en daarin de keuzes bewust motiveren. Door middel van: Kijken naar en praten over dramatisch spel, het vormgevingsproces en spelkwaliteiten. Relaties leggen tussen eigen betekenisgeving en die van anderen. Openstaan voor feedback en dit toepassen in dramatisch spel.

Hoe verder? De leerlijn kan diverse uitwerkingen krijgen die houvast bieden voor verschillende doelgroepen, zoals schoolbesturen, leraren, methodemakers en culturele instellingen landelijk niveau (macroniveau)Leerplankader/ leerlijn Kunstzinnige Oriëntatie PO het niveau van de school/instelling (mesoniveau) Regionale producten/ leerlijnen zoals de Culturele ladekast; raamleerplannen Mocca & andere lokale of regionale producten het niveau van de klas/groep (microniveau) Methode of lesmateriaal voor gebruik in de klas

Digitale methodes drama theater/drama-primair-onderwijs/methoden-drama