DOORPAKKEN OP VEILIGHEID EDWARD VAN DER TORRE | LOKALEZAKEN Dordrecht 8 december 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Gezondheid, versterkt in eigen hand
Dorpen in verandering, een andere visie
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Project Wot nieuwland.
Hoe bereik je ze? Hoe kunnen ze meedoen?
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
“Specialistische” zorg
Stadsmarinier in Rotterdam werken aan veiligheid
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Fusie en integrale veiligheid. Aanloop: ambtelijke fusie Focus operationeel Bezuinigingen, zero base.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
17 september 2009Raadsinformatieavond Aanpak mensenhandel Zandpad Raadsinformatieavond 17 september 2009.
Een impressie van aanpak en resultaten Presentatie 3 september 2009.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Omgaan met verandering, de rol van dorpsraden Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Waterweg-Noord Non-alcoholzone G.H.J. van der Heiden Hoofd wijkpolitie Vergadering Commissie Samenleving en Bestuur d.d
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Vastgoed Kwetsbaarheid, verleidingen en risico’s:
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Samenspel om kwaliteit in het lokaal bestuur een verkenning met behulp van een 360̊ feedback Utrecht, 6 december 2013YouMeet.
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken (2.2) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken HC: 3.2 kort Huiswerk.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Jihadisme de risico’s en integrale aanpak
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
P EDAGOGISCH JONGERENWERK Een reële optie voor jeugdpreventie in kwetsbare wijken Jaap Noorda
Aanpak woonoverlast Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011 Gemeente Leeuwarden - Henry de Roo.
Nieuwe oproep beveiliging terreinen?. Vaststellingen Beveiliging = populair thema binnen bedrijventerreinmanagement, in het bijzonder camerabewaking en.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie Nuth
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Adviescommissie Themavergadering Veiligheid & handhaving 21 april 2009.
Veiligheid in de wijk en Burgerparticipatie ALV Buurtvereniging Wilhelminapark.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
POLITIEWET 2012 POLITIEK-BESTUURLIJKE INVLOED Edward van der Torre.
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
ZHZ 30 november Context Maatschappelijke ontwikkelingen + Landelijk beleid + Kwaliteitseisen + Regionale context = Visie Invoering en.
Nationale politie en Integraal Veiligheidsbeleid in Delft 1 Externe oriëntatie Nationale politie Nationale politie en Integraal Veiligheidsbeleid Wat betekent.
Dementievriendelijk Rotterdam Paul den Daas, voorzitter afdeling Rotterdam e.o. Rotterdam, 22 september 2016.
Minor: Werken in gedwongen kader
Vroegsignalering OGGZ Klein, Snel en Samen
Bewonersgroep Grachten 9+
Toelichting Gebiedsgerichte aanpak
Uitvoering Integraal Veiligheidsplan (ILVP)
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Integraal veiligheidsplan
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Pilot online discussieplatform Argu
Aanpak mensen verward gedrag
Extramurale cliënten en hun privacy
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid
Wat is gebiedsgericht werken?
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Samen in werk Opleiding Zorg Detailhan
Transcript van de presentatie:

DOORPAKKEN OP VEILIGHEID EDWARD VAN DER TORRE | LOKALEZAKEN Dordrecht 8 december 2015

Onderwerpen  Algemene patronen  Lokale vragen en opties

Algemene patronen  (1) Vooruitgang, (2) stagnatie, (3) taaie opdrachten en (4) nieuw elan  (1) Vooruitgang  Fysieke situatie: No broken windows  Openbare orde  Misdaadstatistieken  Betere (bestuurlijke) veiligheidsorganisatie

Algemene patronen  (2) Stagnatie  Bezuinigingen & economische crisis  Eenzijdigheden in aanpak  Opsporing: targets en doelen >> maatschappelijke (misdaad-)problemen  Veiligheidshuis: zorghuis?

Algemene patronen  (3) Taaie opdrachten  No broken windows, but a lot off crime  Riante criminele kansen - én misdaad als kans in achterstandswijken  Agendering ‘Ondermijnende Criminaliteit’

Algemene patronen  (4) Nieuw elan  Combineren hard en zacht  Harder: meer lokale opsporing / multidisciplinaire handhaving, gericht op misdaad die er lokaal toe doet  Bestuur in beeld / aan het stuur (art. 13 Politiewet 2012)

Lokale vragen en opties  Wat is het probleem?  (1) Brede en langdurige opdracht om ondermijning in de wijk aan te pakken?  (2) Een criminele familie?  (3) Horeca, en winkels die niet deugen?  (4) Onaantastbaren / een bange wijk?

Wat werkt: algemeen  Optelsom van interventies  Afgestemde interventies & relatiesinterventies & relaties  Verstoren / onzeker maken  Geheime trajecten en persoonlijk contact met (kringen rondom) criminelen / ondermijners

Lokale vragen en opties  (1) Brede en langdurige opdracht om ondermijning in de wijk aan te pakken?  Krachtige signalering gemeentel. afdelingen gemeentel. afdelingen Van balie, via vergunningen tot buitendienst balie  Meld- en analysepunt gemeente

Wat werkt  Trainen en motiveren om te signaleren en te blokkeren: basis en top (topambtenaren en college van B & W)motiveren  Tussen frontlijn en driehoek: analyse, sterke CBA  Groepsinterviews als bouwsteen voor CBA Groepsinterviews  Laagfrequente gemeentelijke driehoek  Opsporing: maatschappelijke relevantie >> targets  Bureaupolitiek nodig: klassieke stuurploegen, SGBO Rdam-Zuid (en Schiedam en Dordrecht dan?)

Lokale vragen en opties  (2) Criminele familie  Criminele familie of familie met criminelen?  Lokaal of bovenlokaal: netwerkanalyse  Lokale positie: onder de radar, intimiderend e.o. populair / rolmodel (met of tegen de wijk?)

Kans / wat werkt  Projectmatige lokale opsporing  Bij laaghangend fruit / onaantastbaren: relatief snel opsporingsresultaat  Eerste goede ervaringen Rotterdam-Zuid  En elders: Utrecht, Enkhuizen  Dordrecht niet? Nog niet? Waarom niet?  Slim, onder de radar? Zichtbaar strafrechtelijk succes bij anderen in de wijk zoeken?

Lokale vragen en opties  (3) Horeca / winkels die niet deugen  Vragen Waten weten we? Wat is erger: leegstand of criminele kroeg / wind-happer Wat is erger  Aanpak aan oppervlakte Vergunningen, bibob, pand- en persoonsgericht

Wat nodig is  De langere termijn telt zwaar  Een bestuurlijke opdracht (> > 4 jaar)  Leegstand als kans  Saneren horeca- en winkelruimte?  Andere bestemming: van winkel nr. wonen?  Langere termijnkansen van buurt / wijk? Meer bewoners / bezoekers: realistisch?

Lokale vragen en opties  (4) Onaantastbaren / bange wijk  Overlap met: (2) criminele families; (1) algemene gemeentelijke strategie  Bijzonder / aanvullend: Korte termijn: verhalen / incidenten voor de top Lange termijn: inlichtingen / informatie uit de wijk; sociale tegenkrachten mobiliseren

Wat werkt  Als de overheid praat (a) en optreedt (b): de informatie komt dan los  (a) Praten met een idee: Sociale barrières: o.a. ‘vrouwelijke macht’  (b) Incidenten: achter burgers / ambtenaren gaan staan, soms 5 min. later opsporing  Informatiestrategie gemeente en politie  Informatieverzameling door politie (vergt stevige inspanning)  Door ambtenaren met een zachte opdracht (jongerenwerk/wijkenaanpak)