Islamitische Godsdienst. 1. ALGEMENE DOELSTELLINGEN: De lln. persoonlijk te ontwikkelen op lichamelijk, geestelijk, moreel, mentaal en emotioneel vlak.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De islam De islam.
Advertisements

Heilig Avondmaal Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling
Vrijzinnig Humanisme.
De Islam Denis, Jeroen en Bob.
Cyclamen. Cyclamen Stilstand is achteruitgang! Groei is Leven!
Mijn Geloof :De Islam Gemaakt door : Firaash.
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Deel 4 Leven als christen.
De christelijke boodschap
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Het gebed en de feesten bij de moslims!!!
Gelukkig Gereformeerd: avond 1
De Islam.
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Godsdienst.
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bij elkaar om volgens het bevel van onze Heer zijn dood te verkondigen. Eerst horen we hoe.
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het heilig evangelie wordt.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Voorstelling 6de leerjaar
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
Godsdienst.
Ons thema voor vanavond is Moslims en Christenen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Eigenaardig hoe dit uitkomt.
ISLAM.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
10. De Islam.
U BENT GEMAAKT VOOR HET PLEZIER VAN GOD
De Islam Par 4.4.
Anasheed Yusuf islam / Zain Bhikha - A is for Allah
Welkom in ‘De Voorhof’! Hoe kijk je naar de kerkdienst?
Welkom in de trouwdienst van Edwald & Miranda
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (4)
Waarden Gedreven Leiderschap, een wenkend perspectief,…
Jij, God en je kind.
Geloof.
Welkom in deze kerkdienst
Goed voorbereid naar de Pabo!
Opwekking 630 Vader, U bent goed Psalm 59 : 17 , 91 : 1 - 2
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
1. Algemene info.
Waar komt godsdienst vandaan?
Docent: Hans Bruning.
Docent: Rileen Noordermeer.
Docent: Hans Bruning.
Docenten: Rileen Noordermeer Hans Bruning.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
Economie als religie Aanbid ik de gaven of de gever?
Heilig Avondmaal (IV) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het.
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Islamitische staat extremisme. 1.Fundamentalistisch: IS is salafistisch. Dat wil zeggen dat ze enkel Koran en interpretaties aanvaarden van de eerste.
Het jodendom 1 inleiding.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
1. Algemene info.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De Islam Circa 610 n. C..
De Islam Circa 610 n. C..
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Transcript van de presentatie:

Islamitische Godsdienst

1. ALGEMENE DOELSTELLINGEN: De lln. persoonlijk te ontwikkelen op lichamelijk, geestelijk, moreel, mentaal en emotioneel vlak. De lln. worden voorbereid op het leven in de maatschappij. Er voor te zorgen dat ze een beroep kiezen waarin ze gelukkig zijn en bijdragen tot het algemeen welzijn in de samenleving. 2. ONDERWIJSPROGRAMMA VOOR ISLAMLESSEN in de eerste plaats aandacht gegeven worden aan de volgende thema’s: Respect voor de mens Respect voor de vrije mening Respect voor vrijheid Respect voor het morele Respect voor het culturele erfgoed.

1ste KLAS2 de KLAS 3 de de KLAS 4 de KLAS 5 de KLAS 6 de KLAS Beleefdheid Gebed Goed gedrag Geloofs- belijdenis Heilig boek Moslim Profeet Groeten (Salâm) Stamboom Dankbaarheid rituele wassing Allah Gelukwensen Religieus feest Vriendschap An nasjîd (religieuze muziek) Offerfeest Salawât goede daden Vers (uit de koran) Moskee Gabriel Gemeenschap ‘Adzân’ (oproep tot gebed) Gebedsplaats Symbool Vrede Moskee ‘Djoez’ (gebedsbundel, 2 hizb of een deel van de Koran). ‘Amîn’ (betrouwbaar) Vertrouwen ‘Harâm’ ‘Halâl’ ‘°Amaloe‘s Sâlîh’ (nuttige daden) ‘Tawhîd’ (eenheid) Vrijdaggebed Regelmaat ‘Fard’ (gebod) Vertrouwen Oprechtheid Overleg ‘Ahloe’l bayt’ (familie) ‘Amâna(t)’ Bescherming v/h toe- vertrouwde Geroddel Laster Bijbel ‘Sıdq’ (waar- achtigheid) ‘Tawrât’ (Thora) Lijst met enkele concepten in de islamlessen

Waarden  Rechtvaardigheid  Belang hechten aan familie en eenheid  Nederigheid  Zelfstandigheid  Vergeving  Moed  Vrijgevigheid  Solidariteit  Democratisch bewustzijn  Liefde voor de natuur  Respect voor de natuurlijke omgeving  Vriendschap  Eerlijkheid  …

Studiedomeinen De islamlessen zijn opgebouwd rond zes studiedomeinen:  Geloofsleer  Aanbidding  Het leven van de profeet  Koran  Zedelijkheid  Godsdienst en Cultuur

Leer domein Leer jaar Hoofdstukken 1ste Islam is mijn godsdienst 2de Ik geloof in Allah Geloofs leer 3de Wat weten we over godsdienst en goed gedrag 4de Onze geloofsfundamenten: Allah en Zijn engelen 5de Geloof in profeten, heilige boeken, leven na de dood 6de Het geloof in Allah en het lot en voorbestemming

Leerdomein Leer jaar Hoofdstukken 1ste Ik richt mij tot Allah met mijn gebeden 2de Mijn geloof wil dat ik rein ben Aanbidding 3de De gebedsplaatsen en de voornaamste gebeden 4de Reinheid 5de Aanbiddingen, het vasten en aalmoes (zakât) 6de Het gebed, De Bedevaart (al-Hadj), en het offer

Leer domein Leer jaar Hoofdstukken 1ste Ik ken mijn profeet Mohammed (vzmh) 2de Profeet Mohammed (vzmh) groeit Het leven van de profeet 3de Mohammed (v.z.m.h.) wordt profeet 4de Laten we kennismaken met Mohammed (v.z.m.h.) 5de Mohammed (v.z.m.h.) en zijn gezinsleven 6de De laatste profeet, Mohammed (v.z.m.h.)

Leerdomein Leer jaar Hoofdstukken 1ste De Koran is ons Heilig Boek 2de Koran lezen en leren is een aanbidding Koran 3de Ontmoeting met de Koran 4de Kennismaken met de Koran 5de Verhalen uit de Koran 6de De basis educatieve eigenschappen van de Koran

Leerdomein Leer jaar Hoofdstukken 1ste Mijn godsdienst adviseert mooie woorden en daden 2de Mijn geloof wil vriendschap en broederschap Zedelijkheid 3de Ik hou van mijn familie 4de Liefde, vriendschap en broederschap 5de Wij delen onze vreugde en verdriet 6de Wat moeten wij vermijden?

Leerdomein Leer jaar Hoofdstukken 1ste Wij vieren samen 2de Wij feliciteren elkaar Godsdienst en Cultuur 3de De relatie tussen religie en cultuur in ons dagelijks leven 4de Familie 5de De wereldgodsdiensten en verschillende levensbeschouwingen 6de De periode na Mohammed (v.z.m.h) (Rechtgeleide Kaliefen)

1. Het Nederlands correct, mooi en efficiënt gebruiken, 2. Kritisch denken, 3. Communicatie en empathie, 4. Probleemoplossend vermogen, 5. Onderzoeken, 6. Gebruik maken van informatietechnologieën, 7. Omgaan met verandering en continuïteit, 8. Inzicht in plaats, tijd en chronologie, 9. Sociale participatie, 10. Inzicht in de interpretatie van de Koran Basisvaardigheden in de islamlessen:

Leermiddelen  koran, hadith, Werkbundels, verhalen  Koran pen  computer  knutselmateriaal  materiaal: vb. bal,  afbeeldingen  Nôer: Handboek Islamitische godsdienst, 1 ste tot 6 de leerjaar  Nôer: werkboek Islamitische godsdienst

DIDACTISCHE WERKVORMEN Klasgesprek Toneel Brainstormen Groepsgesprek spelvormen Presentaties Gedicht of brief schrijven … Evaluatie door:  mondelinge en schriftelijke presentatie, discussie, peer evaluatie, werkbladen, open vragen, invulvragen, presentatie, mindmaps, interviewformulier, observatieformulier, zelfevaluatie

Dank u voor uw aandacht