Waar moet het heen met de crisisbeheersing? Prof. Dr. Rob de Wijk Den Haag Centrum voor Strategische Studies Campus Den Haag, Universiteit Leiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
Advertisements

‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
De NCTV Geïntegreerde veiligheid onder één dak:
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
De Nationale Veiligheidsstrategie
Cocreatie in de opsporing
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Management : situering en begrip
Leer- werkplaats MPG aanpak
Taakinvulling door de rekenkamer
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
TPP publiek management 17 oktober 2011
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Van opperbevelhebber naar boegbeeld
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Jihadisme de risico’s en integrale aanpak
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Nationaal Plan TBC (NPT ) Ton van Dijk, Wnd. directeur Publieke Gezondheid GGD Haaglanden Portefeuillehouder TBC, GGD-GHOR Nederland.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport De wet publieke gezondheid Wat betekent deze wet Publieke Gezondheid voor burgemeesters? Eindhoven, 3.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
De GHOR Academie en GROP Drs. Carian Cools, decaan GHOR Academie Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV)
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Ervaringen Q koorts: samenwerking in de regio Jeroen Gosse Directeur Zuid van LNV Crisismanager RCC Uden.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De NCTV Geïntegreerde veiligheid onder één dak:
Nationaal Veiligheidsprofiel
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Rampenbestrijding & Crisisbeheersing
De wet publieke gezondheid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Ervaringen met het RCC Jeroen Gosse Regiodirecteur DRZ Zuid
‘Vijf stellingen over ‘cybersecurity’ door een ‘relatieve leek’
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Waar moet het heen met de crisisbeheersing? Prof. Dr. Rob de Wijk Den Haag Centrum voor Strategische Studies Campus Den Haag, Universiteit Leiden

Van klassieke rampenbestrijding naar moderne crisisbeheersing Interne en externe veiligheid raken verweven Snel veranderende wereld levert veiligheidsrisico’s op Veel bedreigingen worden ‘geïmporteerd’ en hebben lokale repercussies Effecten rampen en crises grootschaliger, mogelijk grensoverschrijdend Multidisciplinaire aanpak is vereist Samenleving complexer en kwetsbaarder

Katalysatoren 9/11 (2001) Moord op Fortuyn 2002 Aanslagen Madrid 2004 Moord op Van Gogh 2004 Aanslagen Londen 2005 Oefening Waterproef 2008 Moerdijkramp 2011

Naar een Zero Risk maatschappij Postmodern Europa Succesvol overheidsbeleid: echte rampen komen nauwelijks voor; daardoor wordt elk incident opgevat als falen van de overheid Publieke verantwoording geschiedt deels via media Dadendrang leidt tot risicoregelreflex

Aanpassing crisisstructuur wordt gedreven door incidenten Bijlmerramp (1992) en vuurwerkramp (2000) Vliegrampen in binnen- en buitenland Moord op Fortuyn (2002) Aanslagen in Londen (2005) Oefeningen, in het bijzonder waterproef (2008) Brand bij Chemie-Pack, Moerdijk (2011) Grootste probleem: delen van informatie, coördinatie, vooral door bestuurlijke fragmentatie en complexe structuren.

Rampenbestrijding of crisisbeheersing? Crisisbeheersing volgens het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming: ‘het geheel aan maatregelen en voorzieningen die de overheid treft in samenwerking met andere organisaties ter voorbereiding op, ten tijde van en na afloop van intersectorale crises ter waarborging van de nationale veiligheid. Opmerkelijk: een ramp is een bijzondere vorm van crisis

Geen ‘unity in command’ gericht op ‘unity in effort’ Bestuurlijke mind-set Te weinig kennis van zaken Te weinig overzicht Onduidelijkheid over rollen Onduidelijke bevoegdheden Complexe bestuurlijke structuren

8 Bedrijfsleven Rijksheer Internationale gremia Toezichthouder Minister FunctioneelOpenbare Orde & Veiligheid

Kennis is cruciaal en voorwaarde voor pro-actie WRR: organiseer voorzorg. Vereist actief onderzoek gericht op het vertalen van onzekerheden naar bespreekbare risico’s. Dit vereist kennis. Maar: ‘Waar wetenschappelijke kennis wordt genegeerd, of waar zulke kennis door belangenverstrengeling is gecorrumpeerd, is geen verantwoordelijk beleid mogelijk en zal bovendien het publiek vertrouwen in zowel de wetenschap als politiek verdwijnen’.

Strategie nationale veiligheid (2007) Werkwijze om door middel van analyse, via strategische planning naar opvolging en beleid te komen

Strategie Nationale Veiligheid Nationale veiligheid is in het geding als vitale belangen in het geding zijn en ontwrichting dreigt. Vitale belangen zijn: Territoriale veiligheid Economische veiligheid Ecologische veiligheid Fysieke veiligheid Sociale en politieke stabiliteit (veiligheid cultureel erfgoed) Rampenbestrijding, crisisbeheersing, terrorismebestrijding en (expeditionaire) militaire operaties zijn geëigende instrumenten.

Het vehikel: de Strategie Nationale Veiligheid

Nationale Risicobeoordeling risicodiagram

Aanbevelingen 1 Vergroot effectiviteit van de crisisbeheersingsstructuur : Veiligheidsregio’s naar tien of vijf. Congruentie met de territoriale arrondissementen, provincies, waterschappen en regionale militaire commando. Nieuwe taakverdeling tussen de NCTV (beleid en communicatie) en het LOCC (operationele taken). LOCC wordt operationeel hoofdkwartier voor civiele en militaire samenwerking. LOCC krijgt coördinerende bevoegdheid bij grootschalige evacuaties. Nu niets geregeld. Strategie Nationale Veiligheid krijgt echte capaciteitenbenadering en prioriteitsstelling.

Aanbevelingen 2 Versterk de rol van defensie: Veranker defensie in de veiligheidsregio’s als structurele veiligheidspartner. Betrek defensie van meet af aan bij rampenbestrijding en crisisbeheersing. Maak defensie permanent lid van de veiligheidsdirectie. Dwing dit zo nodig af met een algemene maatregel van bestuur. Belast nationale politie met de aansturing van grootschalige operaties.

Aanbevelingen 3 Verbeter de bestuurlijke effectiviteit: Eenheid van doctrine tussen regio’s en Rijk eenheid. Schakel in de warme fase over op commandovoeringprincipes. Vervang het politiek-ambtelijke inputdenken door outputdenken Verminder de risico-regelreflex.

Aanbevelingen 4 Verander de rol van de burgemeester: Zorg voor een cultuuromslag bij bestuurders met weinig tot geen operationele ervaring, in het bijzonder de burgemeester. Burgemeester is niet langer ‘opperbevelhebber’. Laat de uitvoering over aan professionals. Burgemeester is in de warme fase burgervader.

Aanbevelingen 5 Maak de beschikbare kennis toegankelijk: Vergroot de kennis van politieke gezagsdragers van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Verhoog de kwaliteit door meer oefeningen, variërend van praktijkoefeningen tot virtuele serious games. Creëer voor de veiligheidsregio’s een netwerk van kennisinstellingen, die onderzoek doen en lessons learned verzamelen Haal daarvoor 5 procent van financiering van de veiligheidsregio’s weg en besteedt die centraal.