Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN 09-01-2012 Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Lagerhuisdebat Debatleider: Gijs Weenink, Debatacademie 7 Stellingen.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Workshop “Beoordelen”
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Het coachende functioneringsgesprek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Verdiepend onderzoek in de gehandicaptenzorg Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark Gehandicaptenzorg 30 mei, 5 en 7 juni 2007 Dr. Martin Schuurman Kalliope.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Het onderzoeksverslag
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Lio-praktijkonderzoek
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
door de ogen van haar medewerkers
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Duurzame inzetbaarheid
Transcript van de presentatie:

Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog en onderzoeker Cliëntervaringen

Inhoud -Doel van het cliëntervaringsonderzoek -Methode -Communicatie en implementatie -Ervaring met instrument -Ervaring met de kwaliteit verbeter kaarten -Afsluiting

Doel van het cliëntervaringsonderzoek Doel is kwaliteitsverbetering van zorg en dienstverlening Twee vraagstellingen: 1.Hoe waarderen bewoners en vertegenwoordigers van de sector Z&D van Kempenhaeghe de kwaliteit van de ontvangen zorg en dienstverlening? 2.Welke verbeterpunten kunnen op basis van de resultaten worden geformuleerd op sector- en clusterniveau? Daarnaast gelden resultaten als externe verantwoording aan zorgkantoor en inspectie. De resultaten kwalificeren als pijler 2B van het vernieuwde Kwaliteitskader gehandicaptenzorg

Methode Instrument = een vragenlijst -31 gesloten vragen op 3- of 5 puntenschaal incl. 3 vragen over ervaring met specifieke epilepsiezorg (kwantitatief) -2 open vragen (kwalitatief) Werkwijze komt voort uit: -Eerder kwaliteitsonderzoek van Kempenhaeghe -Methode en theoretisch kader is afgeleid van OKE–LZ van Wil Buntinx

Methode Respondenten -Bewoners worden bevraagd in interview met vragenlijst met visuele ondersteuning door onafhankelijke orthopedagoog (Steekproef: N = 30) -Geschikt voor mensen zonder of een lichte tot matige verstandelijke beperking met voldoende communicatieve vaardigheden -Alle cliëntvertegenwoordigers worden bevraagd (N=293)

Voorbeeld vragenlijst bewoners

Communicatie en implementatie -Bij totale traject intensief contact met cliënten en medewerkers: succesfactor voor implementatie! -Actieve kwaliteitsverbetering op basis van concrete verbeterpunten op de kwaliteit verbeter kaarten (KVK) via de ‘zevensprong’ -Verantwoordelijkheid clustermanager en hoofdbehandelaar om KVK op te pakken  Inbreng medewerkers organiseren  Inbreng bewoners en cliëntvertegenwoordigers -Na een half jaar terugkoppeling van verbeterslagen door clusterleiding aan elkaar en cliënten

Ervaring met instrument  24 bewoners geven één of meerdere reacties op het invullen van de vragenlijst -23 bewoners spreken over een positieve ervaring: ‘gezellig, fijn om zo te praten, makkelijk, duidelijk, goed’, etc. -3 bewoners geven (ook) een minder positieve ervaring aan: ‘het is even wennen aan een ‘nieuw iemand’, sommige vragen zijn wat onduidelijk waardoor het moeilijk is er iets bij voor te stellen en sommige vragen zijn moeilijk’.  40 vertegenwoordigers geven één of meerdere reacties op het invullen van de vragenlijst. Reacties betreffen: -Inhoud vragenlijst (overzichtelijke lijst, kort; maar ook zijn sommige vragen moeilijk te beantwoorden voor vertegenwoordigers, anonimiteit, vragen te weinig gericht op lage verstandelijke niveau van de bewoners) -Het onderzoek (goede zaak dat onderzoek wordt verricht; ook vragen over welk vervolg er aan gegeven wordt)

Set epilepsiezorg gerelateerde stellingen Er is behoefte aan een nog concretere meting van ervaring van cliënten met de verschillende facetten van de epilepsiezorg. Samenwerking Kempenhaeghe en Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN): Set van 7 epilepsiezorg gerelateerde stellingen voor cliëntervaringsonderzoek (pijler 2B) is in ontwikkeling

Ervaring met kwaliteit verbeter kaart

Ervaring met kwaliteit verbeter kaart (tot nu toe..) -Kwaliteit verbeter kaarten leveren concrete en veelal herkenbare verbeterinformatie op, op zo klein mogelijk niveau. Men kan er gelijk mee aan de slag. -Nadruk óók op positieve resultaten (waardering) wordt als prettig ervaren. -Clusterleiding is enthousiast. Verbeterinformatie geeft direct richting aan oplossingen voor korte- en lange termijn. -Cliënten en medewerkers voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk om met resultaten aan de slag te gaan.

Afsluiting Bedankt voor de aandacht! Vragen? Inzage in de vragenlijst is mogelijk na de workshop! Voor meer informatie: