 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Taghon Geert 2011.
Themabijeenkomst Pesten
ODD en CD, wat is dat?.
Workshop Knallende ruzie
Workshop Relationele en seksuele vorming
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
Stoornissen bij kinderen
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Door: Elise, Laura en Anna
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Pesten is meer dan een groepsproces: Ouders doen ertoe! Carolien Gravesteijn, Lector Ouderschap & Ouderbetrokkenheid, Hogeschool Leiden.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling en de basisschool
Ouderavond pesten Welkom
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Agressie op School.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Pesten is kindermishandeling
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
PETS! Pesten anders bekeken
Opvoedingsstijlen met een risico.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
Transcript van de presentatie:

 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid kind ↑- weerbaarheid kind ↓ - korte duur, onregelmatig- lange duur, regelmatig - geen blijvende schade- levenslange schade mogelijk - met humor, 1 tegen 1- geen humor, groep tegen indiv. - geen vaste structuur- pestkoppen vaak dezelfde - geen negatieve bedoelingen- negatieve bedoelingen - zichtbaar- vaak onzichtbaar

 Vormen van pesten:  fysiek pesten  psychologisch pesten (uitsluiten, afpersen, dreigen, belachelijk maken,…)  verbaal pesten (meest voorkomende type)  cyberpesten

 Pesten pas sinds 1900 systhematisch bestudeerd  Onderzoek van National Institute for Child Health and Human Development (Amerika) lln tussen 12-15j 17% wordt wekelijks gepest  Onderzoek Ton Moaij (Nederland) lln meer gepest in basisonderwijs  Europees onderzoek : 20-30% wordt gepest in de basisschool

HET GEPESTE KIND  Eigenschappen van gepeste kinderen: sociale angst, somber, laag zelfbeeld lichamelijke klachten, lichamelijk gestalte, uiterlijke verschijning  Theorie van Allport: - het anders zijn - bereikbaarheid - weerloosheid, niet kunnen verdedigen - al eerder werd gepest (sociale redzaamheid vh kind werd hierdoor aangetast)

HET PESTENDE KIND  Eigenschappen: fysiek sterk, agressief gedrag, weinig sociaal vaardig  Frustratie (ergernissen afreageren, vorm van coping) 4 mogelijke bronnen van agressie: - onveiligheid in klas, - autoritair gedrag van leerkrachten, - voortdurend met elkaar moeten concurreren, - als men lln als een nummer behandeld  Agressie Kinderen hebben geleerd dat agressief gedrag voordeel opleverde (o.a. verhogen van hun sociale status, groepsleider worden) waardoor ze dit blijven doen.

 Thuissituatie Kan op verschillende manieren van invloed zijn vb. kind krijgt een opvoeding met weinig waarde gehecht aan respect voor anderen, of wanneer ouders geen belangstelling tonen voor kind kan het aandacht zoeken op andere manier  Destructief recht Pesten verklaren vanuit systeemdenken (=de context bekijken). Bij destructief recht werd men gekwetst en daarom voelt men zich gerechtigd om de ander ook pijn aan te doen/te kwetsen.

GROEPSFACTOREN  Groepsdynamica Verandering in groep  onzekerheid en frustraties  negatieve gevoelens uiten en mogelijke manier = pesten Ook afwijken groepsnorm  pesten  Zondebokfenomeen Groep personen die frustraties projecteren op onschuldig en hulpeloos slachtoffer  Diffusie vd verantwoordelijkheid Als er meerdere omstanders zijn valt verantwoordelijkheid niet enkel op hun schouders (maar valt onder gedeelde verantwoordelijkheid) en als er dan negatieve daad gesteld wordt (pesten, agressief gedrag) dan vermindert de verantwoordelijkheid.  De school schoolgrootte geassocieerd met aantal slachtoffers van pesten (Brits onderzoek)

 Passief slachtoffer Onzeker, gevoelig, stil, eenzaam, lichamelijk zwakker en vaak positieve relatie met volwassenen  Provocerend slachtoffer combinatie angstige en agressieve reacties

 Luisteren en leerling serieus nemen  Ingrijpen !  Leerkrachten beschouwen pesten bij jongens vaker als normaal  Leerkrachten zien openlijke vormen van agressie (vooral bij jongens) vaker dan minder openlijke vormen (vooral bij meisjes)

Gevolgen op korte termijn Minderwaardigheidsgevoel sociaal isolement Wantrouwen fobieën of angsten (o.a. faalangst) psychosomatische klachten (hoofdpijn, slaapproblemen, buikpijn, bedplassen, vermoeidheid, depressie) levenskwaliteit aangetast (klachten pesten zijn vergelijkbaar met klachten bij kindermishandeling) Angst voor school Spijbelen Slechte schoolprestaties Minder vriendschappen

Gevolgen op lange termijn Laag zelfbeeld, depressieve klachten Meer moeite met aangaan van relaties Sociale fobie Grotere kans op zelfdoding Niet meer relativeren Gevoelens angst frustratie pijn Gedragsproblemen Risico om vroeger psychiatrische stoornissen te ontwikkelen