Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Introductiebijeenkomst
Over consumenten, gedrag en marketing
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Netwerk en Innovatie ARK De Innovatie broedplaats.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kansen voor Samenwerken
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Ondernemen(d) in het onderwijs
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Productflexibilisering en standaardisatie binnen Pensioen en Leven.
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
functies detailhandel
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
50.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
‘Terugkijken om de toekomst te zien.’ ‘Kulturhus, concept voor een lokaal netwerk’ Henk Middelveld, Biblion (2002)
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Hoe cao-onderhandelingen elkaar beïnvloeden (en waarom dat tot cao-conflicten kan leiden) Alex Lehr Politicologie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Besturen met Burgerkracht
ViaVia Info-presentatie
Toekomstige veranderingen:
Welkom VWO 5..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Inspelen op innovaties
Inspelen op innovaties
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s

Drivers for change voor de Toekomst van Retail Onderzoeksopzet tbv drivers for change Interviewteksten opgekniptGeclusterd naar onderwerp6 drivers for change Jullie inbreng 19 mei: Meedenken over vragen naar aanleiding van de drivers: welke gevolgen hebben deze voor de retail? - 11 Expert interviews: - adviseurs, winkelier, winkelstraatdokter, hoogleraar economie, DNB- innovatie-specialist, lector Grotestedenbeleid, ambtenaren DH

Driver for change voor de Toekomst van Retail: Continue vernieuwing In 2040 is continue verandering en innovatie de norm. Mensen – ook ondernemers – benutten dit ten volste. Nu economische groei minder vanzelfsprekend is geworden wordt ook consumeren minder een automatisme: goed is goed genoeg. Mensen zoeken meer en meer naar manieren om bestaande middelen en structuren beter of intensiever te benutten, bijvoorbeeld door het delen van producten of services. Uiteindelijk leidt dit tot een maatschappij waarin aanpassingsvermogen de norm is: mensen zullen gewend zijn flexibel in te spelen op hun veranderende omgeving en die zo goed mogelijk te benutten. Kansen voor retail: Wat betekent de flexibiliteit van de consument voor de retaillocaties? Hoe zal het aanpassingsvermogen van burgers het retailaanbod beïnvloeden?

Driver for change voor de Toekomst van Retail: Herwaardering van sociale en nabije interactie In 2040 erkennen mensen de waarde van lokale sociale cohesie en samenwerken op allerlei vlakken. Steeds meer zijn mensen op zoek naar de menselijke maat. Zij willen zich thuis voelen in hun directe omgeving: niet alleen in de fysieke context maar ook online. Het belang van karakter en identiteit van de directe leefomgeving neemt meer en meer toe, net als het belang van ontmoetingen in de directe woonomgeving. Nieuwe netwerken en meer ruimte voor samenwerking ontstaan doordat mensen hun sociale en fysieke interactie met hun omgeving intensiever maken. Kansen voor retail: Welke nieuwe retailactiviteiten sluiten aan bij de intensievere band van mensen met de omgeving? Welke rol speelt de retail in de nieuwe netwerken?

Driver for change voor de Toekomst van Retail: Naar service op maat In 2040 waardeert de consument een ‘meedenkende vriend’ die helpt wegwijs te worden in en te kiezen uit de grote hoeveelheid informatie. Consumenten zoeken steeds meer een luisterend oor en betrouwbare hulp bij de vertaalslag van een veelheid aan informatie naar een aankoopbeslissing. Gaandeweg zorgt dit [er]voor dat klanten meer centraal zullen komen te staan omdat zij in de retail een oplossing zoeken voor hun probleem in plaats van een product. Uiteindelijk willen consumenten optimaal ontzorgd worden bijvoorbeeld door een ‘vooruitdenkende vriend’ die kan anticiperen op hun problemen. Kansen voor retail: Welke mogelijkheden kunnen retailers aanboren om te anticiperen op de klantwensen?

Driver for change voor de Toekomst van Retail: Groeiende consumenteninvloed In 2040 is de invloed van consumenten enorm en verbreed van invloed op de markt (aanbod, merken, prijs, niche) tot en met invloed op demisie van bedrijven. Mensen zijn steeds mondiger worden én kunnen hun mening over producten veel breder ventileren via sociale media. Mensen nemen steeds meer initiatief om ook andere operationele processen te beïnvloeden, zoals de manier van betalen, de gewenste logistiek etc. Uiteindelijk zullen mensen ook steeds meer invloed uitoefenen op de strategische koers van bedrijven, zoals inkoop, productieomstandigheden, etc. Kansen voor retail: Hoe kunnen retailers de groeiende consumenteninvloed aanwenden tot voordeel van zowel het retailbedrijf als de consument?

Driver for change voor de Toekomst van Retail: Maatschappelijke waarde In 2040 is geluk direct gerelateerd aan maatschappelijk waarde. De traditionele waardedrager, geld, maakt plaats voor nieuwe vormen van waarde: tijd wordt waardevoller en ervaringen brengen een langduriger geluksgevoel. Meer en meer traditionele producten worden ingeruild voor services: mobility as a service, food as a service. Gebruik wordt belangrijker dan bezit. Mensen ervaren een grotere voldoening als de ervaringen maatschappelijke relevantie hebben. Kansen voor retail: Welke producten lenen er zich voor om als service aan te bieden?

Driver for change voor de Toekomst van Retail: Veranderende rol van de overheid In 2040 weet de overheid maatschappelijke en commerciële partijen te stimuleren om zich samen in te zetten voor het algemeen belang. In eerste instantie komt de overheid in een reagerende rol waarbij zij aanhaakt bij bottom-up initiatieven en daar faciliterend in optreedt. Dan zal de overheid meer initiatief naar zich toetrekken rond het initiëren van publiek- private samenwerking, door het helder afbakenen van verantwoordelijkheden bij het samenwerken tussen die partijen., Tenslotte ontstaan nieuwe vormen van samenwerking, waarbij private en publieke taken en verantwoordelijkheden verschuiven. Kansen voor retail: Welke kansen of nieuwe verdienmodellen zijn er voor de retail als men samenwerkt met relevante partijen in het openbare leven?